پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 250176 تاریخ : 1395/09/09-18:54:43
,25,
پیشتازی فلزات اساسی در بورس

روند افزایشی قیمتی در بازارهای جهانی ادامه دارد:

پیشتازی فلزات اساسی در بورس

بررسی چشم‌انداز بازار جهانی کالاهای اساسی همواره به عنوان یکی از موضوع‌های اصلی سرمایه‌گذاران بازار سهام مورد توجه بوده است زیرا بخش زیادی از صنایع تولیدکننده کالاهای پایه در بورس اوراق بهادار در این گروه قرار دارند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت،  همواره در کشور ما قیمت محصولات فلزی از قیمت‌های جهانی تاثیر می‌گیرد و همین موضوع می‌تواند شرایطی را فراهم کند تا روند سودآوری آنها را با افت و خیزهای مختلفی روبه‌رو کند.

در ماه‌های گذشته فلزات اساسی رشد قیمتی را در جهان تجربه کرده‌اند و همین موضوع موجب شده قیمت این محصولات در داخل کشور افزایش پیدا کند. به این ترتیب این گروه در بازار سرمایه با رشد قیمت سهام روبه‌رو شده و میزان قیمت بر درآمدشان افزایش پیدا کرده است. کارشناسان معتقدند، روند صعودی قیمت‌ها در این گروه به سیاست‌های اقتصادی امریکا به‌عنوان بزرگترین اقتصاد جهانی گره خورده است و در حال حاضر نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از آن داشت.

دلیل افزایش قیمـت‌های جهانی

در این باره یکی از کارشناسان ارشد بازار سرمایه معتقد است، رشد قیمت سهام گروه فلزات اساسی و معدنی به دلیل افزایش قیمـت‌های جهانی در خلال برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا اتفاق افتاد و بازار این محصولات در ایران را هم تحت تاثیر قرار داد. محمدعلی احمدزاده‌اصل در گفت‌وگو با صمت با اشاره به اینکه افزایش قیمت‌ها در فلزات روی، مس و سرب بسیار محسوس بود، بیان کرد: با توجه به آنکه قیمت این محصولات در داخل کشور از قیمت‌های جهانی تاثیر می‌گیرد، بنابراین افزایش قیمت روی آنها تاثیر گذاشت و نرخ آنها در ایران نیز رشد پیدا کرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر آنکه به نظر شما روند افزایشی قیمت‌ها در گروه فلزات اساسی ادامه‌دار خواهد بود، بیان کرد: به نظر می‌رسد رشد قیمت فلزات اساسی در بازارهای جهانی موقتی باشد زیرا یک گروه در بازار سهام به تنهایی ظرفیت ندارد تا افزایش قیمت زیادی را تجربه کند و برای مدت طولانی به عنوان گروه پیشتاز در بازار سرمایه قرار بگیرد.

افزایش قیمت مس

احمدزاده اصل در ادامه بیان کرد: از سوی دیگر شرایط اقتصاد جهانی نیز به گونه‌ای نیست که این گروه به روند صعودی قیمتی خود ادامه دهد. به عبارت دیگر افزایش قیمت در گروه فلزات اساسی در ماه‌های آینده توجیه علمی ندارد. این کارشناس ارشد بازار سرمایه برای نمونه به افزایش قیمت جهانی مس اشاره کرد و گفت: فلز مس در چند ماه اخیر حدود 1300دلار افزایش قیمت پیدا کرده که این میزان رشد بیش از 25درصدی را نشان می‌دهد و به همین دلیل احتمال دارد قیمت این فلز در آینده کاهش یابد. این کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به اینکه ترکیب گروه فلزات اساسی و معادن در بازار سرمایه را بیشتر فلز مس تشکیل می‌دهد، بیان کرد: افزایش قیمت جهانی مس روی این گروه تاثیر زیادی برجای گذاشته و موجب شده میزان قیمت بر درآمد (p/e) آنها تغییرات مثبتی داشته باشد و میزان سودآوری را تغییر دهد. احمدزاده اصل آینده قیمتی فلزات اساسی را دارایارتباط مستقیم با سیاست‌های اقتصادی امریکا به عنوان نخستین اقتصاد بزرگ دنیا مرتبط دانست و اظهار کرد: تا زمانی که وضعیت سیاست‌های اقتصادی رییس جمهوری امریکا و همچنین تیم اقتصادی ترامپ مشخص نشود نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از آینده قیمت‌ها در این گروه داشت، زیرا سیاست‌های اقتصادی امریکا روی همه بازارها اثرگذار خواهد بود.

بازار سرمایه در یک نگاه

بازار سرمایه در روز گذشته در مسیر صعودی قرار گرفت و به این ترتیب شاخص کل با رشد 155واحدی روبه‌رو شد و به 79هزار و 541 رسید. به گزارش از تالار حافظ در معاملات روز گذشته، سرمایه‌گذاران در این روز، بیش از 735 میلیون برگه و حق تقدم در بازار دست‌به‌دست کردند که ارزش این مبادلات بیش از 2هزار و 928میلیارد ریال بود و در 58هزار نوبت معاملاتی انجام شد. 

در روز گذشته گروه معادن و فلزات اساسی در بازار سرمایه پیشتاز بودند و بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. به این ترتیب ملی صنایع مس ایران، معدنی و صنعتی گل‌گهر، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس و فولاد مبارکه اصفهان دارای بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل بودند. همچنین پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت بندرعباس و پالایش نفت تبریز دارای بیشترین تاثیر منفی بر مهم‌ترین متغیر بورسی بودند. 

همچنین در نخستین روز معاملاتی هفته فرآوری مواد معدنی ایران، داروسازی امین، باما، سیمان بجنورد، توسعه معادن روی ایران، داروسازی اکسیر و تولیدی کاشی تکسرام بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. بیشترین کاهش قیمت نیز در این روز متعلق به توریستی و رفاهی آبادگران ایران، سیمان سپاهان، سیمان شاهرود، کاشی پارس، سرماآفرین، ماشین‌سازی نیرومحرکه و ریخته‌گری تراکتورسازی ایران بود و این نمادها در انتهای جدول معاملات قرار گرفتند. همچنین در این روز سرمایه‌گذاران طولانی‌ترین صف‌های خرید را برای باما، کالسیمین، صکوک مرابحه سایپا، فرآوری مواد معدنی ایران، توسعه معادن روی ایران، صندوق س. پارند پایدار سپهر و ملی سرب و روی ایران تشکیل دادند. در مقابل نمادهای مشارکت ملی نفت ایران، صندوق س. پارند پایدار سپهر، صکوک ساخت توسعه ملی، صکوک فولاد کاوه کیش و صکوک مرابحه سایپا با سنگین‌ترین صف‌های فروش به کار خود پایان دادند. گفتنی است در روز گذشته ح. سیمان شرق با 118میلیون سهم در صدر بیشترین حجم معاملات قرار گرفت و پس از آن ملی صنایع مس ایران با معاملاتی به حجم 45میلیون سهم و سرمایه‌گذاری سایپا با معاملاتی به حجم 27میلیون سهم در جایگاه‌های دوم و سوم قرار گرفتند. همچنین معامله بلوکی مشارکت ملی نفت ایران با معاملاتی به ارزش 697میلیارد ریال در جایگاه نخست بیشترین ارزش معاملات قرار گرفت و پس از آن صکوک ساتخت توسعه ملی به ارزش 242میلیارد ریال در جایگاه‌های دوم بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 392
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران