پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 351415 تاریخ : 1397/04/05-20:00:05
,12,15,
کراود فاندینگ یا گلریزون برای استارتاپ ها

گزارش

کراود فاندینگ یا گلریزون برای استارتاپ ها

کراود فاندینگ از دو لغت کراود (Crowd) به معنای “انبوه مردم” و فاندینگ (Funding) به معنای “تامین سرمایه” تشکیل شده است. شاید بتوان کراود فاندینگ را به صورت “تامین سرمایه از طریق گروهی از افراد” یا “تامین سرمایه ی مردمی” ترجمه کرد.

به گزارش بانک و صنعت، کراود فاندینگ در واقع به منظور حمایت مالی از هنرمندان، کارآفرینان، صاحبان ایده و استارتاپ ها به وجود آمده است. میتوان کراود فاندینگ را یکی از راه های نجات صنعت، تکنولوژی و هنر یک جامعه دانست. در یک پروژه ی کراودفاندیگ، فرد کارآفرین یا هنرمند، کمپین خود را ایجاد کرده و مردم از طریق حمایت های مالی خود (حتی به مقادیر بسیار اندک) سرمایه ی مورد نیاز وی را فراهم کرده و او را از فرایند بسیار دشوار جذب سرمایه از مراکز دولتی و یا خصوصی بی نیاز می کنند. به همین دلیل فرد کارآفرین یا هنرمند می تواند با خیالی آسوده تر و با تمرکزی بیشتر بر روی پروژه ی خود کار کند.

 

نکته ی مهمی که نباید از آن بگذریم این است که در یک پروژه ی کراودفاندینگ فرد حمایت کننده نیز می تواند از مزایای ویژه ای برخوردار شود. اولین و مهمترین ارزشی که کراودفاندینگ ایجاد می کند این است که با هزینه ای کم می توان کمک بزرگی به چرخه ی اقتصادی، هنر و صنعت کشور کرد. از طرفی در برخی از پروژه ها، فرد صاحب کمپین امکانات ویژه ای را برای حامیان خود در نظر می گیرد. به عنوان مثال به آنها تعهد می دهد که بعد از تولید یک محصول خاص، آن را با قیمتی پایین تر و یا با شرایطی ویژه در اختیار حامیان مالی خود قرار دهد.

 

تاریخچه کراود فاندنیگ
پلتفورم ” گوفاندمی “که در سال 2010 راه اندازی شد، یکی از پیشگامان مدل کراودفاندنیگ است. در اکتبر 2013، این پلتفرم توانست از 1?4 میلیون نفر اهداکننده، مبلغی نزدیک به صد و بیست میلیون دلار برای 3500 کمپین جمع آوری کند. حامیان همچنین کارمزد پلتفرم هم در هر انتقال مبلغ پرداخت می کنند. در اکتبر 2015 این مبلغ به یک میلیارد دلار رسید.

 

در ایران نیز کراود فاندینگ با این روش از سال 1393 شروع به کار کرد. اکثر پلتفرم های موجود در ایران بر اساس این روش در کنار روش پاداش محور پایه گذاری شده اند. یکی از این پلتفرم ها دونِیت است.

انواع روش های کراودفاندینگ به شرح دیل می باشد:


روش پاداش محور(reward) 
این روش رایج ترین ومحبوب ترین نوع سرمایه گذاری جمعی محسوب می شود. دراین روش هرفرد با شرکت در پروژه جایزه ای دریافت می کند که می تواند به صورت هدیه یا امتیاز باشد. همین عامل مانند موتور محرکی باعث جذابیت سرمایه گذاری می شود. البته باید خاطرنشان کرد که کسانی که درپروژه مشارکت می کنند، هیچ نوع مالکیتی به دست نمی آورند.

نوع دیگری از روش جایزه محور پیش خرید کردن محصول یک پروژه است به این صورت که افرادی سفارش محصولی را که هنوز تولید نشده را خریداری میکنند تا آن را پس از تولید دریافت کنند وبه این ترتیب  هرکس درحد خود به تولید کمک می کند.به عنوان نمونه می توان به سایت  Kick starter اشاره کرد که به این روش را اجرا میکند.

تاکنون از این شیوه برای اجرای پروژه های مختلفی از جمله : پروژه های شهری، تولید نرم افزار، وانجام پروژه های علمی استفاده شده است.

 

روش خیریه (Donation)
این روش به عنوان روشی قدیمی و رایج به حساب می آید در این روش هر شخص به تناسب توان مالی مبلغی برای پروژه ای که در راستای یک کار خیر می باشد، اختصاص می دهد. روش هایی مانند گلریزان و .. از جمله موارد مشابه با این روش است.

 

روش وام دادن
در این روش  اشخاص مبالغ مورد نظر خودرا به صورت وام دراختیار مدیر پروژه قرار می دهند و او باید مبالغ دریافتی را در هنگام رسیدن به سود دهی به صاحبانشان برگرداند.

 

روش مشارکتی
در این روش اشخاص در انجام با اختصاص دادن مبلغی در پروژه ها مشارکت میکنند و به تناسب مشارکت خود سود دریافت می کنند. مثل اوراق قرضه در ایران.

 

دریک پروژه ی کراود فاندینگ سه گروه مشارکت دارند:

     - صاحب ایده که شروع کننده ی پروژه است.
     - افراد یا گروه هایی که ایده را حمایت می کنند.
     - سامانه (پلتفرم) ای که این دو گروه را برای اجرای پروژه گرد هم جمع کند.

 

در آخر برای توصیف  کراود فاندینگ می توان گفت: کراود فاندینگ همان گلریزون ایرانی ها است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 320
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران