شماره: 263947 تاریخ : 1395/10/18-05:03:25

شگرد مقابله با چالش کم‌آبی در نیروگاه‌های زغال‌سوز

با توجه به کمبود منابع آبی کشور، استفاده از فناوری‌های مناسب برای سیستم خنک کننده نیروگاه و شستشوی زغال و همچنین جانمایی درست محل احداث می‌تواند کمک شایانی به کاهش مصرف آب نیروگاه‌ها داشته باشد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، یکی از موانع پیش روی توسعه نیروگاه‌های حرارتی در ایران مربوط به کمبود آب در بسیاری از نواحی مرکزی کشور است. نیروگاه‌های حرارتی و به خصوص نیروگاه‌های بخاری دارای مصرف بالای آب هستند به طوری که حجم بالایی از آب مصرف شده در صنعت مربوط به نیروگاه‌ها است و در مواردی کمبود آب موجب توقف فعالیت نیروگاه‌ها شده است.

اما مهم‌ترین عامل در میزان آب مصرفی نیروگاه، نوع آن نیست بلکه فناوری به کار گرفته شده در سیستم خنک کننده نیروگاه است. همان‌طور که در شکل 1 مشاهده می‌شود بیشترین میزان آب مصرفی توسط نیروگاه‌هایی است که از سیستم برج خنک کننده بهره گرفته‌اند. نیروگاه‌هایی که از عوامل طبیعی مانند دریا و رودخانه برای خنک کنندگی استفاده می‌کنند کمترین میزان مصرف آب را دارند.


شکل 1 میزان مصرف آب در نیروگاه‌ها به تفکیک سیستم خنک کننده [1]


علاوه بر این در نیروگاه‌هایی که به هر دلیل از برج خنک کننده استفاده کرده‌اند، بهره‌گیری از فناوری مناسب در این برج‌ها می‌تواند کمک شایانی به کاهش مصرف آب داشته باشد. در جدول 1 مقایسه‌ای بین دو نیروگاه داخلی با سیستم برج خنک کن خشک و برج خنک کن تر انجام شده است. همان‌طور که ملاحظه می‌شود مصرف آب سیستم برج خنک کن تر 16 برابر سیستم خنک کن برج خشک است و این نشان دهنده‌ی اهمیت انتخاب سیستم مناسب در میزان مصرف آب نیروگاه دارد.


جدول 1 مصرف آب نیروگاه‌های با سیستم برج خنک کننده تر و خشک [2]

در این میان نیروگاه‌های زغال سوز که از نوع نیروگاه‌های بخاری هستند، علاوه بر مصارف جاری آب در نیروگاه، به جهت شستشو و آماده سازی زغال برای استفاده در داخل کوره نیز نیاز به آب دارند. این موضوع باعث شده است نیروگاه‌های زغال سوز به نسبت دیگر نیروگاه‌ها مصرف آب بیشتری داشته باشند. اما می‌توان از روش‌های شستشوی خشک موسوم به dry cleaning برای این امر استفاده کرد. در این روش‌ها با استفاده از کمترین میزان آب ممکن بخش زیادی از خاکستر زغال سنگ زدوده و زغال سنگ آماده استفاده در نیروگاه می‌شود.

در مقام جمع‌بندی باید گفت با استفاده از سیستم خنک کننده خشک در برج‌های خنک کننده نیروگاه‌ها و روش‌های شستشوی خشک زغال سنگ می‌توان مصرف آب در نیروگاه‌های زغال سوز را به حد قابل قبولی رساند. از طرفی با احداث نیروگاه زغال سوز در سواحل جنوبی کشور علاوه بر استفاده از آب دریا به عنوان خنک کننده می‌توان شستشوی زغال سنگ را نیز با آب دریا صورت داد و در این حالات کمترین میزان آب شیرین در فرایند تولید برق نیروگاه‌های زغال سوز استفاده می‌شود. لذا یکی از مناسب‌ترین مکان‌ها برای احداث نیروگاه زغال سوز در ایران نوار ساحلی جنوب کشور و به خصوص سواحل مکران است.


منبع: تسنیم


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/شگرد-مقابله-با-چالش-کم‌ابی-در-نیروگاه‌های-زغال‌سوز.bos