پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 281272 تاریخ : 1396/04/17-12:56:56
,13,17,
پیش بینی رشد 12 درصدی تولید وش پنبه /60 هزارتن الیاف پنبه تولید می شود

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی:

پیش بینی رشد 12 درصدی تولید وش پنبه /60 هزارتن الیاف پنبه تولید می شود

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی پیش بینی کرد: امسال تولید وش پنبه با براورد 180 هزارتن نسبت به سال گذشته 12 درصد افزایش یابد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، ابراهیم هزار جریبی افزود: کشت پنبه در سال جاری رو به اتمام است و برآورد می کنیم سطح زیر کشت این محصول با رشد 6 درصدی نسبت به سال قبل به 75 هزار هکتار برسد.

وی اظهار داشت: انتظار داریم امسال عملکرد تولید پنبه نیز حدود 6 درصد افزایش یابد.
مجری طرح پنبه میزان تولید وش پنبه در سال 96 را 180 هزار تن برآورد کردو گفت: سال گذشته 160 هزار تن از این محصول در کشور تولید شده بود.

پیش بینی توسعه کشت نشایی به 100 هکتار در 12 استان کشور 
وی با بیان این که کشت نشایی پنبه از برنامه های ویژه معاونت زراعی است، تصریح کرد: سال گذشته هشت هکتار کشت نشایی داشتیم اما امسال برای حدود 130 هکتار خزانه های نشا در استان های مختلف آماده کرده ایم که در حال انتقال به مزارع اصلی هستند.
وی پیش بینی کرد: سطح زیر کشت نشایی پنبه امسال به یکصد هکتار در 12 استان افزایش یابد.

تکثیربذرهای زودرس پنبه در سطح 700 هکتار 
مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی کاهش یک ششم مصرف بذر در هرهکتار، نبود آفات اول فصل، صرفه جویی 30 تا 40 درصدی مصرف آب و کوتاه کردن دوره رشد را از جمله مزایای کشت نشایی پنبه برشمرد.
وی استفاده از ارقام و بذور زودرس را از دیگر برنامه ها به منظور افزایش تولید در حوزه پنبه عنوان کرد و افزود: امسال مزارع تکثیر ارقام زودرس آماده شده و این ارقام در سطح 700 هکتار در حال تکثیر هستند.
هزار جریبی پیش بینی کرد ارقام در حال تکثیر در سطح 700 هکتار بیش از 20 هزار هکتار از مزارع را در سال 97 پوشش دهد.
وی با اشاره به تولید بذر پنبه در چهار استان کشور توسط هفت شرکت تولید کننده، گفت: این شرکت ها دوره های آموزشی و ترویجی در زمینه روش استفاده از بذر پنبه را برای کشاورزان برگزار می کنند.
مجری طرح پنبه از استفاده بذرهای وارداتی ترکیه و یونان در مزارع پنبه خبرداد و افزود: طبق برنامه ریزی صورت گرفته از دانش فنی این دو کشور در زمینه بذر پنبه استفاده و دوره های آموزشی برای کشاورزی برگزار کنیم.
هزار جریبی اظهارداشت: در حال حاضر یک دوره آموزشی به منظور استفاده حداکثری از ظرفیت ارقام توسط کارشناسان کشور ترکیه در دشت مغان اردبیل در اوایل خرداد امسال برگزار شد.
وی از اجرای پایلوت های الگویی ترویج پنبه در هشت استان کشور برای انتقال آخرین دانش فنی به کشاورزان خبر داد و گفت: با مشارکت مردمی و استفاده از ظرفیت های اتحادیه ها، تعاونی های پنبه کاران کشور، شرکت های خصوصی تولید بذر و بعضی از کارخانجات پنبه پاک کنی، کارخانجات کرک زدایی بذر و مباشرت در خرید تضمینی استفاده خواهیم کرد.
این مقام مسئول با اشاره به این که 60 تا 70 درصد وش پنبه توسط بخش خصوصی خریداری می شود، تصریح کرد: در صورتی که قیمت بازار کمتر از قیمت تضمینی باشد، خرید تضمینی پنبه توسط دولت صورت می گیرد.
هزارجریبی ادامه داد: امسال قیمت تضمینی پنبه با 9 درصد افزایش به حدود 3 هزار و 300 تومان رسیده است.
وی پیش بینی کرد: از 180 هزار تن وش پنبه امسال 60 هزار تن الیاف پنبه تهیه شود.
مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی گفت: نیاز کارخانجات نساجی کشور با ظرفیت کامل 180 هزار تن الیاف پنبه است، اما در حال حاضر بین 100 تا 120 هزار تن مصرف می شود.
وی ادامه داد: طبق برنامه ریزی امسال علاوه بر ارتقای عملکرد در نظر داریم هزینه های تولید پنبه را از طریق افزایش برداشت ماشینی این محصول کاهش دهیم.

وزارت جهاد کشاورزی دولت یازدهم و دوازدهم در نظر داریم طبق برنامه تا افق 1404 ، 100 درصد نیاز پنبه کشور از تولیدات داخلی تامین شود.
در برنامه ششم توسعه از 100 هزار هکتار پیش بینی سطح زیر کشت پنبه، 40 هزار هکتار کشت نشایی و 60 هزار هکتار کشت مستقیم انجام می شود.
پنبه یک محصول کشاورزی ‌تشکیل‌شده از الیافی نرم و پف‌دار است که درون کپسولی به دور تخم‌های گیاه پنبه می‌روید که از الیاف پوشاننده دانه گیاه پنبه (با نام علمی Gossypium) به دست می‌آید.
گیاه پنبه بومی مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری سراسر جهان شامل قاره آمریکا، آفریقا و هند است و بیشترین تنوع پنبه‌های وحشی نخست در مکزیک، و سپس در استرالیا و آفریقا یافت می‌شود.
بخش‌هایی از الیاف پنبه در کاوش‌های باستان‌شناسی مربوط به پنج هزار پیش از میلاد در مکزیک و تمدن دره سند (پاکستان امروزی) پیدا شده‌اند.
پنبه از مهم‌ترین و پرکاربردترین الیاف طبیعی در صنعت نساجی است .
براساس آمارها،‌ 25 میلیون تن پنبه در سال تولید می‌شود که این میزان برابر با سطح زیر کشت 2?5 درصد از زمین‌های کشاورزی جهان است همچنین چین بزرگترین تولیدکننده پنبه در جهان به شمار می رود که بیشتر پنبه تولیدیش در داخل کشور به مصرف می‌رسد و ایالات متحده آمریکا برای سال‌های متمادی بزرگترین صادرکننده پنبه در جهان بوده است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 321
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران