شماره: 310439 تاریخ : 1396/09/14-08:34:24

یک پژوهشگر برتر عنوان کرد،

حرکت بانک‌ها به سمت پژوهش‌محوری

پژوهشگر برتر ششمین مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری در حوزه پول و بانک گفت:بانک‌ها باید به سمت پژوهش‌محوری حرکت کنند چراکه این موضوع به پویا شدن سیستم بانکی کمک می‌کند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی پژوهشکده پولی و بانکی، پویا جبل‌عاملی درباره اهمیت پژوهش به ویژه در حوزه پولی و بانکی اظهار داشت: یکی از مشکلات حال حاضر نظام بانکی مسائل مربوط به عقب‌ماندگی سیستم بانکی از تغییر و تحولات رخ داده در دنیا است، چراکه در دوره تحریم یکی از مهم‌ترین مشکلات ما این بود که دانش را از دست دادیم و از پیشرفت‌های صورت گرفته عقب ماندیم.

وی با تاکید بر لزوم جبران این عقب‌ماندگی، افزود: یکی از راه‌هایی که عقب‌ماندگی را جبران می‌کند، پژوهش‌هایی است که در حوزه بانکی صورت می‌گیرد و اگر سیستم بانکی پویایی داشته باشیم با تداوم این پژوهش‌ها و نوآوری‌ها علاوه بر جبران عقب‌ماندگی می‌توانیم حتی جلو نیز بزنیم و به پیشرفت‌های چشمگیری دست یابیم.

پژوهشگر برتر ششمین مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری در حوزه پول و بانک با بیان اینکه متاسفانه در کشور ما نظام انگیزشی برای پژوهش وجود ندارد، گفت: این موضوع باعث می‌شود رغبت نخبگان به پژوهش کم شود و انگیزه‌های تحقیقاتی از بین برود.‌

جبل‌عاملی با اشاره به برگزاری مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری و تقدیر از پژوهشگران برتر نظام بانکی گفت: اقداماتی مانند تقدیر از پژوهشگران می‌تواند به آنها انگیزه دهد و به نظرم برگزاری این مراسم کار مفیدی است که هر سال انجام می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات بانک مرکزی برای توسعه پژوهش در سیستم بانکی تصریح کرد: با توجه به اینکه بانک‌ها بودجه کافی را برای کارهای تحقیقاتی اختصاص نمی‌دهند، بانک مرکزی با ایجاد پژوهشکده پولی و بانکی این نقصان را پوشش داده است. ضمن اینکه با این اقدام به عنوان یک بانک مادر الگویی برای بانک‌های دیگر می‌شود تا پژوهش‌محور باشند و در بخش R&Dسرمایه‌گذاری کنند که این موضوع به پویا شدن سیستم بانکی کمک می‌کند.

این صاحبنظر پولی و بانکی با تاکید بر ضرورت تخصیص بودجه بیشتر برای تحقیق در مسائلی که سیستم بانکی با آن مواجه است، خاطرنشان کرد: تعریف پروژه‌ها و به‌کارگیری محققان دانشگاهی و پژوهشگران سیستم بانکی برای مسائلی که وجود دارد اقدامی است که همه موسسات پژوهشی در دنیا انجام می‌دهند.

جبل‌عاملی ادامه داد: کارهای تحقیقاتی باید ارج نهاده شود، چراکه ممکن است برای چند تحقیق بودجه صرف شود و به نتیجه نرسد اما اگر یک تحقیق به نتیجه برسد می‌تواند منافعی بیش از هزینه‌های انجام شده را ایجاد و در نتیجه به کاراتر شدن سیستم کمک کند.

گفتنی است؛ هفتمین مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری در حوزه پول و بانک روز سه‌شنبه 21 آذر 1396 در سالن اجتماعات بانک مرکزی برگزار و از آثار منتخب حوزه پول و بانک و پژوهشگران برتر نظام بانکی تقدیر خواهد شد.

 


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/حرکت-بانک‌ها-به-سمت-پژوهش‌محوری.bos