پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 353983 تاریخ : 1397/05/19-14:00:34
,17,6,
یارانه ارزی صنعت تایر قطع نشود

درخواست مهم تایرسازان روی میز دولت؛

یارانه ارزی صنعت تایر قطع نشود

صنعت تایر درخواستی را به دولت ارائه کرده تا یارانه ارزی صنعت تایر قطع نشود و ارز 4200 تومانی در اختیار تایرسازان قرار گیرد اما تاکنون جوابی از سوی دولت دریافت نکردیم و همچنان منتظر پاسخ دولت هستیم.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت؛ پس از نگرانی های زیادی که برای بازار ارز و رشد حبابی نرخ دلار در بازار صورت گرفت بالاخره دولت پس از کش و قوس های فراوان و همزمان با ورود رئیس جدید بانک مرکزی از بسته ارزی جدید نیز رونمایی کرد بر اساس این تصمیم که رئیس بانک مرکزی چند شب قبل اعلام کرد، ارز دولتی تنها صرف واردات کالاهای اساسی و دارو خواهد شد و تامین نیاز ارزی سایر کالاها، از مسیر بازار ثانویه و صرافی‌ها امکان‌پذیر خواهد بود.

با این تصمیم گفته می شود که بسیاری از بخش های تولیدی از جمله زنجیره خودروسازی کشور نیز امکان استفاده از ارز دولتی را نداشته و باید از بازار آزاد تامین کنند حال سوالی که در این شرایط مطرح می شود اینکه با حذف یارانه ارزی قطعه سازان و خودروسازان ، آیا سایر صنایع وابسته به صنعت خودرو شامل این شرایط خواهند شد؟

آیا ارز صنایع تولیدی و استراتژیکی مانند تایر که نقش مهمی در حمل و نقل کشور و امنیت و جان مردم دارد هم باید از بازار آزاد تامین شود؟

در صورتی که صنعت تایر نیز جزء زنجیره خودروسازی کشور محسوب شود بالطبع با حذف ارز خودروسازان، یارانه ارزی تایرسازان نیز حذف خواهد شد و به دنبال چنین وضعیتی باید منتظر جهش قیمت و تاثیر آن بر توان خرید مشتریان و جریان تقاضا در بازار تایر در کشور بود که به طور مسلم تبعات خوبی را در کشور به دنبال نخواهد داشت.

رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران گفت: با ابراز بی اطلاعی از وضعیت تامین ارز صنعت تایرسازی کشور گفت : تاکنون در خصوص حذف یارانه ارزی صنعت تایر هیچ گونه اطلاع رسانی به تولیدکنندگان تایر نشده است.

باید لاستیک در ردیف کالاهای اساسی قرار گیرد

محمد رضا گنجی اظهار داشت : لاستیک از کالاهای مهم و استراتژیک و اساسی در کشور محسوب می شود و به دلیل نقش مهمی که در حمل و نقل کشور و جان مردم دارد باید در ردیف کالاهای اساسی و ضروری قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه امروز تایر جزء زنجیره خودروسازی و ناوگان حمل و نقل کشور است، افزود : در صورت حذف ارز دولتی از صنعت تایر چنانچه ارز بازار ثانویه به سهولت به این صنعت اختصاص یابد طبعا صنعت تایر نیز ناگزیر به استفاده از ارز با نرخ آزاد خواهد بود.

رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران با اشاره به تاثیر نرخ ارز آزاد بر هزینه تولید صنعت تایر، تاکید کرد : چنان چه ارز بازار ثانویه در محدوده قیمتی 7 تا 8 هزار تومان قرار گیرد ، حداقل 40 درصد بر روی قیمت لاستیک در بازار تاثیر خواهد گذاشت.

گنجی همچنین در خصوص تاثیر تامین نیاز ارزی صنعت تایر از بازار ثانویه بر روند تولید در این صنعت ، افزود : با هر نرخی از دلار که باشد صنعت واردات را انجام داده و تولید خود را با بالاترین ظرفیت تولید ادامه خواهد داد اما واقعیت این است که آیا مصرف کننده نیز می تواند با این قیمت خرید کند و مسلما وضعیت تغییر جریان ارزی در این صنعت بر بازار تقاضا تاثیر منفی خواهد گذاشت.

تصمیم دولت برای تامین نیاز ارزی تایرسازان چه خواهد بود؟

وی در ادامه از ارائه درخواست تایرسازان به دولت به منظور تامین نیاز ارزی صنعت تایر خبر داد و گفت : انجمن صنفی صنعت تایر مدتی است درخواستی را به دولت به منظور تامین ارز در این صنعت ارائه کرده و از دولت خواسته تا ارز 4200 تومان را برای صنعت تایر قطع نکنند اما تاکنون جوابی از سوی دولت دریافت نکردیم و همچنان صنعت تایر منتظر پاسخ دولت است.

به گفته وی، کمتر از 20 روز آینده مواد اولیه مورد نیاز صنعت تایر به اتمام می رسد و این موضوع مهم به دولت اعلام شده است و انتظار می رود هر چه سریعتر برای وضعیت موجود فکر اساسی شود .



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 262
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران