پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 376805 تاریخ : 1397/06/25-18:21:52
,15,
کاربرد بلاک‌چین در مقابله با تحریم‌های اقتصادی بررسی می‌شود

دبیر علمی سمینار بلاک‌چین در ITE 2018:

کاربرد بلاک‌چین در مقابله با تحریم‌های اقتصادی بررسی می‌شود

دبیر علمی سمینار بلاک‌چین در ITE 2018 گفت: در این سمینار به موارد مختلفی از جمله میزان تطابق فناوری بلاک‌چین با وضعیت فعلی بانکداری کشور، موانع قانونی و عملیاتی‌ موجود در مسیر به کارگیری این تکنولوژی، کاربردهای بومی تکنولوژی بلاک‌چین و چگونگی استفاده از آن برای کاهش آثار تحریم‌های بین‌المللی پرداخته می‌شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ، شهاب جوانمردی مدیرعامل هلدینگ فناپ بیان کرد: تکنولوژی بلاک‌چین به «اعتمادسازی» در حوزه‌هایی که شکل‌گیری اعتماد، امری ضروری اما مشکل است، کمک می‌کند.

وی افزود: در شرایطی که بشر در طول تاریخ هر گاه که به کسب اعتماد نیاز داشته به ایجاد یک نهاد متمرکز روی آورده است، بلاک‌چین به عنوان زیرشاخه‌ای از تکنولوژی‌ دفتر کل توزیع شده، این فرایند را به صورت غیرمتمرکز شکل می‌دهد.  
 
دبیر علمی سمینار بلاک‌چین در ITE 2018، با اشاره به اهمیت مفهوم اعتماد در صنعت بانکداری و پرداخت، ادامه داد: با بهره‌گیری از این تکنولوژی می‌توان تراکنش‌ها را بدون واسطه و به صورت امن انجام داد.
 
ضرورت کاسته شدن از قدرت نهادهای مرکزی به نفع بلاک‌چین
جوانمردی با اشاره به اینکه بلاک‌چین در برخی موارد می‌تواند بسیار راه‌گشا باشد گفت: در مورد استفاده از این تکنولوژی نباید اغراق کرد؛ در برخی حوزه‌ها ممکن است اعتماد اولویت نباشد یا سنجش هزینه‌ و فایده نشان دهد که بهره‌گیری از بلاک‌چین صرفه اقتصادی ندارد.
 
مدیرعامل هلدینگ فناپ افزود: در سایر موارد،  به منظور بهره‌مند شدن از فواید آن، نهادهای مرکزی باید کاهش میزان کنترل و نظارت خود را بپذیرند تا از این طریق به حفظ اکوسیستم مربوطه کمک کرده باشند.  
 
وی بیان کرد: تاثیرات ظهور تکنولوژی بلاک‌چین در صنعت بانکداری و پرداخت را می‌توان معادل تاثیر کامپیوتر و فناوری‌های مرتبط با آن در ایجاد بانکداری الکترونیک دانست؛ این ابزار برای مثال در در پرداخت همتا به همتا یا تبدیل دارایی‌های مادی به توکن نقش دارد.
 
به گفته جوانمردی، کوتاه‌سازی مسیر شناسایی مشتری، کاهش مراجعه حضوری به شعب، نظارت بر کل فرایند پرداخت و در نتیجه کنترل پولشویی، از جمله دیگر کاربردهای بلاک‌چین در این صنعت است.
 
دبیر علمی سمینار بلاک‌چین در ITE 2018 افزود: این تکنولوژی در دیگر صنایع مالی از جمله بیمه یا بازار بورس نیز کاربرد دارد؛ برای مثال می‌توان از بلاک‌چین برای حفظ همه رکوردها و داده‌های مرتبط به یک نوع بیمه‌نامه و ویژه‌سازی خدمات برای مشتریان صنعت بیمه استفاده کرد. در بازار سرمایه نیز نگارش هسته معاملاتی از این طریق امکانپذیر است.
 
بلاک‌چین؛ ابزار است نه هدف
مدیرعامل هلدینگ فناپ در توضیح اهمیت برگزاری سمیناری با عنوان بلاک‌چین در حاشیه نمایشگاه تراکنش ایران گفت: در نیم قرن اخیر، تقریبا در هر دهه، ظهور یک تکنولوژی خاص، صنعت بانکداری و پرداخت را متحول کرده است و اکنون جدیدترین ابزار موجود را باید بلاک‌چین دانست.
 
به گفته وی، پررنگ‌ترین حوزه‌ای که بلاک‌چین روی آن تاثیر گذاشته صنایع مالی و پولی بوده و نام این فناوری با ارزرمزها عجین شده است.
جوانمردی افزود: برای حفظ کسب و کارهای مرتبط با این صنایع، آشنایی فعالان حوزه بانکداری و پرداخت با چنین تکنولوژی‌ای ضروری است.
وی ادامه داد: در چنین شرایطی یک رویداد تخصصی در صنعت بانکداری و پرداخت نمی‌تواند به موضوع بلاک‌چین بی‌تفاوت باشد؛ به ویژه که این موضوع در سال‌های اخیر در دنیا نیز بسیار پررنگ شده و حتی بانک جهانی در گزارش سالانه خود به آن توجه داشته است.
دبیر علمی سمینار بلاک‌چین در ITE 2018 گفت: فعالان صنعت بانکداری و پرداخت کشور می‌توانند پس از آشنایی با کاربردهای بلاک‌چین از آن به عنوان ابزاری برای تحقق اهداف خود بهره بگیرند و در واقع این تکنولوژی به خودی خود نمی‌تواند یک هدف باشد.
جوانمردی بیان کرد: در سمینار بلاک‌چین که در حاشیه چهارمین نمایشگاه تراکنش ایران برگزار می‌شود، به محورهای مختلفی پرداخته خواهد شد که از جمله می‌توان میزان تطابق فناوری بلاک‌چین با وضعیت فعلی بانکداری کشور، موانع قانونی و عملیاتی‌ موجود در مسیر به کارگیری این تکنولوژی، کاربردهای بومی تکنولوژی بلاک‌چین و چگونگی استفاده از آن برای کاهش آثار تحریم‌های بین‌المللی اشاره کرد.  


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 320
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران