پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 353437 تاریخ : 1397/05/10-19:10:04
,12,17,25,
کاهش صادرات مواد و محصولات معدنی به عراق

گزارش

کاهش صادرات مواد و محصولات معدنی به عراق

صادرات به عراق که طی سال های گذشته به ‌عنوان مهم‌ ترین بازار صادراتی مواد و محصولات معدنی ایران به شمار می آمد روند نزولی را در پی داشته است.

به گزارش بانک و صنعت، براساس آمارهای جهانی ایران از نظر داشتن مواد معدنی، در بین 15 کشور نخست جهان و اولین کشور خاورمیانه قرار دارد. همچنین، بیش از 68 هزار نوع ماده معدنی از جمله سنگ آهن، منگنز، کروم، مس، طلا، سرب و روی و... در کشور وجود دارد که یکی از پتانسیل ‌های ایران محسوب می‌‌شود.

از این رو میزان ذخایر کشور در حدود 43 میلیارد تن تخمین زده شده است در بین کشورهای جهان، در رتبه پانزدهم دارای منابع معدنی غنی قرارگرفته است که ارزش آن در حدود 700 میلیارد دلار تخمین زده می‌‌شود.

متوسط سهم بخش معدن از تولید ناخالص داخلی ایران در سال های 88 تا 93، نزدیک به یک درصد بوده است. ارزش صادرات مواد معدنی در سال 91، 2.853 میلیون دلار برآورد شده و این میزان در سال 93، به 1.500میلیون دلار رسیده است. 

رشد بخش معدن در اقتصاد در سال های 91، 92 و 93 به ترتیب، 2.5-، 0.9 و 9.8 درصد و برای 9 ماهه 94، 2- درصد است.

طبق گفته محمد رضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران، در نه ماهه نخست سال 96 میزان صادرات مواد معدنی رشد 3 درصدی را تجربه کرده است و ارزش صادرات مواد معدنی در9 ماهه سال 96، به 6 میلیارد و 855 میلیون و 570 هزار دلار رسیده است، همچنین، این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 3 درصد افزایش یافته و از هدف پیش بینی شده در برنامه ششم نیز فراتر رفته است.

22 درصد از صادرات کشور را بخش معدن و صنایع معدنی تشکیل می دهد که پنج درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را شامل می شود.

در این میان، صادرات به عراق که طی سال های گذشته به ‌عنوان مهم‌ ترین بازار صادراتی مواد و محصولات معدنی ایران به شمار می‌آمد روند نزولی را در پی داشته است، از این رو، چین همچنان به عنوان مهم ‌ترین بازار صادراتی مواد خام معدنی ایران محسوب می شود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 391
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران