شماره: 313672 تاریخ : 1396/10/23-03:40:38

توسعه گلخانه ها باید اولویت اول کشاورزان منطقه باشد

فرماندار شهرستان تویسرکان با تأکید بر بحران جدی در استان خواستار توجه جدی کشاورزان به توسعه گلخانه ها و کاهش استفاده از منابع آب زیرزمینی شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از  روابط عمومی شرکت آّب، مهندس حبیب مومیوند فرماندار شهرستان تویسرکان در جلسه شورای حفاظت این شهرستان با اشاره به کاهش چشمگیر بارندگی سال جاری، گفت: میزان بارندگی شهرستان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 40 درصد و نسبت به بلند مدت 56 درصد کاهش داشته است.

وی با تأکید بر بحران جدی آب خواستار توجه بیش از پیش به بحث صرفه جویی در مصارف کشاورزی و شرب شد و افزود: استفاده از روش های نوین آبیاری، تغییر الگوی کشت، توسعه گلخانه ها باید در دستور کار کشاورزان قرار گیرد.
مومیوند با اشاره به فعالیت های ترویجی جهاد کشاورزی شهرستان در کشت محصولات کم آب بر گفت: سال گذشته در شهرستان 30 هکتار کلزا کشت شده که امسال این میزان به 250 هکتار رسیده است.
مهندس مومیوند با تأکید بر اینکه برخورد با چاههای غیرمجاز و چاههای مجاز با برداشت بیش از حد مجاز در اولویت است، گفت: ‌بر اساس اعلام ادارات و ارگان های مختلف به کشاورزان و افرادی که چاه های آب را به کشت محصولات پر آب بر در اراضی دیم اجاره می دهند برخورد جدی می شود.
وی افزود: تعدادی افراد سودجو با اجاره زمین دیم کشاورزان و چاههای آب اطراف این اراضی به کشت محصولات پر آب بر مبادرت می ورزند و سبب صدمه زدن به منابع آب و خاک در این شهرستان می شوند.
فرماندار تویسرکان از برگزاری سمینار آب با محوریت جهادکشاورزی و همراهی مدیریت منابع آب، آبفا و آبفار این در این شهرستان خبر داد و افزود: گروههای هدف از جمله کشاورزان، باغداران و عموم مردم در این سمینار حضور می یابند.
وی با تأکید بر اینکه سال پیش رو از نظر آبی بسیار نگران کننده است، گفت: حفاظت از منابع آبی وظیفه همگانی است.
وی با اشاره به سطح آب های زیر زمینی در دشت های شهرستان در دهه هفتاد گفت: منابع آبی که در دهه هفتاد در 5 متری دهانه چاه بودند اکنون به عمق بیش از 50 متر رسیده است.
در ابتدای این جلسه مدیر منابع آب شهرستان تویسرکان از انسداد 30 حلقه چاه غیرمجاز از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد و افزود: با پر کردن این تعداد چاه بیش از 700 هزار مترمکعب در برداشت از منابع آب زیر زمینی شهرستان صرفه جویی شده است.
مهندس امیر شادفر تصریح کرد: با انسداد 30 حلقه چاه غیرمجاز به میزان بیش از 3 میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی شده، که عمق انسداد این تعداد چاه پر شده به بیش از 4 کیلومتر میرسد.
وی افزود: از ابتدای اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی تاکنون تعداد 275 دستگاه کنتور اعم از هوشمند آب و برق، حجمی و الکترومغناطیس نصب شده است که اولویت ما در نصب کنتور چاه های مجاز با دبی بالا می باشد.
شادفر ضمن تاکید کرد: تمام دستگاه های اجرایی باید کمک کنند تا با اجرای هر چه بهتر طرح احیاء وتعادل بخشی بتوانیم منابع آب زیرزمینی در شهرستان را بخوبی مدیریت کنیم.
مدیر منابع آب شهرستان تویسرکان یاد آور شد: به تمامی صاحبان چاه های غیر مجاز و مجاز اطلاع رسانی شده که چاه های غیر مجاز از کشت در مزارع خود و چاه های مجاز از کشت محصولات پر آب بر و کشت دوم جدا خود داری نمایند.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/توسعه-گلخانه-ها-باید-اولویت-اول-کشاورزان-منطقه-باشد.bos