پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 248463 تاریخ : 1395/08/17-15:43:16
,21,
وقتی غیراسلامی ها گوی رقابت در محصولات حلال را از کشورهای مسلمان ربودند

نمایندگان مجلس:

وقتی غیراسلامی ها گوی رقابت در محصولات حلال را از کشورهای مسلمان ربودند

نمایندگان مردم در مجلس با انتقاد از سهم ناچیز ایران از نشان "حلال " معتقدند: افزایش سهم ایران از این نشان می تواند جایگزین خوبی برای درآمدهای نفتی باشد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از خانه ملت، "حلال" عنوان مجموعه‌ای از نام نشان‌های تجاری است که بر محصولات غذایی درج می‌شود.این نام برگرفته از معنی غذای حلال است که در دین اسلام آمده و اولین بار محصولات غذایی "حلال" در کشور مالزی به وجود آمد. در چند سال اخیر این علامت تجاری غذایی به صورت یک علامت جهانی از طرف کشورهای اسلامی در دنیا معرفی شد به‌ طوری که در کشورهای غیر اسلامی نیز از استقبال خوبی برخوردار شده است. به گفته برخی مسئولان گردش مالی تجارت غذای حلال در سال 2006 در جهان اسلام 150 میلیارد دلار اعلام شده که سهم ایران با توجه به دارا بودن 5 تا 6 درصد جمعیت جهان اسلام، 320 میلیون دلار و بسیار ناچیز است.

ایران با داشتن بیش از 80 میلیون مسلمان باید بیشترین سهم از نشان "حلال" را کسب کند که متاسفانه طبق آخرین اخبار واصله سهم ما از این نشان 25 درصد است در حالی که در سال های اخیر برخی از کشورهای غیرمسلمان در تولید و عرضه محصولات حلال از حیث ارزآوری بالای آن پیشتاز شده اند به گونه ای که گوی سبقت را از ایران و سایر کشورهای مسلمان ربوده اند.

نشان "حلال" درسطح جهان درحال توسعه است کشورهای غیرمسلمان نیز علاقه‌مندی خود در ورود به تجارت در محصولات غذای حلال را نشان داده‌اند؛به طوری که در بازارهای اروپا محصولات حلال 15 تا 30 درصد گران‌تر از سایر محصولات مشابه به فروش می‌رسند.درحال حاضر کشورهایی مانند تایلند، انگلیس و آمریکا نیز که دین رسمی آنها اسلام نیست، برای کسب بازار و درآمد به بازار شناسی کشورهای اسلامی و محصولات حلال توجه جدی پیدا کرده‌اند.

برای بررسی چرایی سهم ناچیز ایران از نشان حلال و پیگیری راهکاری برای افزایش این سهم به گفت وگو با برخی نمایندگان پرداخته که در ذیل می خوانید:


کمالی پور:ضرورت افزایش سهم ایران از نشان حلال/ ارزآوری خوبی در انتظار محصولات ایرانی است 

یحیی کمالی پور با انتقاد از سهم پایین ایران از نشان"حلال"، گفت:درحالی سهم ایران از برند "حلال" در دنیا 25 درصد است که سایر کشورهای عرب منطقه و کشورهای مسلمان سود چندمیلیارد دلاری را از این بازار به دست آورده‌اند.

نشان حلال امروزه جایگاه ویژه‌ای را میان کشورهای اسلامی و غیراسلامی پیدا کرده است

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد درمجلس شورای اسلامی،با تاکید براینکه نشان "حلال"یکی از استانداردهای جهانی و معیاری از کیفیت غذای سالم و بهداشتی است،افزود:توجه به برندسازی محصولات ایرانی و صادرات آن یکی از گام های مفیدی است که می تواند در جذب بیشتر سهم کشور ما از نشان "حلال" کمک کند.

وی بابیان اینکه توجه بیشتر به امر صادرات درتولید می تواند عاملی برای توسعه مبادلات باشد،تصریح کرد:با توجه به اینکه کشور ما ظرفیت های بسیاری در تولید محصولات مختلف دارد،باید با توجه بیشتر سعی در جذب بازارهای کشورهای اسلامی صورت بگیرد.

کمالی پور با تاکید براینکه غذای "حلال" یکی از برندهای معتبر درعرصه جهانی است،افزود:نشان "حلال" امروزه جایگاه ویژه‌ای را میان کشورهای اسلامی و غیراسلامی پیدا کرده از این رو برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور و همچنین جذب ارزهای خارجی باید سهم بیشتری از این برند عاید کشور ما شود.

