شماره: 376247 تاریخ : 1397/06/19-12:28:37

دبیر اجرایی انجمن واردکنندگان لاستیک:

150 هزار تن نیاز سالیانه واردات تایر به کشور / تولید داخل جوابگوی نیاز کشور نیست

میرعابدینی با تاکید به نیاز 150 هزار تنی سالیانه واردات تایر گفت: واردات رسمی تایر در سال گذشته 65 هزار تن بوده است و این رقم کم نیست و نمی توان به یقین گفت تولید داخل توانایی تامین مابقی را دارد یا خارج از توان تولید داخلی است.

بانک و صنعت، محمد میرعابدینی دبیر اجرایی انجمن واردکنندگان لاستیک در مصاحبه تلفنی با خبرنگار بانک و صنعت، در خصوص میزان واردات لاستیک در سال جاری گفت: براساس اعلام گمرک در چهار ماهه نخست سال جاری واردات تایر سواری 60 درصد کاهش داشته است، همچنین تایرهای اتوبوسی 23 درصد و کامیونی و سایر تایرها 7 درصد کاهش واردات داشته است.

وی افزود: طبق اعلام دولت، واردات لاستیک سنگین جزء گروه 1 واردات قرار گرفته است، لذا مشخص نکرده است که منظور از لاستیک سنگین  OTRاست یا اتوبوسی-کامیونی، اینکه شامل چه نوع لاستیکی است دقیق مشخص نیست و براساس تعرفه اعلام نشده است.

میرعابدینی در پاسخ به این سوال که ارز دولتی واردات مواد اولیه لاستیک حذف و ارز 4200 تومانی فقط به لاستیک سنگین اختصاص داده شده است، تکلیف تایرسازان داخلی چیست؟ گفت: در صورتی که ارز دولتی دریافت نکنند قیمت تمام شده محصولات افزایش می یابد، لذا با توجه به آمار چهار ماهه و اینکه تحریم ها هنوز آغاز نشده با سختی واردات مواجه هستیم.

دبیر اجرایی انجمن واردکنندگان لاستیک در خصوص میزان انواع قاچاق تایر بیان کرد: قاچاق تایر نوع TBR (اتوبوس-کامیونی) در سال گذشته بسیار زیاد بود و بیشتر از واردات رسمی به صورت قاچاق وارد کشور شده است. در حال حاضر با توجه به اختلاف به وجود آمده بین ارز مرجع و ارز آزاد قاچاق معنی نمی دهد، لذا با توجه به اینکه تعرفه واردات تایر سواری 40درصد و کسی که قاچاق وارد می کند تعرفه ای نمی دهد، بسیار در میزان قاچاق این محصول تاثیرگذار است.

دبیر اجرایی انجمن واردکنندگان لاستیک گفت: تعرفه واردات خودرو سواری از 32 درصد به 40 درصد و اتوبوسی-کامیونی از 20 درصد به 26 درصد افزایش یافته است. لذا اگر تعرفه سواری از 40 درصد به چهار درصد برسد و ارزش افزوده 9 درصد نیز حذف شود، همچنان افزایش قیمت البته با مقدار کمتر وجود دارد، لذا با بازگشت تعرفه ها به روال گذشته تغییر چندانی صورت نمی پذیرد.

وی با بیان اینکه تعداد خودرو در کشور بیش از 21 میلیون است، افزود: نیاز سالیانه کشور به تایر 400 هزار تن است و از این میزان 240 تا 250 هزار تن تولید داخل کشور و 150 هزار تن دیگر نیازمند واردات است.

دبیر اجرایی انجمن واردکنندگان لاستیک در ادامه گفت: در سال های 94 - 95 براساس آمار گمرک 108 هزار تن تایر به صورت رسمی و مابقی به صورت قاچاق وارد کشور شده است. براساس آمار گمرک در سال 96 میزان واردات رسمی تایر 128 هزار تن بوده که میزان قاچاق اندکی کاهش داشته است. در سال جاری نیاز کشور به واردات لاستیک 150 هزار تن است که با توجه به اتفاقات اخیر قطعا واردات لاستیک سواری متوقف می گردد.

میرعابدینی در پاسخ به این سوال که تولید داخل می‌تواند نیاز کشور را برطرف کند، بیان کرد: واردات رسمی تایر سواری در سال گذشته 65 هزار تن بوده است و این رقم کم نیست و نمی توان به یقین گفت تولید داخل توانایی تامین مابقی را دارد یا خارج از توان تولید داخلی است.

وی در خصوص آخرین وضعیت تمدید مجوز وارد کنندگان تایر گفت: مجوزها مجددا تمدید شده اند.

دبیر اجرایی انجمن واردکنندگان لاستیک تاکید کرد: واردات تایر ماشین های سواری خارجی با توجه به اینکه ارز 4200 تومانی دریافت نکرده است، حداقل تا دو برابر افزایش قیمت پیدا می کند.

میر عابدینی در پایان افزود: تایر از تمامی کشورها غیر از آمریکا و با برندهای معروف دنیا به کشور وارد می شود. قبل از اعمال تحریم ها مشکلی در واردات وجود نداشت و واردات به راحتی صورت می گرفت، لذا با اتفاقات اخیر و اعمال مجدد تحریم ها ممکن است دیگر برندهای مطرح به چشم نخورد مگر با دور زدن تحریم ها بتوان واردات را ادامه داد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/150-هزار-تن-نیاز-سالیانه-واردات-تایر-به-کشور-تولید-داخل-جوابگوی-نیاز-کشور-نیست.bos