شماره: 263699 تاریخ : 1395/10/15-04:33:47

رییس سازمان توانمندسازی بخش کشاورزی خبرداد؛

توانمندسازی 21 هزار دانش آموخته کشاورزی برای کارآفرینی

رییس سازمان نظام مهندسی و منابع طبیعی کشور از مرحله نخست توانمندسازی 21 هزار نفر دانش آموخته رشته های مرتبط با کشاورزی برای توسعه کسب و کار و کارآفزینی خبر داد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور، احمد کبیری افزود: با برنامه ریزی انجام شده در سازمان، طرح توانمندسازی اعضا برای راه اندازی کسب و کار در بخش کشاورزی اجرایی می شود.

وی با بیان اهمیت توسعه و ترویج کارآفرینی در میان اعضای سازمان و رویکرد دولت برای کاهش نرخ بیکاری در کشور تصریح کرد: نرخ بالای بیکاری دانش آموختگان بخش کشاورزی نگران کننده است و ما به سهم خودمان در سازمان برای این امر مهم اقدام کرده ایم.
وی با تشریح فرآیند طرح اظهار داشت: در مدت حداکثر 6 ماه این افراد با گذراندن دوره های آموزشی، تشکیل هسته های کارآفرینی، اخذ مشاوره از متخصصان مجرب و معرفی ایده و طرح های نوین، مراحل رشد را با سرعت بیشتری گذرانده و در انتهای طرح تعداد مناسبی هسته جدید ایجاد خواهد شد.
وی با مهم برشمردن ارایه ایده و طرح های نو به دانش آموختگان افزود: یکی از مهمترین موانع در حال حاضر نداشتن ایده و انگیزه کافی برای ورود به عرصه کسب و کار است و عمده دانش آموختگان منتظر استخدام در سازمان های دولتی و عمومی هستند.
به گفته وی، برای تمرکز زدایی و ارایه خدمات به همه استان ها، بخش عمده ای از این طرح بصورت الکترونیکی و در سامانه طرح به آدرس www.keshavarzyar.net  اجرا می شود.
سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی بزرگترین و جامع ترین تشکل تخصصی در بخش کشاورزی است.
سازمانی مستقل و غیر دولتی که براساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی پس از تصویب در سوم تیر ماه 1380 در مجلس شورای اسلامی، در سیزدهم تیر ماه 1380 به تایید شورای محترم نگهبان رسید و بعد از ابلاغ حکم رییس سازمان توسط ربیس محترم جمهوری در 13 مردادماه 1381، به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.
ظرفیت های قانونی که سازمان را در تحقق اهداف کمک می کند، قانون تاسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، سیاست های کلی کشاورزی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، سیاست های کلی اشتغال ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، سیاست‌‌های راهبردی برنامه پنج ساله پنجم توسعه، قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی، قانون مدیریت خدمات کشوری و قانون نظام جامع دامپروری است.
سازمان متشکل از اعضای حقیقی شامل دانش آموختگان دانشگاهی اعم از خبرگان متخصص و جوانان تحصیلکرده در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی در رشته های کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست و رشته های مرتبط و همچنین اعضای حقوقی (شرکتها، موسسات و بنگاههای اقتصادی) که تلاش می کند در راستای دفاع از حقوق صنفی و حرفه ای و اعتلای منزلت و جایگاه اجتماعی آنان، دستگاه های اجرایی، کشاورزان و بهره برداران را در جذب و به کارگیری مؤثر اعضای سازمان برای گذر از کشاورزی سنتی به کشاورزی تجاری تشویق و ترغیب کند. 
پذیرش عضویت اعضای حقیقی و حقوقی و دریافت شماره نظام مهندسی از طریق سامانه خدمات الکترونیک سازمان صورت می گیرد و همچنین فرایند رتبه بندی و تعیین صلاحیت حرفه ای اعضای حقیقی و حقوقی نیز که به عنوان اولین گام در جهت تخصصی کردن فعالیت های بخش کشاورزی است، در سازمان انجام و متناسب با رتبه احراز شده گواهی تشخیص صلاحیت، رتبه بندی و پروانه اشتغال صادر می شود.
تلاش اعضا شورا، مدیران سازمان مرکزی و همکاری سازمان استان ها در تدوین و تصویب قوانین مهمی چون قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی و قانون نظام جامع دامپروری و نظام جامع گلخانه ای کشور سرفصل مهمی را برای مهندسی کردن کارهای کشاورزی و زمینه گسترده ای را برای اشتغال اعضا فراهم کرده است. صدور پروانه های واحدهای دامپروری، تولیدات گلخانه و قارچ خوراکی، کلینیک های گیاهپزشکی، شرکت های خدمات فنی و مهندسی، تدوین تعرفه خدمات فنی و مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی از جمله کارهایی است که سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در راستای اصل 44 قانون اساسی برعهده گرفته است.
راهبرد سازمان در نظام آموزشی کمک به ارتقا توانمندی های حرفه ای و افزایش مهارت فنی و تخصصی اعضا است که در این ارتباط دوره های آموزشی سراسری از جمله آزمون طراحی و اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار و آزمون کارشناسی رسمی و همچنین آزمون ادواری سراسری در رشته های زراعت و اصلاح نباتات، علوم باغبانی، علوم دامی، ماشین آلات کشاورزی، شیلات، خاکشناسی برگزار می شود.
اجرای دوره های آموزشی ملی، منطقه ای و استانی و دوره های آموزش الکترونیک نیز از دیگر برنامه های آموزشی سازمان است. اکنون این سازمان دارای 210 هزار عضو حقیقی و 9 هزار عضو حقوقی در سراسر کشور است.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/توانمندسازی-21-هزار-دانش-اموخته-کشاورزی-برای-کارافرینی.bos