پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 313779 تاریخ : 1396/10/24-13:48:19
,10028,
کتاب گفتگوی اجتماعی سه جانبه گرایی، راهنمای سازمان جهانی کار برای بهبود حکمروایی

از سوی موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی منتشر شد؛

کتاب گفتگوی اجتماعی سه جانبه گرایی، راهنمای سازمان جهانی کار برای بهبود حکمروایی

کتاب «گفتگوی اجتماعی سه جانبه گرایی: راهنمای سازمان جهانی کار برای بهبود حکمروایی»، گردآوری سازمان جهانی کار و با ترجمه علی صباغی، از طرف بخش انتشارات موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی منتشر شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت؛ رویکرد اصلی سازمان بین‌المللی کار در صورت‌بندی و اجرای استانداردهای کار بر اصل سه‌جانبه‌گرایی- گفتگو میان دولت، کارفرمایان و کارگران- مبتنی است. همچنین، این سازمان مشارکت و همکاری سه‌جانبه در سطح ملی را در طراحی و اجرای سیاست های ملی اقتصادی، اجتماعی و کاری مورد تشویق قرار می دهد.

گفتگوی اجتماعی سه‌جانبه ملی دولت، کارگران و کارفرمایان برای بحث در مورد سیاست های عمومی، قانون و دیگر تصمیم گیری هایی که روی ‌مشارکت‌کنندگان اجتماعی تأثیرگذارند، دورهم جمع می کند. مشورت سه‌جانبه می تواند تضمین کننده مشارکت بیشتر میان ‌مشارکت‌کنندگان سه‌جانبه باشد و باعث ایجاد اجماع در مورد سیاست‌های ملی مربوطه شود. گفتگوی اجتماعی ابزاری کلیدی در پیشبرد و نائل شدن به کاری درخور و شایسته، توسعه فراگیر و شمول‌گرا و انسجام اجتماعی است و مشوق حکمرانی خوب یا همان نیک است.
این کتاب که در مورد گفتگوی اجتماعی سه‌جانبه ملی است، در واقع پاسخی است به تقاضاها و نیازها در راستای اهداف استراتژیک سازمان بین المللی کار در مورد گفتگوی اجتماعی. همچنین این کتاب ابزاری جهانی برای نهادینه کردن یا تقویت سازوکارها و نهادهای سه‌جانبه است.
سازمان بین‌المللی کار برای خدمت‌رسانی به سه جزء تشکیل‌دهنده‌‌اش، یعنی دولت، سازمان‌های کارفرمایی و سازمان‌های کارگری، به وجود آمده است. هدف این کتاب، ارائه کردن طیفی از انتخاب ها به این اجزا یا اعضای تشکیل‌دهنده آن است تا بتوانند سازوکاری جهت گفتگوی اجتماعی سه‌جانبه ملی ایجاد کنند یا اینکه سیستم های موجود را تقویت کنند. با این همه، این کتاب به دنبال آن نیست که به یک سند هنجاری و اخلاقی بدل شود. این کتاب الزامات و شروط مربوط به استانداردهای بین المللی کار و همچنین درس ها و تجاربی را که توسط سازمان بین المللی کار طی سال های گذشته بدست آمده را مطرح می کند؛ درس ها و تجاربی که برای ارتقاء گفتگوی اجتماعی و ارائه توصیه های خط‌مشی گونه، ظرفیت سازی و هدایت عملی اجزا سه‌جانبه در همه نواحی جهان لازم است و به کار گرفته می‌شود.
فصل اول کتاب به گفتگوی اجتماعی سه‌جانبه ملی می پردازد و فرایندها و نهادها را شامل اختیارات و پیامدهای گفتگوی اجتماعی می پردازد. فصل دوم ماهیت و پیامدهای احتمالی و قراردادی گفتگوی اجتماعی سه‌جانبه ملی را بر اساس سه گزینه مورد بحث قرار می دهد: فرایندهای مذاکره، مشاوره و یا مبادله اطلاعات. فصل سوم عوامل مورد نیاز برای موفقیت گفتگوی اجتماعی سه‌جانبه ملی و همچنین عوامل تضعیف‌کننده آن را مورد بحث قرار می دهد.
فصل چهارم مزایای احتمالی گفتگوی اجتماعی سه‌جانبه ملی، شامل مزایای مربوط به فرایند گفتگوی اجتماعی و نتایج آن را مورد بررسی قرار می دهد. فصل پنجم مخالفت‌های احتمالی با فرایند گفتگوی اجتماعی سه‌جانبه ملی که ممکن است بروز کند را مورد بررسی قرار می دهد و پاسخ‌های احتمالی را مطرح می کند. فصل ششم موضوعاتی را مورد بررسی قرار می دهد که می‌توان آنها را در حوزه گفتگوی اجتماعی سه‌جانبه ملی و روش‌شناسی قرار دادن موارد در دستور کار در نظر گرفت. فصل هفتم به این بحث می پردازد که کدام سازمان‌ها و وزرا باید در گفتگوی اجتماعی سه‌جانبه ملی مشارکت داشته باشند و چگونه آنها را باید انتخاب کرد. فصل هشتم احتمالات مختلف درخصوص نهادهای گفتگوی اجتماعی سه جانبه ملی را مورد بحث قرار می دهد. هر کشور مطابق با سیستم های قانونی و شرایط ملی خود، تمهیدات لازم برای نهادهای اجتماعی اش را فراهم می آورد.
در فصل نهم به طور خلاصه تعدادی از استانداردهای مهم بین‌المللی کار عنوان می‌شود که با مشاوره‌های سه‌جانبه و گفتگوی اجتماعی مرتبط است. به علاوه، توجه خاصی به کنوانسیون مشاوره سه‌جانبه 1976 (استانداردهای بین‌المللی کار) معطوف می‌شود و فصل دهم به توضیح نقش اداره بین‌المللی کار در پشتیبانی از گفتگوی اجتماعی سه‌جانبه در سطح ملی پرداخته می‌شود.
جهت تهیه این کتاب می توانید با موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی واحد کتابخانه تماس بگیرید.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 318
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران