شماره: 352003 تاریخ : 1397/04/17-12:50:45

ایران برنده طرح بین‌المللی 97هزار دلاری کومسک شد

جمهوری اسلامی ایران برنده طرح بین المللی 97هزار دلاری از بین بیش از 100 طرح رسیده به دبیرخانه کمیته دائمی همکاری‌های اقتصادی‌تجاری سازمان همکاری‌های اسلامی (کومسک) شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از سازمان میراث فرهنگی، طرح بین‌المللی ایران با عنوان «شبکه پارک‌های گردشگری پایدار کشورهای اسلامی با مشارکت جوامع محلی»، برنده جایزه 97هزار دلاری کومسک شده و قرار است به‌صورت پایلوت در ایران، ترکیه و قرقیزستان اجرا شود.

طرح ارائه‌شده از سوی جمهوری اسلامی ایران در حالی برنده این جایزه شده است که کشور ما تا کنون در بخش گردشگری برنده طرح کومسک نبوده است. این طرح سال گذشته میلادی از سوی معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ارائه شد که در بین هفت کشور برتر قرار گرفت. طرح ایران یک طرح فعالیت‌محور است که ظرفیت‌سازی، آموزش و تولید محتوا را شامل می‌شود.

پارک گردشگری پایدار، مناطقی بکر و طبیعی با پتانسیل‌های بی‌بدیل و مناسب گردشگری مانند پتانسیل‌ها و جاذبه‌های فرهنگی، مردم‌شناسی و طبیعی است. این طرح قصد دارد برنامه‌ریزی، مدیریت و اجرای گردشگری را به مردم محلی بسپارد و آن‌ها را در مدیریت گردشگری منطقه مشارکت دهد. به همین لحاظ و با توجه به مشارکت مردم محلی منطقه مذکور، پارک گردشگری پایدار نام گرفته چرا که مشارکت مردم محلی جزو گزینه‌های گردشگری پایدار و توسعه پایدار است.

این طرح ابتدا به‌صورت پایلوت در سه کشور ایران، ترکیه و قرقیزستان اجرا می‌شود و سپس به سایر کشورهای اسلامی و در مرحله دوم با کمک یونسکو به سایر کشورها تعمیم داده خواهد شد.

اشتغال‌زایی، اقتصاد روستای و هم‌افزایی، از اهداف ساختاری و استراتژیک این طرح است.

این طرح یک طرح آموزشی و ظرفیت‌ساز است که جوامع محلی منطقه مورد نظر در سه کشور پایلوت را آموزش می‌دهد و زمینه‌سازی و ظرفیت‌سازی و آمادگی برای اجرای طرح‌های گردشگری در مراحل بعدی ایجاد می‌کند.

این طرح شامل سه مرحله، بازدید کارشناسی از قرقیزستان، برگزاری دوره آموزشی و توانمندسازی جوامع محلی و کارشناسان سه کشور ایران، ترکیه و قرقیزستان و تولید محتوا و کتاب علمی و فرهنگی پروژه برای بسط موضوع و الگوسازی و ترویج نتایج و دستاوردهای پروژه به سایر کشورهای اسلامی و جهان است.

زمینه‌سازی و ظرفیت‌سازی برای اشتغال محلی، آموزش به قصد آماده‌سازی جوامع محلی برای مشارکت در طرح‌های گردشگری، کمک به رشد اقتصادی گردشگری در ایران، هم‌افزایی جوامع محلی و نیز جوامع کشورهای اسلامی از حیث دانش و تجارب بومی، بازاریابی مشترک بین جوامع محلی ایران و بین جوامع کشورهای اسلامی، ترویج الگوی گردشگری حلال و گردشگری بر پایه اصول اسلام بین جوامع محلی ایران و کشورهای اسلامی و نقش‌آفرینی ایران در موضوع گردشگری بین‌المللی و ارائه موفق ایران به سایر کشورهای بین‌المللی دستاوردهای پروژه برای ایران است.

ابلاغ دستور نحوه دریافت جایزه به معاون گردشگری

در همین حال علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در نامه‌ای به محمد محب‌خدایی معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی نحوه دریافت جایزه کمیته دائمی تخصصی اقتصادی و تجاری وابسته به سازمان همکاری اسلامی را به او ابلاغ کرد.

همچنین بر اساس مصوبه هیئت وزیران، سازمان میراث فرهنگی مجاز است نسبت به امضای موافقت نامه کمک بلاعوض مصوب دفتر هماهنگی کمیته دائمی تخصصی اقتصادی تجاری سازمان همکاری های اسلامی (کومسک) مستقر در آنکارا از طریق بانک توسعه ترکیه برای پروژه «ظرفیت سازی و تهیه مناطق ویژه (پارک ها) برای گردشگری پایدار بر اساس ترکیب اصول گردشگری دوستانه مسلمان با گردشگری مبتنی بر جامعه با هدف حمایت از منابع (فرهنگی و طبیعی) و معیشت اقتصادی پایدار با مشارکت با جوامع محلی (سایت های آزمایشی در ترکیه و قرقیزستان) به 97433 دلار به نفع این سازمان اقدام کند.»


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/ایران-برنده-طرح-بین‌المللی-97هزار-دلاری-کومسک-شد.bos