شماره: 316531 تاریخ : 1396/12/14-11:35:39

در همایش جایزه بهره وری معادن و صنایع معدنی؛

بپذیریم که در شاخص بهره وری کم توجهی کردیم

رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) گفت: باید بپذیریم که در شاخص بهره وری در تمام حوزه ها کم توجهی کردیم و از دلایل اصلی آن و ابستگی شدید به درآمدهای نفتی است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، مهدی کرباسیان در پنجمین همایش جایزه بهره وری معادن و صنایع معدنی ایران افزود: در سالهای اخیر گاهی نگاه سیاسی هم بر درآمدهای نفتی باعث شد که از این درآمدها در جهت رشد و توسعه اقتصادی استفاده نشود ضمن اینکه باعث کاهش بهره وری هم شده است.

وی گفت: اکنون بخش معدن و صنایع معدنی در صادرات غیر نفتی سهم 23 درصدی دارد که نشان می دهد این بخش آینده روشنی دارد، در بهره وری رقابت پذیری بسیار مهم است و قیمت تمام شده حرف اول را می زند.
کرباسیان افزود: چین در دهه 90 در تولید و مصرف مواد معدنی سهم 9 درصدی داشته در حالیکه امروز 50 درصد تولید فولاد و سنگ آهن و نیکل و مواد اولیه دیگر را در دنیا در اختیار دارد.
وی گفت: موقعیت راهبردی ، نفت و گاز ، معدن و نیروی انسانی فرصت بزرگی است که در ما در اختیار داریم ، در صورت هماهنگی و توجه به بهره وری می توانیم از رشد بالایی در اقتصاد برخوردار باشیم.
کرباسیان افزود: ما باید به سمت شایسته سالاری برویم هر چند همه ما شعار آن را می دهیم اما متاسفانه اتفاق نمی افتد.
وی گفت: رشد 8.8 درصدی برای ساخت و 9.3 درصدی برای معدن در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده است که لازمه آن آموزش ، تعامل با دنیا و استفاده از فناوری های روز است.
کرباسیان افزود: ما نمی توانیم به این رشد برسیم چرا که در طول برنامه ششم باید 250 میلیارد دلار سرمایه جذب کنیم، جذب سرمایه خارجی نیازمند بستر سازی و فراهم کردن شرایط لازم ازجانب سیاسیون است.
وی گفت: ما باید تعاملات سیاسی را تقویت کنیم باید رفتارهای خود را اصلاح کنیم، تنها دولت نمی تواند این اهداف را محقق کند و باید همه فعالان در حوزه های مختلف دست به دست هم بدهند.
کرباسیان افزود: یکی از اصلی ترین شاخص های بهره وری رفع کاغذ بازی و شفاف کردن فضای کسب و کار است، صداوسیما باید در این حوزه ورود کند هماهنگونه که اکنون از تولید کنندگان داخلی با فضا دادن در عرصه سیما حمایت می کند.
وی گفت: تولیدات ما باید صادراتی و جهانی شود که در این صورت مصرف کننده داخلی منتفع خواهد شد.
کرباسیان افزود: بهره وری با جایزه درست نمی شود و ما باید بهره وری را تا لایه های پائین حوزه معدن و صنایع معدنی تسری بدهیم، در این میان صرفه جویی و مصرف بهینه از انرژی می تواند نقش بزرگی داشته باشد.
وی گفت: ما طرح هایی داشتیم که در سالهای اخیر بعلت نداشتن فناوری متوقف بود و با ورود شرکت های خارجی چرخ آنها به حرکت درآمده است.
کرباسیان افزود: امسال صنعت فولاد رکورد تولید 21 میلیون تن و صادرات 8 میلیون تن را تا پایان سال می زند.
وی گفت: دانشگاه ها و انجمن ها در رشد بهره وری باید پیشتاز باشند و دولت هم از آنها حمایت کند.
کرباسیان افزود: ایمیدرو در کنار بخش خصوصی در اقتصاد و رشد نقش تعیین کننده دارد اما نباید هر بار مسئولیت را بر دوش دولت گذاشت ، دانشگاه ها برای حرکت و استقلال باید بند ناف خود را از دولت جدا کنند هماهنگونه که دانشگاهها در دنیا با همکاری با بخش های مختلف اقتصادی برای خود درآمد ایجاد می کنند، در این صورت است که شاهد رشد فناوری خواهیم بود.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/بپذیریم-که-در-شاخص-بهره-وری-کم-توجهی-کردیم.bos