پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 308201 تاریخ : 1396/08/15-16:14:33
,13,17,
کشاورزان نسبت به پیشگیری از خسارت آفت کلزا اقدام کنند

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران:

کشاورزان نسبت به پیشگیری از خسارت آفت کلزا اقدام کنند

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران گفت: کک‌های نباتی، لیسک و حلزون و کرم‌های برگخوار از آفات اول فصل کلزا است که کشاورزان باید نسبت به پیشگیری از آن اقدام کنند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت؛ عبدالرحمن زاغی درباره کاهش جمعیت و پیشگیری از خسارت آفات اول فصل کلزا اظهار کرد: کک‌های نباتی، لیسک و حلزون و کرم‌های برگخوار از آفات اول فصل کلزا است که کشاورزان باید نسبت به پیشگیری از آن اقدام کنند.

وی ادامه داد: کک‌های نباتی آفتی است که عمدتا در مناطق میانبند و کوهستانی زمانی که هوا آفتابی و دارای بادهای گرم و خشک است بیشترین تراکم و فعالیت را دارد و از پناهگاه‌های زمستان‌گذرانی خود از حاشیه مزارع خارج شده و بر روی بوته‌های تازه سبز شده کلزا در حاشیه شروع به فعالیت می‌کند.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه مناسب‌ترین زمان مبارزه با این آفت از ساعت 10 صبح به بعد است، افزود: برای مدیریت مطلوب‌تر و استفاده بهینه از نهاده‌های کشاورزی در صورت مشاهده آفت، کانون‌کوبی حاشیه مزارع کلزا با حشره‌کش کونفیدور به میزان یک لیتر در هکتار استفاده شود و نیازی به محلول‌پاشی تمام مزرعه نیست.
این مسؤول با اشاره به اینکه لیسک و حلزون از دیگر آفات اول فصل کلزا هستند، گفت: این آفت فعالیت شبانه دارد و روزها در زیر کلوخه‌ها و نقاط سایه‌گیر و در زیر بوته‌های علف هرز در حاشیه مزارع پنهان می‌شود و هنگام غروب شروع به فعالیت و خسارت روی بوته‌های تازه سبز شده می‌کند.
زاغی اضافه کرد: مبارزه با این آفت با استفاده از طعمه مسموم متالدهاید به میزان سه تا چهار کیلوگرم و تنها در حاشیه مزارع انجام شود.
وی با بیان اینکه کشاورزان پس از طعمه پاشی حداقل تا 48 ساعت از عدم بارش باران اطمینان داشته باشند، ادامه داد: برای اثربخشی بیشتر، طعمه‌پاشی هنگام غروب انجام شود.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران، کرم‌های برگخوار را از دیگر آفت‌های اول فصل کلزا اشاره کرد و گفت: گروهی از لارو شب‌پره‌ها ممکن است از اوایل آبان ماه به جوانه‌های نو‌رسته کلزا خسارت وارد کنند و این آفات شب فعال بوده و روزها زیر کلوخه‌ها استراحت می‌کنند.
این مسؤول بیان کرد: آغاز خسارت لاروها از علف‌های هرز حاشیه مزارع است و در صورت بالا بودن جمعیت می‌توان از لاروکش‌هایی مانند آوانت به میزان 250 سی سی در هکتار و یا لاروین به میزان یک کیلوگرم در هکتار هنگام عصر زمانی که لاروها ریز هستند استفاده کرد


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 287
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران