پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 350910 تاریخ : 1397/03/28-10:38:08
,14,
کشف محوطه هزاره پنجم قبل از میلاد در پس‌کرانه‌های خلیج‌فارس

کشف محوطه هزاره پنجم قبل از میلاد در پس‌کرانه‌های خلیج‌فارس

آثاری تاریخی در محوطه تپه تهماچی حدفاصل 3 کیلومتری جبهه غربی روستای عامری شهرستان دیلم کشف شد که نشان از وجود یک تمدن بزرگ و قدیمی در این منطقه دارد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از سازمان میراث فرهنگی، طبق گزارش یگان حفاظت شهرستان دیلم پس از کشف آثار سفالی توسط افراد منطقه، تیم کارشناسان معاونت میراث فرهنگی به منطقه مورد نظر اعزام شدند.

این محوطه که به نام تپه تهماچی معروف است در فاصله 3 کیلومتری غربی روستای عامری شهرستان دیلم و در دشتی وسیع و هموار، در جوار روستای شاه عبدالله واقع شده است.

در این منطقه تپه هایی بزرگ وجود دارد که ارتفاعی 5 الی 6 متری از سطح زمین های اطراف دارند و دارای لایه های تاریخی و فرهنگی هستند که به وضوح قابل مشاهده است.

یافته های تاریخی و فرهنگی سطح تپه ها شامل ظروف سفالی نخودی رنگ با نقوش هندسی به رنگ قهوه ای، سبز تیره و سیاه است که نمونه های آن در چهار روستای شهرستان گناوه و تل سوز، تل قاشی، روستای خلیفه ای در شهرستان دشتستان یافته شده است که همزمان با فرهنگ دوره باکون در استان فارس است.

همچنین علاوه بر سفال منقوش، ابزارهای سنگی و استخوان هایی نیز در سطح محوطه یافت شده است.

با توجه به یافته های ابتدایی از این منطقه که برای اولین بار در شهرستان دیلم شناسایی شده است، محوطه فوق را مربوط به هزاره پنجم قبل از میلاد می توان حدس زد که در پس کرانه های خلیج فارس از نظر تاریخی دارای اهمیت بسیاری است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 355
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران