شماره: 351414 تاریخ : 1397/04/05-07:22:27

گزارش

تجزیه ته سیگار 5 تا 500 سال طول می‌کشد

ر‌ها کردن فیلتر سیگار در آب‌های روان سبب می‌شود که این فیلتر‌ها به داخل مخازن سدهایی که آب شرب را تامین می‌کنند، وارد شود و به دلیل تجزیه‌ ناپذیری، مواد خطرناک خود را در آب‌‌ رها کنند.

به گزارش بانک و صنعت، مهندس احمد مشیری مدیر کنترل کیفیت و آزمایشگاه‌های آب و فاضلاب تهران در پاسخ به این سوال که آیا تصفیه‌خانه‌های ایران می‌توانند نیکوتین این ته‌سیگارها را که به سدها می‌رسند تصفیه کنند یا خیر، می گوید: هر چیزی به عنوان آلاینده مثل ته‌سیگار، نیکوتین و مواد رنگی پفک برای سلامت آب خطرناک هستند. ورود هر آلاینده به چرخه تصفیه خطرناک است و احتمال دارد که به خوبی تصفیه نشود. اگر میزان آلاینده‌هایی مثل ته‌سیگار زیاد باشد، سلامت آب را به خطر می‌اندازد. نمی‌توان چهار هزار ماده سمی داخل ته‌سیگار را نادیده گرفت.

شرکت های تولید سیگار از پیامدهای رها شدن ته سیگار استفاده شده در طبیعت آگاهی دارند، اما از یافتن راه حلی برای آن شانه خالی میکنند و این وظیفه را بر دوش افراد سیگاری یا حتی تشکیلات مردمی پاکسازی محیط زیست می اندازند. حتی برخی شرکت های دخانیاتی، کمک هزینه هایی به این سازمان های مردم نهاد حامی محیط زیست برای پاکسازی طبیعت می پردازند. البته دلیل دیگر شرکت های تولید سیگار از پشتیبانی مالی چنین نهادهایی، ارائه تصویری از خود بهعنوان شرکتی حامی محیط زیست است، حال آن که این گونه حمایت ها در عمل نمی تواند راه حل موثر و پایداری برای مساله پیش رو باشد.

برخی شرکت های تولید سیگار نیز پیشنهاد به کارگیری ته سیگارهای تجزیه شدنی به جای انواع تجزیه ناشدنی کنونی را داده اند. ته سیگارهای تجزیه شدنی همانند انواع تجزیه ناشدنی، براحتی مواد سمی و سرطانزای موجود در خود را در محیط زیست رها می کنند. 

بسیاری از کشورهای دنیا، قانونی برای ممنوعیت استعمال دخانیات در فضاهای بسته و سرپوشیده عمومی وضع کرده اند. با این که این قانون مزایای زیادی دارد، اما سیگاری ها را به سیگار کشیدن در فضای باز و طبیعت تشویق می کند که در نتیجه ته سیگارها همانجا رها می شود. یکی از سازمان های مردم نهاد حامی محیط زیست در انگلستان گزارش کرده که پس از اعلام ممنوعیت مصرف سیگار در این کشور، 43 درصد بر میزان ته سیگار رها شده در محیط زیست افزوده شده است.

حتی سیگارهای الکترونیکی نیز که بتازگی ارائه شده و از نظر بعضی ها راه حل مصرف سیگار است نیز موجب آلودگی محیط زیست می شود. این دستگاه دارای جعبه های کوچک حاوی نیکوتین است که معمولا پس از مصرف به شکلی نامناسب در طبیعت رها می شود.

40 درصد از زباله های دریای مدیترانه را ته سیگار تشکیل می دهد. پرندگان و ماهیان آنها را به جای غذا اشتباه می گیرند و باعث مرگ آنها می شود. ته سیگار ها می توانند 2500 نوع ماده شیمیایی مختلف در محیط زیست پخش کنند. یک ته سیگار، به تنهایی می تواند 500 لیتر آب آشامیدنی را آلوده و غیر قابل آشامیدن کند. دور انداختن ته سیگار در کف خیابان، می تواند خسارات جدی به محیط زیست وارد کند. آلودگی آب، خاک، مسموم شدن حیوانات و حتی خفگی آنها ازجمله این خطرات است. ته سیگار در هر سال، 2 میلیون و 300 هزار تن از حجم زباله های دور ریخته شده را در جهان تشکیل می دهند. از حجم زباله های شیمیایی ریخته شده در طبیعت نیز 209 هزار تن مربوط به ته سیگار است، به طوری که در هر متر مربع حداقل یک ته سیگار یافت می شود. 

 

مضرات ته سیگار 
آلودگی هوا، از بین بردن جنگلها،‌آتش سوزی و مرگ موجودات دریایی از جمله اثرات مخرب رهاسازی در طبیعت است.

ته سیگار وقتی که با مواد خشک و قابل اشتعال برخورد می کند ممکن است سبب برافروخته شدن ته سیگار و قابل اشتعال میشود. نزدیک به 7 درصد از آتش سوزهای جنگلی که مسئول مرگ 14 نفر در هر سال است،‌ ناشی از دور انداختن ته سیگار است.

ته سیگار تا زمانی که خشک است موادآلوده ی خود را آزاد نمی کند. وقتی که با رطوبت آمیخته می شود، مواد آن  با رطوبت ادغام شده و مایعی سمی تولید می شود. این مایع، هم ته ماندهی توتون را در خود دارد و هم مواد شیمیایی درون دود است. از طرف دیگر، فیلتر سیگاربه خاطر تماس با دهان افراد، ویروس ها و میکروب های درون بزاق را در خود ذخیره می کند. 

سالانه حدود 600میلیون درخت جهت تولید محصولات تنباکو قطع می شوند که از این حیث به عنوان یک عامل موثر بر جنگل زدایی شناخته می شود.

ته سیگارها 12 ماه طول می‌کشد تا در آب تازه شکسته شوند ولی تا 5 سال در آب دریا برای تجزیه شدن زمان می‌برند. همچنین ته سیگارها در شکم پرندگان جوان، لاک پشتهای دریایی و دیگر موجودات دریایی یافت شده است. فاصله از بین رفتن محیط زیست یا سلامت یک ماهی، از آن زمانی شروع می شود که شما سیگار خود را به لب می گذارید و شروع به سیگار کشیدن می کنید و فیلتر سیگار خود را از شیشه ماشین به بیرون پرتاب می کنید، این همان لحظه یی است که این فیلتر وارد شکم یک ماهی یا پرنده می شود که آنها این فیلتر ها را به اشتباه به عنوان غذا می خورند.

 

یک آزمایش ساده نشان می دهد اگر ته سیگار را به مدت 96 ساعت در یک لیتر آب قرار دهیم، مواد سمی موجود در آن برای کشتن هر نوع ماهی آب شیرین یا آب شور کافی است. بسیاری از کودکان سراسر دنیا با ته سیگار بازی می کنند و حتی برخی حیوانات آن را به اشتباه می خورند. در نتیجه ته سیگار رها شده در محیط زیست می تواند خسارت های جبران ناپذیری به سلامت جانداران وارد کند.

وجود زباله های سیگار در فضاهای شهری از نظر روان شناسانه نیز تاثیرات مخربی بر جامعه داشته و  ته سیگارهای له شده در اماکن عمومی باعث تحریک افراد به سیگار کشیدن می شود.

اجرای شدید تر قانون ممنوعیت کشیدن سیگار در اماکن عمومی تنها راه بهبود بهداشت عمومی محسوب نمی شود اما باعث محدود شدن آسیب های زیست محیطی خواهد شد.

اگر سیگارها، اصولا بدون فیلتر ساخته شوند، هر چند ممکن است اثرات آنی و مضر آنها بر فرد استعمال‌کننده در کوتاه‌مدت بیشتر باشد اما عواقب و خسارت‌های بلندمدت آن بر محیط زیست کمتر خواهد بود و زباله کمتری هم تولید خواهد شد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/تجزیه-ته-سیگار-5-تا-500-سال-طول-می‌کشد.bos