به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، مسیر توسعه اقتصاد کشورها هم درحال حرکت به این سو است اما تولید بدون منظور از فضای رقابتی، جوی است که در آن همه بهدنبال عرضه مطلوبتر از کالا و خدماتاند. منظور از عرضه مطلوب این است که میدانند مشتری چه سلیقه و چه علایقی دارد و براساس آن محصول خود را طراحی میکنند؛ حال اینکه در کشور ما تولید بهدلیل جا ماندن از این عرصه و غفلت از مزایای داشتن محصول رقابتی مجبور است در داخل کشور خودش، محصول خارجی را تحمل کند یا گاهی حتی مجبور شود برای فروش محصول خود از نام برند یک محصول خارجی استفاده کند یا اینکه برای مقبولیت کالای خود در برابر مشتری به کیفیت خارجی آن یا جنس خارجی اشاره کند. یکی از عواملی که باعث شده تولیدات ما چنین روشی را پیشه کنند، عدم برنامهریزی و هدفمندی است. یک تولیدکننده موفق، به چندین سال حتی به سالهای پس از فروش محصول خود نیز میاندیشند درحالی که بسیاری از تولیدکنندگان داخلی تنها به فروش میاندیشند. یکی از روشهایی که بر جذابیت تولید میافزاید، خدمات پس از فروش است. تولید رقابتی یعنی تولیدی که بتواند مشتریان خود را در همه زمانها و در همه فرصتها حفظ کند. جذب مشتری یعنی قدرت ماندگاری در بازار. اگر تولید داخلی موفق به چنین کاری نشود خود به خود با حضور برندهای با کیفیت عرصه را ترک خواهد کرد. در این شرایط شاید قابل فهم باشد چرا واردات یکسری کالا سودآوری دارد یا چرا اصلا خیلیها بهدنبال واردات هستند؟