شماره: 264185 تاریخ : 1395/10/22-09:53:28

13 کتاب برای استانداردسازی بیمارستان ها تدوین شد

معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 13 جلد کتاب در قالب مجموعه کتب «استاندارد برنامه‌ریزی و طراحی بیمارستان ایمن» تدوین شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، روابط عمومی معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سیدعلی صدرالسادات، افزود: وزارت بهداشت، مرجع پاسخگویی به نیازهای استاندارد در حوزه سلامت است و در راستای ایفای نقش حاکمیتی خود، همواره در صدد است تا با حفظ و رعایت استانداردهای معتبر بین‌المللی به بومی سازی الگوهای ساخت و ساز فضاهای فیزیکی در زمینه‌های معماری، تاسیسات مکانیکی و برقی و تجهیزات پزشکی فضاهای حوزه سلامت دست یابد.

وی اظهارکرد: برای رعایت اصول و مبانی فنی و مهندسی بر اساس استانداردهای معتبر بین‌المللی در فضاهای حوزه سلامت در سال های اخیر اقدامات جدی و مستمری در خصوص تدوین استانداردها انجام شده است.
صدرالسادات با اشاره به تدوین 13 جلد کتاب «استاندارد برنامه ریزی و طراحی بیمارستان ایمن» افزود: استاندارد بخش بستری داخلی و جراحی عمومی، بخش ICU (مراقبت های ویژه)، بخش CCU (مراقبت های ویژه قلب)، بخش PCCU (بخش مراقبت های متوسط قلب)، بخش زایمان و بخش اورژانس از جمله کتبی است که تاکنون چاپ شده است.
وی گفت: استاندارد بخش مراقبت های ویژه نوزادان یا NICU، بخش اعمال جراحی، بخش استریل مرکزی، استانداردها و الزامات عمومی، ضوابط و معیارهای انتخاب سامانه های متحرک درمانی اضطراری، آزمایشگاه های تشخیص طبی و مدیریت نگهداشت منابع فیزیکی فضاهای درمانی نیز در این کتاب ها تدوین شده است.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت درباره اهداف تدوین این مجموعه کتب توضیح داد: تدوین سرانه‌های متناسب با ظرفیت، شرایط و فرایندهای درمانی و آموزشی ، صرفه جویی و بهینه سازی هزینه‌ها در مرحله اجرا و بهره‌برداری از طریق استاندارسازی طراحی فضاها و سیستم‌های تاسیساتی در فضاهای حوزه سلامت از جمله اهداف تدوین این کتاب هاست.
وی خاطرنشان کرد: همچنین بهره‌مندی بیشتر از فضا و ارتقای بازده و دسترسی به مرجع قابل استناد برای طراحان و معماران بیمارستان ساز، مشاوران و طراحان تاسیسات مکانیکی، برق و تجهیزات برای طراحی صحیح و اصولی، تهیه چک لیست‌های فضاهای فیزیکی برای ارگان‌های ناظر و مسئول ساخت و ساز این فضاها از جمله اهداف تدوین این کتاب ها به شمار می آید.
وی در ادامه به تدوین برخی کتب دیگر اشاره کرد و افزود: همچنین کتبی برای استانداردهای فضاهای آموزشی و کمک آموزشی در دست تدوین است. این فضاها شامل دانشکده‌های دندانپزشکی، پزشکی، بهداشت، پیراپزشکی، پرستاری و مامایی، ضوابط خوابگاه‌ها، سالن‌های ورزشی و سلف سرویس و راهنمای طراحی سایت‌ها و پردیس‌های دانشگاهی است.
صدرالسادات یاد آور شد: هم اکنون اولین جلد از مجموعه کتب «استاندارد برنامه ریزی و طراحی فضاهای آموزشی و کمک آموزشی» با عنوان «دانشکده دندانپزشکی» به چاپ رسیده است و پیش بینی می شود تا پایان امسال ، بقیه این کتاب ها چاپ شود و در اختیار دانشگاه‌ها، ارگان‌های ناظر و دیگر متقاضیان قرار بگیرد.
معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: به منظور استمرار، تکمیل و به روزرسانی استانداردهای فضاهای حوزه سلامت، فهرست استانداردهای مورد نیاز در بازه زمانی پنج ساله آتی تهیه شود و ضمن مذاکرات و هماهنگی های انجام شده با موسسه ملی تحقیقات سلامت، مقدمات مرتبط با انجام پروژه‌های جدید( همچون انجام فراخوان و انتخاب مشاوران ذیصلاح) بر اساس اولویت اعلام شود .


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/13-کتاب-برای-استانداردسازی-بیمارستان-ها-تدوین-شد.bos