پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 282447 تاریخ : 1396/05/11-16:32:02
,4,
پیشنهاد افتتاح شعب بانک های همسایه شرقی در ایران / روابط بانکی ایران و پاکستان گسترش می یابد

پیشنهاد افتتاح شعب بانک های همسایه شرقی در ایران / روابط بانکی ایران و پاکستان گسترش می یابد

رییس کل بانک مرکزی گفت: ایران و پاکستان روابط سیاسی عمیقی دارند و باید از این ظرفیت در روابط اقتصادی نیز بهره گیرند. بر این اساس پیشنهاد می شود بانک های ایران و پاکستان اقدام به افتتاح شعب در کشورهای یکدیگر کنند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، ولی اله سیف در دیدار با سفیر پاکستان در ایران، ضمن استقبال از گسترش همکاری های میان دو طرف برپایه تفاهمات پیشین گفت: مشتاقیم که روابط میان دو کشور گسترش یابد و از این موضوع براساس توافق نامه پرداخت مشترک (BPA) میان دو طرف استقبال می کنیم. بر این اساس موارد مدنظر را به بانک های کشور براساس تفاهم نامه مشترک امضا شده میان طرفین ابلاغ خواهیم کرد.

عالی ترین مقام بانک مرکزی با تأکید بر نوع نگاه مشترک میان دو کشور در خصوص توسعه روابط تجاری تصریح کرد: معتقدم که ارتباطات بانکی می‌تواند به توسعه روابط تجاری منتج شود. دو کشور از ظرفیت های بالایی برای بسط همکاری های تجاری و از آن جمله در زمینه صادرات – واردات برخوردارند؛ اما همچنان سطح روابط تجاری با انتظارت فاصله دارد. البته در این بین ارتباط بانکی مناسب می تواند ظرفیت بالقوه تجاری میان دو کشور را بالفعل و عملیاتی کند.
رییس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه دو کشور از روابط سیاسی مناسب و مطلوبی برخوردارند عنوان کرد: ایران و پاکستان دارای روابط سیاسی در سطوح بالا هستند و باید از این ظرفیت در روابط اقتصادی نیز بهره گیرند. در حال حاضر روابط تجاری در سطوحی میان دو کشور در جریان است.

سیف از آمادگی بانک مرکزی برای صدور مجوز برای بانک های پاکستانی که به فعالیت در ایران تمایل دارند، خبر داد و گفت: براساس شواهد "حبیب بانک" پاکستان تمایل دارد شعبه‌ای را در ایران افتتاح کند. از این رو بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با استقبال از این موضوع، از آمادگی کافی برای صدور مجوز به این بانک ها برخوردار است. پیشنهاد می کنم حداقل یک بانک از ایران و پاکستان فعالیت خود را در هر دو کشور آغاز کنند. در همین راستا بانک ملی ایران از آمادگی کافی برای این امر برخوردار است و مجوزهای لازم را از سوی بانک مرکزی دریافت کرده است.
رییس کل بانک مرکزی با اشاره به برنامه این بانک مبنی بر اتصال سوییچ کارت‌های بانکی با دیگر کشورهای همسایه گفت: اتصال به سوییچ کارت های بانکی کشورهای همسایه از جمله اقداماتی است که در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد. چراکه بر این باوریم که ابزارها و کانال های پرداخت می توانند به توسعه گردشگری ایران و پاکستان کمک کنند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: اکنون کارت های بانکی ایران و روسیه به یکدیگر متصل است و همین اقدام با قطر و عمان نیز در شرف عملیاتی و اجرایی شدن است. همچنین مذاکراتی در این باره با کشور ترکیه انجام شده است. از این رو و در صورتی که پاکستان نیز مایل باشد می توان براساس سیاست ها و مقررات های جاکم بر دو کشور این طرح را اجرایی وعملیاتی کرد.
سیف با تأکید بر عضویت مشترک دو کشور در اتحادیه پایاپای آسیایی (ACU) اظهار کرد: ایران و پاکستان هر دو عضو اتحادیه پایاپای آسیایی هستند. ما از این قرارداد مشترک و فعال شدن مجدد آن استقبال می کنیم زیرا این قرارداد می تواند بر تسهیل تسویه مبادلات تجاری چندجانبه میان اعضای اتحادیه پایاپای آسیایی موثر باشد.
رییس کل بانک مرکزی با اشاره به تفاهم نامه امضا شده میان دو طرف در زمان اشرف واترا، رییس سابق بانک مرکزی پاکستان، گفت: یکی از توافقات مطرح شده در این تفاهم نامه تسویه حساب مشترک میان دو کشور از طریق افتتاح حساب مشترک بود که در این مکانیزم از ارز محلی دو کشور برای تسهیل روابط تجاری استفاده می شود. ایران همچنان به موجب تفاهمات شکل گرفته از آمادگی کافی برای عملیاتی شدن این طرح میان دو کشور برخوردار است و البته توافق نامه پرداخت مشترک (BPA) مکانیزم اجرایی این تفاهم است.
سیف با بیان اینکه روابط ایران و پاکستان از سابقه تاریخی طولانی مدتی برخوردار است، اظهار کرد: دو کشور از سابقه همکاری بالا و دوستی مشترکی برخودارند. امیدواریم باتوجه به فرهنگ مشترک میان دو کشور در شرایط موجود روابط فی مابین بیش از پیش گسترش یابد.
سفیر پاکستان در ایران نیز در این دیدار با اشاره به تفاهم نامه امضا شده میان دوطرف گفت: در 13 آوریل سال گذشته تفاهم نامه ای مشترک میان بانک مرکزی دو کشور به امضا رسید که بر این اساس بانک مرکزی پاکستان در حدود دو ماه پیش در قالب ابلاغیه ای به بانک های تجاری این کشور، مفاد این تفاهم نامه را به آنها یادآور شد. بر اساس این ابلاغیه، بانک های پاکستانی می توانند در چارچوب تفاهم صورت گرفته با بانک های ایرانی همکاری کنند. البته به منظور تسریع و تسهیل روابط انتظار داریم که بانک مرکزی ایران نیز در ابلاغیه ای مشابه بانک های ایرانی را به اجرایی کردن تفاهم مشترک میان دو کشور تشویق کند.
«آصف درانی» با تأکید بر اینکه روابط بانکی زمینه ساز روابط تجاری است، تصریح کرد: مادامی که روابط بانکی میان دو کشور به طور کامل برقرار نشود، برقراری روابط کارگزاری نیز میسر نخواهد بود.
سفیر پاکستان در ایران از گشایش شعب بانک های ایرانی در این کشور استقبال کرد و گفت: ما با این موضوع موافقیم و منتظریم که هر چه زودتر این امر عملیاتی شود. البته از سال های گذشته تاکنون دو بانک "UBL" و "حبیب بانک" در ایران دفاتر نمایندگی داشته اند. این دو بانک در بسیاری از نقاط دنیا دارای شعبی هستند که امیدواریم این امر در ایران نیز محقق شود.
درانی با بیان اینکه سطح حجم روابط تجاری دو کشور از سطح مورد انتظار پایین تر است، عنوان کرد: انتظار می‌رود که سطح روابط تجاری میان دو کشور افزایش یابد و همان طور که بارها توسط مقامات دو کشور نیز عنوان شده است ما به دنبال ارتقای روابط تجاری به سقف پنج میلیارد دلار هستیم. البته روند روابط تجاری مثبت و رو به رشد است. براین اساس و باتوجه به سوابق مشترک تاریخی و سیاسی آماده همکاری با ایران هستیم. البته پیشنهادها و برنامه های مشترکی در زمینه برق، گاز و ... وجود دارد که تحقق همگی آنها به روابط بانکی به طور همزمان بستگی دارد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 347
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران