پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 352261 تاریخ : 1397/04/24-11:14:09
,8,
پتانسیل های مثبت بورس، ترمز اصلاح قیمتی را می کشد

معاون ناشران و امور اعضا بورس اوراق بهادار تهران گفت:

پتانسیل های مثبت بورس، ترمز اصلاح قیمتی را می کشد

بازار سهام این روزها با بنیان های قوی در مسیر خود حرکت می کند . با وجود فاز استراحت چند روزه، به نظر نمی رسد این روند تداوم چندانی داشته باشد. اختلاف قیمت اسمی نسبت به ارزش واقعی سهام، حمایت دولت از بازار سرمایه و کاهش نرخ مالیات فروش سهام و موج قوی عرضه های اولیه از مهمترین دلایل چشم انداز مثبت به عملکرد بورس تهران است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت؛ تداوم اصلاح قیمتی بازار سهام تطابق چندانی با روند بنیادی بازار سهام ندارد. از این رو، انتظار اصلاح قیمتی بیش تر دور از انتظار است و این گمانه زنی ها وجود دارد که بازار بر اساس مولفه های اثر گذار، در مسیر صعودی قرار بگیرد.

روح الله حسینی مقدم، معاون ناشران و امور اعضا شرکت بورس تهران؛ با اشاره به مطالب فوق بیان کرد: بازار سهام از اواسط خردادماه، روندی را آغاز کرد که بسیاری از سرمایه گذاران در انتظار آن بودند.

وی در ادامه بیان کرد: افزایش نرخ در بازار ارز از ماه های پایانی سال گذشته، از دو جهت پتانسیلی ایجاد کرد، که بازار سهام با اقبال قابل توجه ای مواجه شود. اولین موضوع در خصوص افزایش نرخ ارز و اثر آن بر شرکت های وابسته به صادرات و مورد دوم نیز مربوط به موضوع جریان نقدینگی و سرمایه گذاری بود.

حسینی مقدم در تشریح این دو موضوع بیان کرد: افزایش نرخ ارز شرایطی را به وجود آورد که شرکت های صادرات محور بتوانند شرایط مناسبی را از این رخداد کسب کنند. از سویی ، نوسانات شدید در این دو بازار (ارز و سکه) نیز شرایطی را ایجاد کرد که سرمایه گذاران به دنبال کشف یک بازار امن و کم ریسک برای کسب سود باشند. نهایتا در اواخر فصل بهار شاهد روانه شدن موج نقدینگی تازه نفس به بورس بودیم.

پتانسیل های رشد بورس پابرجاست

معاون ناشران و امور اعضا شرکت بورس تهران در ادامه در خصوص شرایط این روزهای بورس بیان کرد: مهمترین مشخصه این روزهای بورس تهران اختلاف قیمت سهام نسبت به ارزش واقعی است.

وی در توضیح این موضوع بیان کرد: بررسی قیمت بسیاری از سهام مهم بازار حاکی از آن است که با وجود رشد قیمتی در مدت اخیر، کماکان قیمت بسیاری از سهام با ارزش ذاتی فاصله دارد.

نگرش مثبت دولت به رشد بازار سرمایه

حسینی مقدم همچنین عنوان کرد: علاوه بر این موضوع رویکرد مثبت دولت به بازار سرمایه را نباید نادیده گرفت. تصمیم دولت در خصوص توجه ویژه به بورس، علامت بسیار مهمی برای سرمایه گذاران است.

این مقام مسئول افزود: طی چند هفته اخیر تشویق مردم به سرمایه گذاری در بازار شفافی چون بورس شدت گرفته است، در این میان دستور رییس جمهور در خصوص ورود شرکت های سودده دولتی به بورس نیز نوید چشم انداز روشن برای این بازار است.

در همین راستا دولت می تواند مزیت های دیگری برای بازار سرمایه و شرکتهای بورسی ایجاد کند. عاملی که مانع از ورود شرکتها به بورس می شود، هزینه شفافیت یا شفاف شدن است. بخش زیادی از کشور غیرشفاف است و لذا شرکت بورسی، هزینه زیادی بابت شفافیت می دهد. بهتر است دولت هزینه شفافیت را برای شرکتهای بورسی کم کند و مزیت های دیگری برای این دسته از بنگاه ها در نظر بگیرد. لزوما این مزیت ها مادی نباید باشد ولی سهامدار عمده یا مدیر شرکت بورسی باید احساس کند که به دلیل شفاف بودن، نگاه متفاوت و مناسبتری به او می شود.

ایجاد مسیر سبز در دستگاه ها و ارگان های دولتی برای شرکت های بورسی شفاف، می تواند کمک موثری باشد. شرکت های بورسی که سه سال گذشته از نمره اطلاع رسانی و شفافیت بهتری برخوردار بودند در اداره مالیات، گمرگ و حتی ثبت شرکتها دفتر ویژه ای وجود داشته باشد که سریع تر به امور این شرکت ها رسیدگی شود.

همچنین از آنجا که شرکت های بورسی سهامدار دارند و مدیران این شرکت ها باید به آنها پاسخگو باشند در تسعیر ارز این شرکتها امکان دادوستد ارز به قیمت بازار را داشته باشند. امکان رصد این شرکتها همیشه وجود دارد و در نتیجه نباید در خصوص نظارت روی این شرکتها نگران بود. بازار سرمایه و سرمایه گذاران نیز می توانند در نظارت به دستگاه های نظارتی کمک کنند.

کاهش مالیات ها، خوش ترین خبر برای سرمایه گذاران

روح الله حسینی مقدم با اشاره به تازه ترین تصمیم دولت در خصوص کاهش نرخ مالیات فروش سهام و حق تقدم سهام گفت: کاهش نرخ مالیات از 0.5 به 0.1 درصد، یکی دیگر از خبرهای خوب برای سرمایه گذاران بورسی است.

وی بیان کرد: دولت در راستای تشویق، حمایت از گسترش بازار سرمایه و هدایت نقدینگی به سرمایه گذاری نرخ مالیات فروش سهام و حق تقدم سهام را کاهش داد. این اقدام موجب می شود تا در بلندمدت با کاهش هزینه معاملاتی، نقدشوندگی بازار افزایش یابد و همچنین معاملات الگوریتمی و پربسامد نیز دارای توجیه شود.

حسینی مقدم همچنین با مثبت خواندن مصوبه دولت در زمینه معافیت مالیاتی افزایش سرمایه های توسعه ای بیان کرد: این موضوع از چند جهت می تواند ره آورد های مثبتی برای بورس تهران داشته باشد. با توجه به اینکه این معافیت مشمول افزایش سرمایه طرح های توسعه ای می شود، می تواند توسعه طرح اقتصادی و افزایش فرصت های شغلی را به همراه داشته باشد، همچنین این موضوع می تواند انگیزه شرکت ها را برای توسعه افزایش دهد.

عرضه های اولیه و موج ورود پول های تازه

موضوع مهم دیگری که معاون شرکت بورس به عنوان عدم پایداری شرایط اصلاحی بازار بیان کرد، در خصوص عرضه اولیه بود.

وی در تشریح این موضوع اینچنین گفت: شرکت بورس همواره به دنبال زمان مناسب برای عرضه اولیه سهام شرکت های در انتظار ورود به این بازار است. در این زمینه عرضه اولیه سهام شرکت پتروشیمی پارس به عنوان یک شرکت بزرگ از اهمیت بسیاری برخوردار است.

حسینی مقدم افزود: پتروشیمی پارس با سرمایه قابل توجه و پتانسیل های لازم از جذابیت بسیار خوبی برای سرمایه گذاری برخوردار است. با توجه به سرمایه اولیه این شرکت پیش بینی می شود، از محل عرضه اولیه ، نقدینگی وارد بورس شود.

گذر بورس از کمین ریسک های سیاسی

وی در بخش دیگری از اظهاراتش بیان کرد: اگر چه نمی توان ریسک های سیاسی پیش روی را منکر شد، اما در شرایطی که بورس از بنیان های قوی برای رشد برخوردار است، نمی توان خطر چندانی را در کمین بازار دانست.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 333
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران