شماره: 327379 تاریخ : 1397/01/12-06:32:24

گفتگو

اپلیکیشن های هوشمند تجارت الکترونیک پدیده پارسیان با شعار زندگی هوشمند، شهر هوشمند، شهروند هوشمند

به گزارش خبرنگار بانک و صنعت شرکت تجارت الکترونیک پدیده پارسیان به عنوان یک استارتاپ در حوزه فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک فعالیت خود را در سال 1396 آغاز کردکه ماموریت آن تولید محصولات خلاقانه در حوزه فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک جهت ارایه خدمات متفاوت و نوین در ایران است. این شرکت به طور کلی اهداف «ارایه خدمات پرداخت الکترونیک با استفاده از ابزارهای هوشمند» ، «ارایه خدمات در حوزه شهری و عمومی با استفاده از ابزارهای هوشمند» و «ایجاد شبکه های اجتماعی جدید و خلاقانه جهت تسهیل و تقویت قدرت انتخاب مردم در امور مالی و تجاری با استفاده از ابزار های هوشمند» را دنبال می کند. بانک و صنعت با علیرضا فتحی ایده پرداز و مدیر فنی تجارت الکترونیک پدیده پارسیان به گفتگو نشست که مشروح آن را در زیر مطالعه می نمایید:

شرکت پدیده پارسیان از چه سالی شروع به فعالیت کرده؟ ایده طرح از کجا آمده؟

به نام خداوند سبز و سپید....خداوند سال و خداوند عید !

پدیده پارسیان حاصل سالها ایده پردازی و مطالعه است. درگذشته ایده‌های زیادی طراحی و پیاده کردم و البته نتایج آنها گاه موفق و گاه شکست بود ولی از نتیجه آنها بر بار تجربه من افزود. در دوران تحصیل ارشدم ایده‌های نویی در حوزه تجارت الکترونیک و پرداخت در ذهنم شکل گرفت و کم کم با تجربیات گذشتم اونها را شکل دادم. از دید بازار و مشتری یا از جنبه زیرساخت‌ها با وسواس تمام مزایا و موانع را بررسی کردم. در آن سالها که سال‌های 91 و 92 بود به این نتیجه رسیدم زیر ساخت مناسب در کشور برای اجرای ایده‌های من وجود ندارد لذا سعی کردم بجای پیاده سازی به تقویت و تکمیل ایده هام بپردازم تا شرایط محیا بشه. من کلا به یک ایده تک اعتقاد ندارم. من بدنبال یک پلتفرم هستم. ایده اصلی من یک پلتفرم است. بر روی این پلتفرم می‌توان خدمات و محصولات خلاقانه‌ای ایجاد کرد که هر کدام ارزش افزوده بالایی دارند.

پدیده را به تنهایی آغاز کردم و درحال حاضر با تعداد زیادی از دوستان به طور نیمه‌وقت و تمام‌وقت درحال تکمیل ایده‌هایمان هستیم.

 

شرکت شما در حوزه فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک چه خدمات و محصولاتی را ارائه می‌دهد؟

همانطور که گفتم ایده من یک پلتفرم است و با دو محصول (سرویس) شروع کردیم. مدیریت مجتمع‌های ساختمانی بنام «پنت هاوس» و مدیریت صندوق های قرض الحسنه بنام «ژتون» که بروی این پلتفرم قرار می‌گیرد و بطور مستقل هم می‌توانند بکار گرفته شوند.

محصولات ما اپلیکیشن‌هایی هستند که بر روی ابزارهای هوشمند اجرا می‌شوند. هدف ما بکار بردن این بخش از تکنولوژی در زندگی مردم است. لذا شعار ما «زندگی هوشمند، شهر هوشمند، شهروند هوشمند» است. شما می‌توانید با مراجعه به سایت ما www.pp-ec.ir با جزییات این اپلیکیشن‌ها آشنا شوید و آنها را رایگان دانلود و استفاده کنید.

 

لطفا اپلیکیشن دومینو که طرح جدیدتون است را معرفی کنید و بگویید از چه زمانی قابل دسترس عموم قرار می‌گیرد؟

جزییات «دومینو» محرمانه است ولی برای اولین بار دراینجا می خواهم موضوع آنرا مطرح کنم. دومینو یک پیام‌رسان و شبکه اجتماعی کاملا متفاوت است که در واقع پایه و بستر همان پلتفرمی که ایده اصلی بنده است را شکل می‌دهد. تمام سرویس‌ها به این اپلیکیشن متصل می‌شود. ما زنجیره‌ای از سرویس‌ها در حوزه‌های خدمات شهری، حمل و نقل ، eCare و SmartRetail  ارایه می‌کنیم. تاکید می‌کنم سرویس‌های ما در حد همان یک کلمه‌ای که گفتم نیست. روی این سرویس‌ها  فکر شده است. جزییات و نقشه راه مشخص  شده است از IoT  یا اینترنت اشیا هم در محصولاتمان استفاده می‌کنیم. البته تولید یا طراحی اینترنت اشیا جزء ماموریت و اهداف شرکت ما نیست و فقط در حد کاربرد می‌باشد و برای این نیز مطالعات زیاد انجام شده و به نتایج خوبی هم دست یافته‌ایم.

دومینو با پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی موجود بسیار متفاوت است و ویژگی‌ها و کاربردهای کاملا متفاوتی دارد و از طرفی سرویس‌هایی که در مجموعه خودمان به این برنامه متصل می‌کنیم آنرا منحصر بفرد می کند.

 

پدیده پارسیان چگونه کسب درآمد می کند؟

ما دو مدل درآمدی را در نظر گرفتیم. ما نمی‌خواهیم اپلیکیشن یا نرم افزار یا سایتی بفروشیم و پولش را بگیریم. ما می‌خواهیم با اپلیکیشن‌ها و ابزارهایی که تولید می‌کنیم به مردم خدمات بدهیم و بابت خدمات درآمد کسب کنیم. لذا دو مدل «کارمزدی» و «حق عضویت» در سرویس‌ها برای درآمد درنظر گرفتیم. فعلا خدماتی که در اپلیکیشن هایمان ارایه می‌کنیم رایگان است و  انشاالله از فاز بعدی که وارد فاز درآمدزایی می‌شویم بابت خدمات کارمزد یا حق عضویت می‌گیریم. سرویس‌های ما خدمات سنتی را با سرعت بیشتر و راحت‌تر و دقیق تر و ارزان تر ارایه می‌کنند و لذا برای کاربران ما پرداخت کارمزد یا حق عضویت بسیار به صرفه خواهد بود.

 

کدام یک ازمحصولات شما در بین مردم شناخته شده‌تر است و طرفدار بیشتری دارد؟ علت آن چیست؟ 

هر دو محصول «پنت هاوس» و «ژتون» با استقبال خوبی روبرو شده است با اینکه تبلیغاتی نکردیم ولی کاربران ما از روش توصیه و معرفی در حال انتشار محصولات و سرویس‌های ما هستند. با کاربران هم رابطه مستقیم و خوبی داریم. هر مشکل یا ایرادی که دریافت می‌کنیم در کمترین زمان ممکن اصلاح و بروز رسانی می‌کنیم.

اپلیکیشن مدیریت مجتمع های ساختمانی(پنت هاوس) برای مدیران ساختمان‌هاست که دخل و خرج ساختمان را ثبت و کنترل کنند و به پرداخت شارژ اهالی نظم دهند. اهالی نیز شارژ خودرا از طریق درگاه پرداختی که این سامانه در اختیار آنها قرار می‌دهد براحتی و بدون مراجعه به بانک یا خودپرداز از طریق گوشی خود پرداخت می‌کنند. از ویژگی‌های این اپلیکیشن داشتن دو صندوق جداگانه برای مالکین و ساکنین است که می‌توان به تفکیک آن، هزینه‌ها و شارژهای مربوط به هر کدام را جداگانه دریافت ، ثبت و محاسبه کرد. همچنین امکان شناسایی قبوض اهالی با اسکن بارکد قبض و ارسال پیامک مشخصات پرداخت قبض نیز در این اپلیکیشن وجود دارد.

اپلیکیشن مدیریت صندوق های قرض الحسنه خانوادگی و صنفی(ژتون) نیز برای مدیران صندوق‌ها درنظر گرفته شده که حساب و کتاب وام‌های پرداختی و اقساط یا حق عضویت‌های پرداخت شده توسط اعضا را ثبت و در موعد پرداخت پیامک به اعضا ارسال می‌کند. اعضا نیز از طریق درگاه پرداخت می‌توانند اقساط یا حق عضویت را بدون مراجعه به بانک یا خودپرداز از داخل گوشی خود پرداخت نمایند.

 

آیا محصولات شما پرداخت‌های درون برنامه‌ای دارند؟

بله ولی هنوز فعال نشده و بزودی این امکان در اختیار کاربران قرار می گیرد.

 

مشکلات و موانع کار شما چیست؟

خیلی زیاد. تمام حمایت‌ها یا وعده‌های داده شده انجام نشده است. سازمان‌های نظارتی بسیار سختگیرانه عمل می‌کنند و با اینکه می‌دانند سختگیری بی‌موردی است ولی تاکنون هیچ نتیجه عملی نداشته است. شاید فکر کنید اقداماتی که در ارتباط با رگولاتوری یا ارائه مجوزها مرتبا از زبان آنها اعلام می‌شود واقعا صورت گرفته ولی در عمل هیچ! اگر واقعا این حمایت‌ها و تسهیلات وجود دارد چرا باز هم خبر مسدود شدن درگاه‌های پرداخت، عدم پیشرفت استارت‌آپ‌ها، افزایش بیکاری را می‌بینیم و می‌شنویم؟!

مشکل بعدی سرمایه‌گذاران این حوزه هستند. این یک کار کاملا تخصصی است. افراد تصمیم گیرنده در این حوزه اصلا دانش آنرا ندارند. مثل اینه که یک پزشک داخلی عمل جراحی مغز انجام دهد! این افراد معمولا در مواجهه با استارتاپ‌ها بگونه‌ای برخورد می‌کنند که هیچ پیشرفتی حاصل نمی‌شود. نه سودی برای سرمایه‌های آنها بوجود می‌آید نه استارتاپی توانسته با کمک و سرمایه آنها به نتیجه‌ای برسد!

اینها در برابر سرمایه گذاران خارجی خیلی مبتدی هستند. چطور ممکن است که استارتاپ‌های پیشرو ایرانی با اینکه زبان هم را نمی‌فهمند توسط سرمایه‌گذران خارجی جذب می‌شوند و در قبال دریافت10 تا 15 درصد از سهام، میلیاردها تومان به این شرکت‌ها تزریق می‌کنند ولی حتی یک شرکت سرمایه گذار ایرانی نمی‌تواند با اینها به نتیجه برسد؟ خود من در ابتدای راه با یکی از اینها مذاکراتی کردم و در قبال همکاری سهم 30 تا70 درصدی مطالبه نمودند! آیا این مقدار برای بنیانگذار و فردی‌که همه زحمت‌های آنرا می‌کشد انگیزه‌ای باقی می‌گذارد؟!

ولی خدارو شکر با همان انگیزه و به اتکای توانایی‌های خودم و دوستانم راه را ادامه دادم و می دهم.

 

پرداخت مالیات و ارزش افزوده شما به چه صورت است؟ یا معاف از مالیات هستید؟

این هم مثل سوال قبل! قرار بود مساعدها و معافیت‌هایی شامل حال ما شود ولی متاسفانه هیچ معافیتی وجود ندارد.

 

هدف و برنامه ریزی شما برای سال 1397 چیست؟

هدف ما همچنان ادامه دادن مسیری است که نقشه راه آنرا در گذشته ترسیم کردیم. امسال تکمیل زنجیره سرویس‌ها اولویت ماست. رفع نواقص سرویس‌های قبلی نیز در اولویت است.

به امید خدا ایستگاه اول ما نمایشگاه الکامپ خواهد بود که با محصولات و سرویس‌های جدید کاربرانمان را غافلگیر می‌کنیم.

بعد از نمایشگاه هم برنامه ریزی خوبی برای کمپین تبلیغاتی و معرفی محصولاتمان در سطح عموم جامعه داریم.

مجوز هایمان را تکمیل و درگاه پرداختمان هم فعال خواهیم کرد.

 

آیا برنامه‌ای برای شرکت در بورس دارید؟

پاسخ به این سوال زوده ولی در افق دورتر نیم نگاهی به این موضوع داریم و مطمین باشید یک روز پدیده پارسیان یکی از با ارزشترین سهام‌های بورس ایران و حتی در سطح بین المللی خواهد شد.

اگر سوال و یا مساله‌ای که خواستار بازگو کردن آن هستید و پرسیده نشده است بیان کنید.

من از بانک و صنعت که این فرصت در اختیار ما قرار داد و از تمام همکارانم که در این مدت صبورانه و دلسوزانه همراهی کردند تشکر می‌کنم.

 

سخن آخر و پیام تبریک عید نوروز

نوروز را به همه ایرانیان بخصوص همکاران خودم تبریک می گویم. برای جوان‌های ایرانی در سال جدید آرزوی موفقیت‌های بزرگ در عرصه‌های مختلف زندگی دارم و امیدوارم با پشتکار و امید فراوان قدم‌های بعدی را بردارند و مطمئن باشند که بالاخره مزد تلاش و همت خودشان را می‌گیرند.

 


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/اپلیکیشن-های-هوشمند-تجارت-الکترونیک-پدیده-پارسیان-با-شعار-زندگی-هوشمند-شهر-هوشمند-شهروند-هوشمند.bos