پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 352316 تاریخ : 1397/04/24-15:30:09
,5,4,
کمیته راهبردی ایران و عمان در آینده نزدیک تشکیل می‌شود

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران:

کمیته راهبردی ایران و عمان در آینده نزدیک تشکیل می‌شود

مهران امیرمعینی از تشکیل کمیته راهبردی ایران و عمان درآینده نزدیک خبر داد و گفت: گروه ایرانی برای نهایی کردن چارچوب همکاری ایران به‌زودی به عمان سفر می‌کند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، مهران امیرمعینی مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران درباره تازه‌ترین تحولات مذاکرات ایران و عمان برای صادرات گاز  به این کشور اظهار کرد: پس از نهایی شدن چارچوب همکاری بین 2 کشور و امضای آن از سوی وزیران نفت ایران و عمان، فراخوان برای انتخاب پیمانکار داده می‌شود.

وی با بیان این که مذاکره بر سر مسائل حقوقی این قرارداد نیز ادامه دارد، تاکید کرد:  البته باید به این نکته توجه داشت که مسائل حقوقی پیچیدگی خاص خود را دارد و زمان‌بر است.

امیرمعینی به سفر هیئت عمانی به ایران در اواخر اردیبهشت ماه اشاره کرد و افزود: در این سفر  درباره بخشی از چارچوب همکاری میان 2 کشور بحث شد.

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران پیش‌تر نیز اظهار کرده بود: پروژه صادرات گاز ایران به عمان قرار است با همکاری 2 کشور انجام شود. گاز تحویلی در صحار خواهد بود و در کارخانه ال‌ان‌جی عمان به شکل ال‌ان‌جی تحویل ایران می‌شود که به نوعی سوآپ گاز است. باید گفت که بازاریابی آن نیز از سوی شرکت ملی نفت ایران انجام می‌شود. در این زمینه هر کشور دارای قوانین خودش است، بنابراین پروژه پیچیده می‌شود. در ایران و عمان هم افزون بر وزارت نفت، نهادهای دیگری نیز اثرگذار خواهند بود و هماهنگی بین این نهادها کاری زمان‌بر است. در این زمینه بحث‌های فراوانی شده و حل کامل آن به زمان نیاز دارد. آنچه مسلم است توافق بر سر جزئیات کمی زمان‌بر و چالشی است. باید گفت زمانی یک قرارداد نهایی می‌شود که درباره تک تک بندها توافق شده باشد؛ در برخی موارد یک بند قراردادی می‌تواند همه بندهای دیگر را تحت تاثیر قرار دهد.

مذاکرات اولیه صادرات گاز ایران به عمان به سال 1383 بر می‌گردد، اما از آنجا که آن زمان تراز گاز ایران مثبت نبود، یعنی مصرف از تولید بیشتر بود، از این رو ظرفیت صادرات گاز وجود نداشت، بنابراین تمایل کمتری برای مذاکرات جدی وجود داشت. اما با روی کار آمدن دولت یازدهم و با ورود فازهای جدید پارس جنوبی و افزایش تولید گاز ایران، به طور طبیعی صادرات گاز به دیگر کشورها در دستور کار وزارت نفت قرار گرفت، بنابراین از سال 92 مذاکرات به صورت جدی دنبال و تفاهم‌نامه‌ای هم امضا شد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 275
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران