پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 349171 تاریخ : 1397/02/29-18:17:51
,4,5,
پس از خروج ترامپ از برجام ، سرپرست انرژی اتحادیه اروپا ایران را فراخواند

پس از خروج ترامپ از برجام ، سرپرست انرژی اتحادیه اروپا ایران را فراخواند

سرپرست انرژی اتحادیه اروپا ، به دنبال آن است تا دولتمردان ایران را از حضورش در توافق هسته‌ای مطمئن سازد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از رویترز؛ میگل آریاس ، عضو هیئت انرژی اتحادیه اروپا ، با وزرای ایران از جمله وزیر نفت ، رییس سازمان انرژی اتمی و وزیر امور خارجه دیدار کرد. رهبران اتحادیه اروپا به توافق 2015 پایبند هستند و سعی دارند شرکت های خود که در ایران مستقر هستند را از تحریم‌های ترامپ در امان نگاه دارند . همچنین اتحادیه دولت‌ها را بر آن داشته تا با انتقال پول به بانک مرکزی ایران ، از خسارت و غرامت جلوگیری کنند .

اما مقامات اتحادیه معتقدند کمک کردن به ایران محدودیت‌هایی نیز دارد اما از طرفی نمی‌خواهند از ترس فشار تحریم‌ها بر شرکت‌هایشان ، همکاری‌های خود با ایران را قطع کنند؛ به همین علت سعی دارند موج شدید تحریم‌ها را کاهش دهند.

یکی از مقامات اتحادیه در مصاحبه با رویترز گفته است: فعلا هیچ دلگرمی بیش از مطمئن کردن ایران از پایبندیمان به برجام نداریم.

یک مقام ایرانی اذعان داشت: این سفر برای ما بسیار مهم است زیرا به ما ثابت می‌کند که اتحادیه اروپا به تعهداتش پایبند است.

اتحادیه اروپا ، برجام را اینگونه می‌بیند: محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران در قبال رسیدن به نوعی ثبات اقتصادی و رهایی این کشور از تحریم‌ها .

ترامپ به برجام لقب بدترین معامله را داد زیرا معتقد بود این توافق نتوانسته به خوبی برنامه موشکی ایران را از تأثیرش در کشورهایی مانند سوریه و یمن جدا سازد و در محدود کردن هر دو موضوع شکست خورده است.

 

نتیجه نهایی

اکنون با وضع مجدد تحریم‌ها و تهدید جنبه ی اقتصادی توافق هسته ای که به ایران آسیب می‌زند ، سیاستمداران اتحادیه نگرانند که همان پیشرفت کوچکی که در جمهوری اسلامی داشتند را از دست بدهند.

میگل آریاس کنت (Canete)  معتقد است اتحادیه می‌تواند به طریقی تحریم های آمریکا را دور بزند ؛ این اجتناب از تحریم‌ها از طریق پرداخت و انتقال مستقیم پول به ایران بابت صادرات نفت صورت می‌گیرد هرچند این تصمیم به عهده رهبران اروپا خواهد بود.

اتحادیه همچنان به دنبال آن است تا به بانک‌ها و مؤسسات مالی اروپایی اجازه دهد در ایران سرمایه گذاری کنند تا بتوانند اعتبار مالی یورو را در ایران افزایش دهند.

بسیاری از مقامات اتحادیه اروپا بسیار مشتاق با همکاری با ایران هستند اما برخی دیگر نیز حاضر نیستند خطر تحریم های آمریکا را به جان بخرند .

اولین تحریمی که مجددا وضع شد ، محدودیت صادرات نفت بود که منجر به شوک بزرگی برای اقتصاد ایران شد که از 2012 تا کنون رخ نداده بود.

یکی از مقامات اتحادیه نظرش را اینگونه بیان کرد: بسیار سخت است که اتحادیه بتواند تمامی توقعات ایران را برآورده کند.

اتحادیه اروپا راه حلی پیشنهاد داده است: انتقال پول به بانک مرکزی ایران برای جلوگیری از فشارتحریم های آمریکا به این کشور. 

کمیسیون اتحادیه اروپا معتقد است می‌توان با پرداخت مستیم پول به ایران ، از تأثیر تحریم‌ها بر ایران و صادراتش جلوگیری کرد. اتحادیه اروپا که زمانی بزرگترین واردکننده نفت ایران بود بر آن است تا توافق هسته‌ای را حفظ و خرید نفت از ایران را کما فی السابق داشته باشد به شرطی که ایران تولید و گسترش سلاح های هسته ای را متوقف نماید.

خزانه داری آمریکا در سه شنبه گذشته اعلام کرد قرار است تحریم‌های بیشتری برای مقامات بانک مرکزی جمهوری اسلامی وضع شود و مقامات اتحادیه معتقدند این تحریم‌ها بر خود بانک مرکزی تأثیری نمی گذارند.

صادرات سوخت و گاز ایران به اروپا در سال 2016 ،  344% نسبت به سال 2015 افزایش یافت. ( یعنی پس از برداشته شدن تحریم ها ) 

سرمایه گذاری های اروپا در ایران که عموما از جانب آلمان ، فرانسه و ایتالیا صورت می گیرد ، از 2016 تاکنون به بیش از 20 میلیارد یورو رسیده که عمده این پول به سوخت و انرژی تعلق دارد.

 

اخبار مرتبط


 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 268
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران