پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 399067 تاریخ : 1397/07/23-16:19:50
,8,
کنترل نقدینگی ضروری است

عضو شورایعالی بورس:

کنترل نقدینگی ضروری است

کسانی که به فکر صدمه زدن به کشور و تولید هستند معتقدند که باید تولید تعطیل شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت؛ عبده تبریزی کارشناس مسائل اقتصادی گفت: نگران رشد تورمی هستیم و باید مجموعه ای از اقدامات در کنترل رشد نقدینگی انجام شود.

 حسین عبده تبریزی عضو شورایعالی بورس در برنامه تیتر امشب درباره سیر صعودی نقدینگی در کشور گفت: افزایش نقدینگی موقعی مسئله است که متناسب آن کالا و خدمات به صورت واقعی ایجاد نشود. وقتی نگرانی ایجاد می شود که نقدینگی بالا رود و واقعیتی در بخش اقتصاد نداشته باشیم.

وی  افزود: وقتی تورم زیاد شود عامه مردم هستند که متضرر می شوند چون مردم حجم بیشتری از تورم را تحمل می کنند.

این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: با افزایش وام های بانکی هم، نقدینگی افزایش می یابد. ما در سال های آخر دولت دهم و دولت یازدهم نیز این وضعیت را داشتیم که بانک ها پرداخت هایی کردند که در توان بانک نبوده است و با خلق پول هایی که واقعیت نداشته بانک ها در مجموع کم آوردند و دست به دامن بانک مرکزی شده اند تا پایه پولی را افزایش دهند.

عبده تبریزی درباره تامین نقدینگی واحدهای تولیدی گفت: برای تامین موجودی اضافی باید سرمایه درگردش داشته باشیم. کسانی که به فکر صدمه زدن به کشور و تولید هستند معتقدند که باید تولید تعطیل شود. وقتی تورم لجام گسیخته شود در چنین شرایطی تولید بیش از این آسیب می بیند بنابراین تولید باید از صادرات استفاده کند بنابراین ما باید هم صادرات را بالا ببریم هم سرمایه درگردش را در تولید افزایش دهیم.

وی افزود: دولت نیز امسال کسری خواهد داشت بنابراین اگر دولت بخواهد از محل کسری بودجه سرمایه در گردش را تامین کند مشکل ساز خواهد بود. اگر سرمایه درگردش و کسری بودجه را از محل فروش ارز تامین کند خطر دیگر خواهد داشت که قیمت کالا و خدمات افزایش خواهد یافت.

عبده تبریزی با بیان اینکه بانک مرکزی نمی تواند نقدینگی را که از سمت سود موهوم نقد کرده به سمت تولید ببرد، افزود: سیاست انبساطی نباید در مسیری باشد که پول تولید شود بنابراین باید مجموعه ای از اقدامات در کنترل رشد نقدینگی صورت گیرد.

همچنین طهماسب مظاهری، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگوی تلفنی با برنامه گفت: پرداخت سود های موهوم بانک ها به سپرده گذاران، یکی از عوامل رشد نقدینگی است.

وی تصریح کرد: پرداخت سود موهوم بانک ها باعث افزایش نقدینگی مسموم شده و حتماً باید کنترل شود.

مظاهری افزود: سرکوب تورمی و نگه داشتن تورم در سطح پایین با هر ابزاری جوابگو و چاره کار نیست.

وی گفت: نتیجه چنین عملی سرکوب تورم در بازده یک یا دوساله شد اما بعد از این مدت تورم به طورناگهانی جهش پیدا کرد و همین وضعی که هم اکنون شاهدش هستیم به وجود آمد. برای مهار نقدینگی باید جلوی سود موهومی بانکها که به سپرده گذاران می دهد، گرفته شود



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 243
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران