پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 351601 تاریخ : 1397/04/10-11:12:35
,12,17,
کاهش میزان صادرات مغز پسته در سال جاری

گزارش

کاهش میزان صادرات مغز پسته در سال جاری

حجم صادرات پسته به عنوان عمده ترین قلم صادراتی محصولات کشاورزی، در سال جاری با کاهش مواجه شده است، در حالی بگفته مسئولان که حجم صادرات کاهش نیافته بلکه میزان صادرات مغز پسته که ارزش بیشتری نسبت به پسته دارد امسال نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

به گزارش بانک و صنعت ، در سال گذشته 130هزار تن پسته به ارزش یک‌ میلیارد و 175میلیون دلار صادر شده که از نظر وزنی نسبت به سال قبل از آن 7هزار تن و از نظر ارزش 96میلیون دلار کاهش را تجربه کرده اما باز هم عمده ترین قلم صادراتی در میان محصولات کشاورزی و غذایی محسوب می‌شود. 

از خریداران پسته ایران به کشورهای اروپایی، چین، کشورهای حوزه خلیج فارس، روسیه، کانادا و آمریکای جنوبی می‌توان اشاره کرد.

از مشکلات این محصول صادراتی می‌توان به این مورد اشاره کرد که ایران با 357 هزار هکتار در دنیا مقام اول سطح زیر کشت را دارد اما متوسط برداشت در کشور رقمی بین 500 تا 700 کیلو در هکتار است. در حالی که آمریکا با سطح زیر کشت 233 هزار هکتار 2.6 تن در واحد سطح برداشت می‌کند. ترکیه به دلیل بارندگی‌های فراوان طی سال‌های اخیر سطح زیر کشت خود را چند برابر کرده است که می‌تواند برای خطری جایگاه ایران در این بازار باشد. همچنین کشورهای آمریکا، هلند، آلمان و بلژیک از تولید کنندگان اصلی پسته در جهان به شمار ‌می‌آیند.

همچنین، قیمت تمام شده بالا، عدم برندسازی، عدم وجود برنامه جهت بازاریابی، بازارسازی و حفظ بازارهای کنونی، سیاست‌های تجاری و ارزی ناکارآمد، تاخیر طولانی در پرداخت، متمرکز بودن بازارهای صادراتی و تأثیر منفی آن بر ارزش صادرات از جمله چالش های صادرات پسته به شمار می رود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 366
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران