شماره: 253072 تاریخ : 1395/10/08-01:50:37

مدیرکل امور بین‌الملل شرکت راه‌آهن:

خط آهن ایران به جمهوری آذربایجان تا سه ماه آینده به بهره برداری می رسد

مدیرکل امور بین‌الملل شرکت راه‌آهن از اتمام عملیات ساخت راه‌آهن آستارا ( ایران ) به آستارا در سمت جمهوری آذربایجان خبر داد و گفت: بخش ایران 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا سه ماه آینده این خط‌ آهن به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس نظری مزیت های راه اندازی این پروژه‌ مهم حمل ‌و ‌نقل ریلی مشترک ایران و جمهوری آذربایجان را خاطرنشان کرد و افزود: 8/5 کیلومتر از این خط ‌آهن 10 کیلومتری آستارا- آستارا به همراه پل روی رودخانه آستاراچای تکمیل شده و اکنون یکهزار و 400 متر باقیمانده از این پروژه در ایران از 40 درصد پیشرفت فیزیکی در بخش زیرسازی برخوردار است.

وی افزود: 200 متر پایانی این پروژه در مراحل رفع معارض و آزادسازی اماکن مسکونی قرار دارد که در دستور کار است.
مدیرکل امور بین‌الملل شرکت راه‌آهن موضوع توافق اولیه با جمهوری آذربایجان برای تامین مالی (فاینانس) 500 میلیون دلاری در این خط آهن را یادآور شد و گفت: بلافاصله بعد از افتتاح این پروژه در ادامه همکاری‌های بین المللی با کشور جمهوری آذربایجان، تامین مالی 500 میلیون دلاری راه‌آهن رشت- آستارا در دستور کار قرار خواهد گرفت، که اکنون اقدامات حقوقی و اسنادی از سوی دو طرف در حال پیگیری است.
نظری خاطرنشان کرد: تکمیل راه‌آهن قزوین- رشت- آستارا- آستارا، کریدور شمال-جنوب به منظور اتصال روسیه به هندوستان از طریق راه‌آهن ایران فراهم می شود و آستارا به عنوان نخستین شهر به شکل توأمان از سه روش حمل و نقل زمینی، دریایی و ریلی و یا به عبارتی از «حمل و نقل ترکیبی» بهره‌مند خواهد شد. 
به گزارش ایرنا، عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی دیماه پارسال گفته بود: ایران امکان دسترسی به خط آهن عریض را برای جمهوری آذربایجان فراهم می کند و باید پیشنهاد ارتباط ایران با بازارهای جهانی از مسیر جمهوری آذربایجان و دریای سیاه بررسی شود.
وی درباره احداث راه آهن رشت - آستارا نیز ابراز داشت: کنسرسیومی ایجاد شده تا این پروژه اجرایی شود؛ درباره تأمین منابع مالی این پروژه تصمیم گیری شده و چنانچه جمهوری آذربایجان آمادگی داشته باشد این کنسرسیوم به تدریج وارد مذاکرات می شود، زیرا این کنسرسیوم باید تأمین مالی پروژه را انجام دهد، بنابراین موافقیم این کنسرسیوم با دو بانک جمهوری آذربایجان مذاکرات خود را آغاز و اطلاعات مورد نیاز بین طرفین مبادله شود.
توسعه حمل و نقل ترکیبی یکی از سیاست های وزارت راه و شهرسازی است و تاکنون با اتصال برخی از بنادر کشور به شبکه ریلی و هوایی گام های مهمی در توسعه حمل و نقل ترکیبی چند وجهی برداشته شده است.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/خط-اهن-ایران-به-جمهوری-اذربایجان-تا-سه-ماه-اینده-به-بهره-برداری-می-رسد.bos