پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 351598 تاریخ : 1397/04/10-10:21:00
,12,10033,
پلاستیک قاتل محیط زیست

گزارش

پلاستیک قاتل محیط زیست

هرگاه ماده یا موادی بیگانه با غلظتی خاص وارد عناصر محیطی شوند و تعادل طبیعی آنها را برهم بزنند صحبت از آلودگی می شود که پلاستیک نیز برای محیط زیست اینگونه است.

به گزارش بانک و صنعت، آلودگی محیط عبارت است از وجود یک یا چند ماده آلوده کننده در محیط زیست به مقدار و مدتی که کیفیت یا چرخه طبیعی را بطوری که مضر به حال انسان یا حیوان ، گیاه و یا آثار و ابنیه باشد تغییر دهد. به بیان ساده تر هرگاه ماده یا موادی بیگانه با غلظتی خاص وارد عناصر محیطی شوند و تعادل طبیعی آنها را برهم بزنند صحبت از آلودگی می شود.

 

امروزه وارد هر مغازه‌ای که می شوید از میوه گرفته تا لوازم آرایش و مواد غذایی همه چیز را داخل کیسه‌های پلاستیک قرار و تحویل مشتری می‌دهند . برخی اماکن طبیعی پوشیده از فرشی از نایلون شده است. وقتی اسم طبیعیت و انسان به میان می‌آید پلاستیک هم ظاهر می‌شود. در واقع هرجایی که انسان حضور داشته باشد پلاستیک با هر شکلی حضور دارد. 

در 24ساعت از شبانه روز اگر مردم دنیا 3/5 میلیون تن زباله می‌سازند ،سهم ایران 40 هزار تن است که تهران رتبه اول زباله سازی ایران دارد.

آمارهای داخلی نشان میدهد در کشور ما 28درصد از پسماندهای شهری را پلاستیک تشکیل می دهد.

میزان تولید زباله به ازای هر نفر نسبت به جمعیت کشور ما 600 تا 640 گرم است و این درحالی است که در کشورهایی که فرهنگ سازی صورت گرفته این میزان 400 تا 500 گرم است.

نایلون برای زمین خطرناک است انقدر که اگر شما کیسه‌ایی را بی جهت و شاید هم با هدف روی زمین رها کنید 500 سال زمان میبرد تا اثارش از روی زمین پاک شود در این مدت چه اتفاقی می افتد ؟ بحران ایجاد می‌شود به نام بحران زیست محیطی که اگر محار نشود فاجعه رخ می‌دهد که نه فقط خاک را که شما را هم به عنوان یک انسان درگیر می‌کند ، حیات شما را به خطر می‌اندازد و با از بین بردن طبیعت و تولید گازهای گلخانه‌ایی بلایی به سرتان می‌آورد که از این کیسه‌های به ظاهر سبک و شفاف بعید به نظر می‌رسد . این کیسه‌ها از موادی تهیه شده است که قابل بازگشت به طبیعت نیست و آثار مخربی روی محیط زیست می گذارد و علاوه بر آن رفته رفته همه محیط زندگی مان به زباله دان بزرگ نایلون تبدیل خواهد شد و جالب تر آنکه روز به روز خلاقیت در تولید کالاهای نایلونی و یکبار مصرف افزایش پیدا کرده است.

بازیافت گرچه قابلیت بازگرداندن زباله به چرخه مصرف را دارد، اما زباله را از این چرخه حذف نمیکند.

 

پلاستیک علاوه بر انباشت در طبیعت و جذب نشدن در محیط زیست به مرور با شیرابه‌های سمی و خطرناک به منابع آبی و خاکی دریاها، رودخانه‌ها و حیات جانداران و گیاهان ضربه‌های جبران ناپذیر وارد و آنها را تحدید و تخریب می‌کند . همه مواد شیمیایی به کار رفته در آن جذب نمی‌شود و بخشی از ان هنگام تماس با مواد غذایی گرم به غذا منتقل و وارد سیستم گوارشی فرد می‌شود.

بیماری های خطرناکی از جمله سرطان گاه به دلیل استفاده مستمر از ظروف پلاستیکی است . با ورود به دریا‌ها  حیوانات آبزی و ماهی‌ها را در معرض خفگی و مرگ قرار می دهد و به دلیل تجزیه اسان تر از موجود زنده ، دوباره از بدن جسد پراکنده می‌شود و از بین بردن حیاتی دیگر را ادامه می‌دهد . کیسه های پلاستیکی در صورت ورود به محیط زیست دریایی ، وارد زنجیره غذایی جانوران دریایی شده و سالانه هزاران گونه از جانوران ابزی از قبیل وال ، دلفین ، فک و لاک پشت و نیز  پرندگان دریایی اشتباها بر اثر خوردن این کیسه‌ها وخفگی ناشی از آن می‌میرد . این کیسه‌های پلاستیکی عمدتا از ترکیبی پلیمیری به نام ( پلی اتیلن )  سبک درست می شوند که طول عمر آن در طبیعت بین 50 تا بیش از 300 سال است . حقیقتی که بین پول شما و پلاستیک وجود دارد این است که 90 درصد هزینه ایی که برای اب های معدنی می پردازید بابت بطری پلاستیکی ان است که بازیافت یک عدد بطری پلاستیکی می تواند انرژی لازم برای روشن نگه داشتن یک لامپ 60 وات را به مدت 6 ساعت تامیین می کند.

کشورهای بسیاری وجود دارد که استفاده از کیسه های پلاستیکی را محدود و یا ممنوع کرده اند . از جمله استرالیا ، چین ، اتریش ، بنگلادش ، ایرلند وبسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا در میان این کشورها قرار دارد.

گاوها در مناطق شهری ،آزادانه و بدون نظارت صاحبانشان میچرند. گاوهای گرسنه در نهایت به خوردن پلاستیک از زباله های کنار خیابان راضی می‌شوند. پلاستیک های انباشته شده در شکم گاوها ، زندگی شان را به خطر می اندازد.اخیرا در ایالت آندرا پرادش هند 4 گاو جان خود را ازدست دادند.

حال همه سال حدود 8 میلیون تن پلاستیک به دریا ریخته می‌شود و تعداد زیادی از موجودات دریایی را گیر می اندازد و می‌کشد!



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 249
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران