پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 350898 تاریخ : 1397/03/28-10:06:57
,17,
گزارش اقدامات سازمان برنامه و بودجه درخصوص پیگیری اجرای اولویت‌های ابلاغی رییس جمهور به وزرا و تهیه پیوست اجرایی برنامه ششم منتشر شد

گزارش اقدامات سازمان برنامه و بودجه درخصوص پیگیری اجرای اولویت‌های ابلاغی رییس جمهور به وزرا و تهیه پیوست اجرایی برنامه ششم منتشر شد

معاون امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه، گزارشی از آخرین اقدامات این سازمان درخصوص پیگیری تدوین برنامه اجرایی اولویت‌های ابلاغی رییس جمهور به وزرا و معاونان و نیز تهیه برنامه اجرایی قانون برنامه ششم توسعه، به معاون رییس جمهور و رییس سازمان ارایه کرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط‌عمومی و اموربین‌الملل سازمان برنامه و بودجه، در این گزارش آمده که با توجه به اصلاح فرآیند تدوین برنامه‌های اجرایی که طی پنج مرحله به دستگاه‌های اجرایی و امور سازمان توسط ریاست سازمان ابلاغ شده، اقدامات اجرایی توسط امور سازمان و دستگاه‌های اجرایی آغاز شده است.

به همین منظور سامانه رصد و ارزیابی برنامه‌های توسعه (رابت) با هدف تدوین برنامه اجرایی پنجساله برای دستگاه‌های اجرایی، برقراری ارتباط سیستمی بین برنامه‌ریزی و بودجه ریزی و تهیه گزارش های مدیریتی در حوزه برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی، طراحی شده است که با توجه به اقدامات به عمل آمده توسط مرکز توسعه سیستم‌ها و فناوری اطلاعات سازمان در تاریخ 28 خرداد ماه 1397 در جلسه آموزشی، فاز نخست سامانه در مرحله عملیاتی قرار گرفته و نحوه کار با آن به امورهای سازمان ارایه شد.

پس از طی دوره آزمایشی و تکمیل اطلاعات سامانه، توسط امور سازمان (با همکاری دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط)، این سامانه برای دستگاه‌های اجرایی نیز معرفی و دسترسی‌های لازم ایجاد خواهد شد.

تدوین قالب تهیه گزارش عملکرد فرابخشی، تهیه و تنظیم چارچوب گزارش‌‌های موضوعات خاص و فرمت ارزیابی گزارش عملکرد برنامه اجرایی بخش‌ها، تدوین و پی‌گیری اتصال سامانه جامع بودجه به سامانه رابت و پی‌گیری رصد هزینه کرد اعتبارات در دستگاه‌های اجرایی از طریق اتصال سامانه رابت به سامانه‌های ذی‌ربط دستگاه‌های اجرایی با اولویت اتصال به سامانه‌های نسیم (بانک مرکزی)، شتاب (خزانه‌داری وزارت اقتصادی و دارایی) و تاد (وزارت صنعت) از جمله اقدام‌های باقی‌مانده توسط بخش نظارت معاونت متبوع به شمار می‌آید.

همچنین با توجه به تسریع در تهیه گزارش عملکرد اولویت‌های ابلاغی رئیس‌جمهور، ضرورت دارد امور سازمان تدوین برنامه اجرایی موارد یادشده را در اولویت دستور کار کارگروه‌ها قرار دهند.

با توجه به طراحی‌ها و پیش‌بینی‌های صورت گرفته، اجرای سامانه رصد و ارزیابی برنامه‌های توسعه (رابت) در سه فاز صورت خواهد گرفت که اهم قابلیت‌ها و ویژگی‌های این سامانه با راه‌اندازی فاز نهایی به شرح زیر خواهد بود:

  • 1-ایجاد ارتباط منطقی، مشخص و شفاف بین سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی در کشور.
  • 2-تعیین اهداف کمی هر یک از بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و حوزه‌های بین بخشی برای یک دوره 5 ساله.
  • 3-ایجاد قابلیت پیش‌بینی منابع و اعتبارات مورد نیاز برای تحقق هریک از اهداف برنامه‌های توسعه در طول اجرای برنامه.
  • 4-ایجاد شفافیت در برنامه‌- فعالیت و برنامه – طرح‌های دستگاه‌های اجرایی و ایجاد قابلیت ساماندهی و پالایش آن‌ها.
  • 5-ایجاد زمینه اجرای بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد با تعریف برنامه-فعالیت و برنامه-طرح‌های هدفمند برای دستگاه‌های اجرایی.
  • 6-ایجاد امکان تخصیص منابع به سمت اولویت‌ها و اهداف اساسی کشور برای سازمان.
  • 7-تعیین حدود مسئولیت و نقش هریک از دستگاه‌های اجرایی از سطح وزارتخانه تا سطح ادارت کل استانی در تحقق اهداف برنامه‌های توسعه.
  • 8-بر قراری ارتباط معنا دار و شفاف بین برنامه‌های استانی با برنامه‌های ملی.
  • 9-ایجاد نقش و مسئولیت برای شرکت‌های دولتی برای تحقق اهداف برنامه‌های توسعه.
  • 10-بکار گیری ظرفیت‌های ادارات کل استانی برای تحقق اهداف برنامه‌های توسعه.
  • 11-ایجاد قابلیت مدیریت تمام دستگاه‌های اجرایی زیر مجموعه یک وزارت‌خانه اعم از دستگاه‌های تابعه، شرکت‌ها و ادارات کل استانی در حوزه برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی برای هریک از وزارتخانه‌ها.
  • 12-تکیه بر راهکارهای تأمین منابع مالی، از سایر محل‌ها غیر از منابع بودجه عمومی کشور.
  • 13-ایجاد قابلیت نظارت، رصد و ارزیابی اقدامات دستگاه‌های اجرایی به صورت سیستمی برای سازمان برنامه و بودجه.
  • 14-ایجاد قابلیت نظارت،رصد و ارزیابی اقدامات دستگاه‌های زیر مجموعه برای هریک از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی اصلی به صورت سیستمی.
  • 15-ایجاد امکان تهیه به موقع گزارش‌های نظارتی و گزارش‌های کلان مدیریتی در حوزه برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی برای سازمان برنامه و بودجه.
  • 16-ایجاد قابلیت تعریف شاخص‌های کلیدی توسعه برای هریک از بخش‌ها و گزارش گیری و رصد آن‌ها.
  • 17-افزایش امکان و سرعت پاسخگویی دولت به مجلس شورای اسلامی و سایر دستگاه‌های نظارتی.


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 344
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران