شماره: 251493 تاریخ : 1395/09/22-10:26:02

رحمانی موحد: رشد صد در صدی حضور گردشگران در ایران از تاثیرات برجام است

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه نزدیک به صد درصد در ورود گردشگرانی که با تور به ایران پس از برجام سفر کرده‌اند رشد داشته‌ایم، گفت: از سال 91 تا 94 به طور متوسط سالی 10 درصد رشد داشته‌ایم که این میزان در سال 95 بسیار بیشتر بوده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل ازسازمان میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری،  مرتضی رحمانی موحد صبح دوشنبه 22 آذر در نشست خبری مشترک با خسرو تاج، رییس سازمان توسعه تجارت ایرانافزود: وقتی می‌خواهیم اقتصاد گردشگری به بحث ملی تبدیل شود و درصد آن را افزایش دهیم بحث‌های زیرساختی راه و مسائل اقتصادی و کلیه زنجیره‌های خدمات گردشگری باید از انسجام و پیوستگی صحیحی برخوردار باشند.

وی افزود: هم اکنون از مرحله اول توسعه زیرساخت‌ها عبور کرده و اقبال عمومی گردشگران خارجی برای بازدید از ایران به وجود آمده است ضمن اینکه در بین گردشگران داخلی و مسئولان کشور هم اهتمام ویژه‌ای برای توسعه گردشگری درون کشور به وجود آمده است.

رحمانی موحد اظهار داشت: برجام باعث آرامش در روابط بین‌الملل ایران و منجر به توسعه گردشگری در کشور شده است.

وی تصریح کرد: حوزه ICT یا گردشگری الکترونیکی هم اکنون در دنیا حجم بالایی از این امر را به خود اختصاص داده است ضمن این که نسبت ICT به زیرساخت‌های قدیمی و مخابراتی تا 10 سال آینده توسعه فراوانی خواهد یافت.

معاون گردشگری میراث فرهنگی، خاطرنشان کرد: هم اکنون با ورود گردشگران خارجی به ایران دلارهای زیادی در این حوزه وارد کشور شده و خواهد شد لذا باید تلاش کنیم تا از ظرفیت گردشگری به عنوان یک عنصر صادراتی استفاده بیشتری کنیم.

این مقام مسئول گفت: بخش‌هایی از کشور متأسفانه مهیای گردشگری نیست اما با این حال ظرفیت‌های بالقوه‌ای در توسعه کمیت گردشگری دارد که در این زمینه می‌توان به سواحل جنوبی کشورمان در خلیج‌فارس اشاره کرد. لذا می‌طلبد که با ارائه بسته‌های تشویقی از سوی دولت، انگیزه سرمایه‌گذاران را به آن سمت سوق داد.

وی افزود: اگر بتوانیم از همایش تجاری‌سازی خدمات گردشگری به فرمول‌ها و پیشنهادات خاصی برسیم تا فعالان توسعه و تجارت و شرکت‌های سرمایه‌گذار برای توسعه این روند به کمک صنعت گردشگری آمده و نگاه‌های جامع و فرابخشی به این حوزه شود بسیار مطلوب است.

معاون گردشگری، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره آمار ورود گردشگران بعد از برجام، گفت: ورود گردشگران خارجی به ایران که با تور سفر می‌کنند پس از برجام نزدیک به 100 درصد افزایش یافته است این در حالی است که از سال 91 تا 94 به طور متوسط در این زمینه رشد 10 درصدی را شاهد و از 4 میلیون و 70 هزار نفر از سال 91 به 5 میلیون و 200 هزار نفر در سال 94 رسیده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: برخی اسناد بالادستی نظیر سند چشم‌‌انداز، قانون‌ها،‌ برنامه ششم توسعه، سیاست‌های ابلاغی و تکلیفی موتور محرک صنعت گردشگری در کشور محسوب می‌شوند.

رحمانی موحد گفت: هر گونه طرح و دستورالعمل و سیاست در حوزه ملی و منطقه‌ای باید با پیوست گردشگری همراه باشد. لذا باید این سیاست‌ها بر این اساس تنظیم شود و اگر دستگاهی خارج از این مسیر حرکت کند صنعت گردشگری رشدی پیدا نخواهد کرد.

معاون گردشگری تصریح کرد: ایده‌آل ما آن است که پیوست گردشگری در تمامی پروژه‌ها وجود داشته تا بتواند به روند و فرایند گردشگری و توسعه آن در کشور کمک کند.

وی افزود: وقتی میراثی مانند تخت جمشید وجود داشته باشد و نگاه‌ها به آن به عنوان جاذبه گردشگری باشد در آن صورت می‌توان خدمات ارائه شد در آنجا را تجاری‌سازی کرده و گردشگر داخلی و بین‌المللی جذب کرد.

رحمانی موحد گفت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان یکی از اعضای شورای عالی مناطق آزاد حضور دارد و چون این مناطق برنامه‌ای پنج ساله را برای توسعه اقتصادی و اجتماعی تنظیم کرده‌اند نسبت به این موضوع انتقاد داشتیم اما مناطق آزاد با دستور رئیس جمهور موظف شدند تا موضوع گردشگری را به برنامه‌های توسعه‌ای خود اضافه کنند.

در ادامه این نشست خبری مجتبی خسروتاج رئیس سازمان توسعه تجارت ایران درباره تعریف تجاری‌سازی خدمات گردشگری، گفت: در فرایند تجاری‌سازی، کالا شناسایی شده و بازار هدف، هزینه‌ها و مشتری‌های آن و همچنین خدمات پس از فروش را شامل می‌شود لذا می‌کوشیم تا از این صنعت را با توجه به توسعه خدمات گردشگری تعریف دقیقی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: در این زمینه تمامی فازها نظیر زیرساخت، تعداد هتل‌ها و خدمات ارائه شده به گردشگران مورد بررسی دقیق واقع می‌شود لذا باید تمامی سازوکارهای مرتبط با زنجیره گردشگری و اقدامات دستگاه‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی مورد بازبینی مجدد قرار گرفته تا به هدف مدنظر در برنامه چشم‌انداز 1404 برسیم.

خسروتاج، افزود: نخستین همایش تجاری‌سازی خدمات گردشگری که در سه‌شنبه هفته آینده در سالن خلیج‌فارس نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود به صنعت گردشگری کمک خواهد کرد تا بدانیم چه مقداری از فرآیند مذکور انجام شده و نقاط ضعف ما در کجاها قرار دارد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، خاطرنشان کرد: در بودجه‌های تعیین شده برای توسعه خدمات گردشگری که به برخی دستگاه‌ها داده می‌شود باید جایگاه و اهمیت گردشگری برای آنها به خوبی تدوین شود. ضمن اینکه باید در بودجه تخصیص یافته گردشگری به دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها هم عدالت لازم رعایت شود.

وی افزود: سازمان توسعه و تجارت ایران در معرفی شرکت‌های فعال در صنعت گردشگری برای بهره‌مندی از وام‌های ویژه این موضوع به بانک‌ها و هدایت منابع بانکی جهت صادرات کالا و خدمات و ارزآوری فعالیت‌های چشمگیری داشته است.

خسروتاج تصریح کرد: هر صنعتی که در کشور ما می‌خواهد رشد کند بلافاصله برخی موانع برای آن مهیا می‌شود لذا باید صنعت گردشگری خود را آماده مبارزه و رفع برخی موانع کند.

وی افزود: یک بسته حمایتی چه دولت و شورای عالی صادرات آن را تصویب کرده وجود دارد که در آن چگونگی مایت وام از صادرات خدمات کالا به خوبی مشخص شده است که در این بسته حمایت‌های مستقیم و غیرمستقیم تعریف شده است.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، افزود: برای حضور برخی شرکت‌ها در نمایشگا‌ه‌های هدف که می‌تواند منجر به توسعه خدمات و افزایش صادرات شود هم‌افزایی خوبی بین دستگاه‌های دولتی به وجود آمده است ضمن اینکه به صورت مستقیم هم کمک‌هایی به بانک‌ها و شرکت‌های صادراتی کوچک و متوسط برای حضور جدی‌تر در جامعه هدف ارائه شده و می‌شود.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/رحمانی-موحد-رشد-صد-در-صدی-حضور-گردشگران-در-ایران-از-تاثیرات-برجام-است.bos