شماره: 388660 تاریخ : 1397/07/18-12:02:12

گزارش

رجیستری گوشی تلفن همراه مجوزی برای فعالیت در شبکه مخابراتی

افرادی که گوشی تلفن همراه جدیدی خریداری می‌کنند، باید آن را در شبکه مخابراتی به ثبت برسانند تا گوشی خریداری شده بتواند با توجه به نوع سیم‌کارت به شبکه مخابراتی ایران متصل شود.

بانک و صنعت، بر اساس قوانینی که به تازگی توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به اجرا در آمده، افرادی که گوشی جدیدی خریداری می‌کنند، باید آن را در شبکه مخابراتی به ثبت برسانند تا گوشی خریداری شده بتواند با توجه به نوع سیمکارت به شبکه مخابراتی ایران متصل شود. در واقع رجیستر کرن گوشی، به عنوان یک مجوز برای دستگاه تلقی می‌شود که آیا این مدل می‌تواند به شبکه مخابراتی اتصال داشته باشد یا نه.

هدف اصلی طرح رجیستری، مبارزه با قاچاق و واردات غیر قانونی گوشی های هوشمند است. از آنجایی که درصد بالایی از گوشی های هوشمند موجود در بازار ایران به صورت قاچاق وارد کشور می شوند، طرحی به نام رجیستری اندیشیده شده تا با این موضوع مقابله شود. در این طرح، تنها گوشی های موبایلی که از طریق گمرک ایران وارد کشور شده اند، فعال خواهند شد.

پس از اجرایی شدن طرح رجیستری، گوشی های موبایلی که از طریق گمرک ایران وارد کشورمان می شوند، کد IMEI آنها در سامانه همتا ثبت می شود . در این شرایط، تنها گوشی های موبایلی که IMEI آنها در سامانه همتا ثبت شده، با سیم کارت های ایرانی فعال خواهند شد. این بدان معناست که سایر گوشی های موبایلی که از طریق گمرک وارد کشورمان نشده اند، غیرفعال خواهند شد.

کاربران گوشی های موبایل با اجرایی شدن طرح رجیستری، هنگام خرید یک گوشی موبایل، باید دقت زیادی داشته باشند و در هنگام خرید گوشی جدید ، حتما اطلاعات لازم جهت ثبت در سامانه همتا را از فروشنده درخواست کنند.

طرح رجیستری، در ارتباط با گوشی هایی است که پس از اجرای طرح، روشن نشده اند و سیم کارت های ایرانی در آنها قرار نگرفته است.

بجز گوشی موبایل و تبلت، دستگاه‌هایی نظیر مودم و مسیریاب درصورت قابلیت پشتیبانی از سیم‌کارت نیز مشمول این طرح می‌شوند. از تاریخ 1 اردیبهشت 97 تمام برندهای گوشی و تبلت بازار نظیر اپل، سامسونگ، هوآوی و ال‌جی زیر چتر رجیستری رفته‌اند.

به گفته معاون وزیر ارتباطات و فناوری هر کالای الکترونیکی که از گمرک خارج شود دیگر امکان ثبت در سامانه همتا برای فعال شدن در شبکه مخابراتی را نخواهد داشت. در اجرای طرح رجیستری یک پیشنهاد این بود کالایی که وارد می‌شود امکان ثبت در سامانه همتا رجیستری را داشته باشد که بررسی‌ها نشان داد این امکان ممکن است باعث سواستفاده‌هایی شود و برای مثال قاچاقچی کالا را به صورت قاچاق وارد کند و رجیستر کردن آن را به عهده خریدار بسپارد تا خریدار پیگیر اقدامات ثبت گوشی در سامانه همتا رجیستری شود بنابراین همچنان که طبق قانون گمرکات کالایی که از گمرک خارج شود امکان ثبت ندارد در طرح رجیستری نیز اگر واردکننده یا مسافر بدون ثبت کالا را از گمرک خارج کند دیگر امکان ثبت در سامانه همتا برایش میسر نخواهد بود.

 

سامانه همتا ((سامانه هوشمند مدیریت تجهیزات ارتباطی))

سامانه همتا همان ابزاری است که برای ثبت موبایل تان در طرح رجیستری به آن نیاز دارید. این سامانه توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت طراحی شده تا بتوانید به راحتی موبایل‌هایتان را در آن رجیستر کنید. دسترسی به این سامانه از چندین طریق مختلف ممکن است و شما می‌توانید از طریق اپلیکیشن، وب سایت، کد USSD و همچنین پیامک از آن استفاده نمایید.

 

 

مطالب مرتبط


 


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/رجیستری-گوشی-تلفن-همراه-مجوزی-برای-فعالیت-در-شبکه-مخابراتی.bos