پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 354602 تاریخ : 1397/05/28-09:20:25
,10033,14,
گردشگری پایدار ساحلی بازوی حفاظتی محیط زیست است

گردشگری پایدار ساحلی بازوی حفاظتی محیط زیست است

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: گردشگری پایدار ساحلی یک بازوی حفاظتی برای محیط‌ زیست بوده و حضور سرمایه‌گذاران در این بخش حفظ و رعایت مسائل زیست ‌محیطی را به همراه دارد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، پروین فرشچی در نشست تخصصی خلیج گرگان و تالاب‌های بین‌المللی استان گلستان اظهار داشت: دو سال از آغاز تلاش ها برای نجات خلیج گرگان گذشته و این زمان کمک کرده که به یک اجماع برسیم.

وی با بیان اینکه یکی از نتایج این نشست نیز بررسی حریم تالاب گمیشان است، افزود: باید با مکانیزم های قانونی و با توجه به مفاد کنوانسیون رامسر در این حوزه بازنگری شود تا توسعه پایدار ساحلی در منطقه رونق بگیرد.

به گفته وی، سرنوشت تالاب گمیشان و میانکاله به هم مرتبط بوده و باید یک تصمیم‌جدی برای آن گرفته شود تا ارتباط بین دو مجموعه برقرار و موانع برطرف شود.

فرشچی اضافه کرد: حیات دو مجموعه تالاب گمیشان و میانکاله بدون ارتباط با یکدیگر امکان‌پذیر نیست.

وی در خصوص همکاری با کارگروه ملی نجات خلیج گرگان و میانکاله اظهار داشت: اگر قرار باشد بودجه ای برای لایروبی کانال آبرسان لحاظ شود باید از طریق سازمان بنادر و دریانوردی که متخصص و وظیفه مند در این امر بوده، تامین شود. 

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یکی از روش های کمک به خلیج گرگان لایروبی بوده که باید مشخصات، روش و عمق آن مشخص و معلوم شود که مواد استحصالی لایروبی به کجا منتقل خواهد شد. 

وی همچنین اضافه کرد: ایجاد پایانه و بندر مسافربری در گلستان می تواند توسعه استان را تسریع کند و باید در چارچوب ملاحظات زیست محیطی این موضوع مد نظر مسوولان آن قرار گیرد. 

وی تاکید کرد: آن چیزی که در مورد آب‌شیرین کن مطرح است مکان یابی، استقراریابی، محل و عمق نصب آن و برگشت آب است و در پیشنهاد آب‌شیرین کن در استان گلستان باید روش شیرین سازی آب و اینکه از چه عمقی تامین و پساب آن را به کجا هدایت می کنند، مشخص شود.

نشست تخصصی دریای خزربا حضور نماینده گرگان و آق قلا در مجلس، معاون استاندار گلستان و شماری از مسوولان و مدیران گلستان مازندران در گرگان برگزار شد و در آن وصعیت محیط زیست تالاب های بین المللی استان، راهکارهای اضطراری نجات خلیج گرگان و تالاب میانکاله و نوسانات تراز آب دریای خزر به بحث و بررسی گذاشته شد. 

خلیج چهار هزار هکتاری گرگان یکی از بزرگترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر است و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگترین دریاچه زمین به اتصال این خلیج با دریا وابسته است، خلیجی که حالا با مشکلات متعدد دست ‌و پنجه نرم می‌کند و فعالان و مسوولان محیط ‌زیست معتقدند که با ادامه روند کنونی تبدیل به نسخه دیگری از دریاچه ارومیه می شود. 

خلیج گرگان علاوه بر پتانسیل گردشگری، زیستگاه انواع آبزیان بومی و منحصر بفرد است که به دلیل ادامه ورود برخی پسماندها، فاضلاب خام، زه آب های کشاورزی و آلودگی حال و روز خوبی ندارد و هر از چند گاه ضرورت کمک به آن مورد توجه رسانه ها قرار می گیرد. 

علاوه بر پسروی شدید و کاهش عمق آب خلیج گرگان، این بار رشد بیش از حد و غیرمتعارف جلبک ها لزوم توجه بیشتر به این خلیج را دو چندان ساخته است.

همچنین حدود 35 کیلومتری شمال غربی گرگان (مرکز استان گلستان) و در حوزه شهرستان گمیشان آبگیر گسترده ای با نیزارهای انبوه قرار دارد که به نام تالاب بین المللی گمیشان معروف است. 

تالاب گمیشان یک زیستگاه منحصر به فرد با وسعت بیش از 20هزار هکتار بوده که 14 هزار هکتار آن جزء مناطق شکار، صید و تیراندازی ممنوع سازمان حفاظت محیط زیست است. 

گمیشان یک تالاب ساحلی محسوب می شود و طیف گسترده ای از گونه های مختلف پرندگان همچون مرغابی، غاز، قو، پلیکان، باکلان، پرستوی دریایی، سلیم، کاکایی، چنگر، اگرت، خوتکا، گیلان شاه و تلیله در فصول گوناگون سال به آن مهاجرت می کنند. 

علاوه بر این همه ساله تالاب میزبان تعداد زیادی از پرندگانی است که از نیمکره شمالی به مناطق جنوبی مهاجرت کرده و ماه ها در این مکان می مانند و مجددا برای جوجه آوری به وطن اصلی خود باز می گردند. 

ضلع جنوبی تالاب بین المللی گمیشان به گرگانرود محدود می شود و قسمت شمال آن تا مرز جمهوری ترکمنستان ادامه دارد. 

عمق این تالاب در اوج پرآبی از دو و نیم متر در قسمت شمال غرب تا یک متر در سایر قسمت ها متغیر است، این تالاب در سال 1381 از سوی کنوانسیون رامسر به عنوان تالاب بین المللی به ثبت رسید.

خشکسالی باعث کمی ورود آب به این تالاب شده است، علاوه بر این سه تالاب بین المللی گلستان نیز در شرق استان واقع است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 319
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران