شماره: 312876 تاریخ : 1396/10/12-01:38:20

حساب اغتشاش با اعتراض جداست

سخنگوی دولت: شهروندان می‌توانند با توجه با منشور حقوق شهروندی صدای خود را در چارچوب ضوابط قانونی به گوش مسئولین برسانند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، محمد باقر نوبخت در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران افزود: دو موضوع اعتراض و اغتشاش را باید از هم تفکیک کنیم و طبعا با توجه به تفاوت اعتراض و اغتشاش دستور العمل‌هایی داریم که با آن مواجه می‌شویم.

وی ادامه داد: اعتراض در منشور حقوق شهروندی حق شناخته شده‌ای است و اغتشاش نیز در اصول امنیت ملی چارچوبش مشخص شده است.
نوبخت افزود: شهروندان می‌توانند با توجه با منشور حقوق شهروندی صدای خود را در چارچوب ضوابط قانونی به گوش مسئولین برسانند و دولت نیز با توجه به پایبندی به حقوق مردم چه کسانی که به او رای دادند و چه کسانی که به او رای ندادند به این حق مردم پاسخ می‌دهد.
سخنگوی دولت با اشاره به اینکه تجمعات مختلفی در زمان‌های گذشته برگزار شده است گفت: برخی از این تجمعات مثل سپرده گذاران و بازنشستگان بودند که صدای خود را به گوش دولت می‌رسانند و دولت هم آن را به رسمیت می‌شناسد.
وی ادامه داد: دولت با شنیدن این اعتراضات باید بررسی کند و اگر موانع و مشکلاتی برای اجرا در سر راه دولت وجود داشت به مردم اطلاع دهد و اگر کاستی‌هایی وجود داشت باید رفع کند.
نوبخت ادامه داد: در پاره‌ای از موارد مشکلاتی بود که با آغوشی باز از مردم دعوت شد و به مشکلات آن‌ها رسیدگی شد و تلاش شد آنچه دولت می‌تواند، انجام دهد و از مردم عذرخواهی کرده و عدله خود را بیان کرده است.
وی خاطر نشان کرد: این اعتراض و پیام رسانی مردم در منشور حقوق شهروندی معتبر و به عنوان حق در چارچوب قانون تعریف شده است.
نوبخت افزود: در این مورد مشکلی برای دولت وجود ندارد و دولت به آن پایبند است.
سخنگوی دولت در خصوص بحث دوم که اغتشاش است گفت: اغتشاش مرزی با اعتراض دارد و قانون اساسی این مرز را مشخص کرده و اعتراض تا جایی که مخل امنیت عمومی و ملی نباشد می‌تواند گسترده شود.
وی ادامه داد: وقتی ما با اغتشاش گر روبه رو می‌شویم حساب آن‌ها با اعتراض جداست و کسانی که با اغتشاش برخورد می‌کنند نیز باید در چارچوب قانون و حدود و اختیارات رفتار کنند.
سخنگوی دولت افزود: در کشور‌هایی که به حقوق شهروندی نیز پایبندند شرایط خاصی در این خصوص وجود دارد.
وی افزود: آنچه مخل امنیت ملی می‌شود و اموال شخصی و ملی را آسیب می‌زند از نظر قانون جرم است و کسانی که مرتکب این کار شوند محکومند و هیچ جا به آن‌ها اجازه این اقدام داده نمی‌شود مخصوصا اگر به جان شهروندان صدمه بزنند.
نوبخت گفت: دولت در چند ماهه گذشته و در آخر اردیبهشت و اوایل خرداد در رقابت انتخاباتی به سر کار آمد و برخواسته از خود ملت است.
وی ادامه داد: مردم برای رای دادن صف کشیدند و نتیجه انتخابات روی کار آمدن دکتر روحانی بود و ما در کمتر از یکسال داریم از دولتی صحبت می‌کنیم که مردم آن را انتخاب کردند.
نوبخت ادامه داد: این دولت که برخواسته از ملت است و بعد از انتخابات هم اعلام کرد که من خدمتگذار ملت هستم، در این شرایط دولت متاثر، متاسف و دردمند است.
وی افزود: هر کسی که در این حادثه صدمه ببیند چه پلیس و چه نیروی نظامی که در این شرایط به شهادت می‌رسد و چه کسانی که آشوب را برپا می‌کنند همه شان ایرانی هستند.
سخنگوی دولت گفت: دولت ایران و نظام ایران نسبت به آسیب‌هایی که به اموال و جان مردم وارد می‌شود متاثر می‌شود.
نوبخت با بیان اینکه باید بپذریم که این کشور دشمنانی هم دارد گفت: ساده اندیشی است که اگر فکر کنیم دشمن نداریم.
سخنگوی دولت گفت: اگر در این شرایط رئیس جمهور ما غمگین است، اما برخی رئیس جمهورها­­ و نخست وزیران دیگر ناراحت نیستند و کتمان هم نمی‌کنند.
وی افزود: در این شرایط اگر به کسی آسیب وارد شود حتما ایرانی است و این موضوع ما را ناراحت می‌کند ولی برای آن‌ها مهم نیست.
نوبخت گفت: ترامپ خوشحالی خود را از اغتشاشات پنهان نمی‌کند.
وی  افزود: ترامپ عملاً با محدود و تهدید کردن بانک‌های خصوصی اروپایی تلاش کرد که گشایش اقتصادی مردم را به مضیقه تبدیل کند و در این شرایط خوشحال است.

سخنگوی دولت گفت: دولت برای رفع مشکلات سپرده گذاران 11 هزار میلیارد تومان پول از طریق بانک مرکزی پرداخت کرده است.
نوبخت در ادامه نشست خبری خود افزود: این موسسات مالی و اعتباری 8 هزار میلیارد تومان اموال داشتند و بانک مرکزی اجازه می‌خواست که این دارایی را دریافت کند و قوه قضائیه باید با این مورد موافقت می‌کرد که دیشب مقدمات آن فراهم شد.
وی گفت: رسیدگی به کار سپرده گذاران موسسات مالی و اعتباری با تاکید رهبری و رئیس جمهور در دستور کار سران سه قوه است.

 سخنگوی دولت گفت: خبر‌هایی مبنی بر دو نرخی کردن بنزین وجود دارد، که اصلاً صحت ندارد.
نوبخت ادامه داد: پول‌هایی که سال آینده از محل هدفمندی یارانه‌ها و اصلاح قیمت حامل‌های انرژی حاصل می‌شود در شش بخش بافت فرسوده و مسکن روستایی، رفع آلودگی هوا، نوسازی ناوگان درون شهری و برون شهری، سه سرفصل کشاورزی، در بخش صنعت و برای واحد‌های کوچک و متوسط و افزایش صادرات و همچنین پرداخت حق بیمه به واحد‌هایی که از فارغ التحصیلان استفاده کنند مصرف خواهد شد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/حساب-اغتشاش-با-اعتراض-جداست.bos