دولت به ارایه برنامه منسجمی برای افزایش سهم ایران در نشان حلال اقدام کند

این نماینده مردم درمجلس دهم،ادامه داد:دولت موظف است در راستای کسب سود بیشتر از صادرات محصولات و مواد غذایی "حلال" اقدام کرده تا به این ترتیب اقتصادمقاومتی نیز محقق شود.

وی افزود:توسعه تجارت محصولات و موادغذایی تحت نشان"حلال" نیازمند تدوین دستورالعملهای اختصاصی و آیین نامه های شفاف است.

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی،یادآور شد: ایران به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای اسلامی با بیش از 80 میلیون نفر جمعیت،پتانسیل بالایی در جوامع اسلامی دارد و در افق چشم انداز 1404 مطرح شده که باتوجه به کسری 800 میلیارد دلاری غذای "حلال" در دنیا،ایران باید صادرات غذای حلال را به 800 میلیون تا یک میلیارد دلار برساند.


زارع: افزایش سهم ایران از برند حلال ارزآوری خوبی برای کشور دارد/ تولید با هدف صادرات انجام شود 

رحیم زارع با تاکید برضرورت افزایش کیفیت تولیدات داخلی با هدف صادرات و کسب بازارهای جهانی،گفت:افزایش سهم ایران از نشان "حلال" یکی از ضرورت هایی است که می تواند ارز آوری خوبی برای ما به همراه داشته باشد.

نماینده مردم آباده و بوانات در مجلس شورای اسلامی،با انتقاد از سهم ناچیز ایران از نشان "حلال"، افزود: افزایش تولیدات و رشد کیفیت آن ها می تواند سهم ما از برند "حلال" را افزایش داده و به این ترتیب رشد اقتصادی کشور را در مدت کوتاهی تضمین کند.

کشورهای غیرمسلمان در تولید محصولات "حلال" از مسلمانان پیشی گرفته اند

این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به اینکه کشور ما با داشتن بیش از 80 میلیون مسلمان باید در تولید غذای "حلال" و صادرات آن پیشگام باشد، تصریح کرد: متاسفانه درحال حاضر بسیاری از کشورهای غیرمسلمان در زمینه تولید محصولات "حلال" با توجه به ارزآوری آن از کشورهای مسلمان پیشی گرفته اند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با یادآوری سهم 25 درصدی ایران از نشان "حلال"، تاکید کرد: باید سهم خود از این نشان را برای رشد اقتصادی کشور و کسب سود بیشتر افزایش دهیم.

زارع با بیان اینکه سهم ایران از بازارهای جهانی چه در زمینه نشان "حلال" و چه در سایر حوزه ها ناچیز است،تصریح کرد:باید برای کسب رشد اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار تولیدات با هدف صادرات در دستورکار قرار بگیرد.

عضوکمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی،یادآور شد:سهم ایران از نشان "حلال" باید افزایش یابد؛زیرا همه کالاها و خدماتی که در ایران تولید و ارائه می‌شود،حلال بوده اما هنوز وارد بازار برند "حلال" نشده ایم.


کیان پور: سهم ایران از نشان حلال نصیب کشورهای غیرمسلمان شده است 

مجید کیان پور  با انتقاد از سهم ناچیز ایران از نشان "حلال"، گفت: کشور ما با داشتن بیش از 80 میلیون مسلمان باید در تولید غذای حلال و صادرات آن پیشگام باشد.

نماینده مردم درود و ازنا درمجلس شورای اسلامی،با تاکید براینکه سالانه منابع کلانی عاید کشورهای مختلف از فروش محصولات حلال می شود،افزود:درحال حاضر بازار اصلی محصولات حلال را کشورهای اسلامی تشکیل می‌دهند که علاوه بر پراکندگی مسلمانان در 57 کشور مسلمان،در کشورهای هند،چین، آمریکا، فرانسه، آلمان،انگلیس و کانادا هم مسلمانان زیادی حضور دارند که مشتری این نشان هستند.

دولت باید با برنامه ای منسجم تولیدات ملی را در مسیر صادرات هدایت کند

این نماینده مردم در مجلس دهم،با بیان اینکه دولت باید با درنظرداشتن برنامه ای منسجم تولیدات ملی را در مسیر صادرات هدایت کند، تصریح کرد:کسب بیشترین سهم از نشان "حلال" یکی از راهکارهای به صرفه بودن تولیدات اقتصادی است.

وی با تاکید بر اینکه باید وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین وزارت جهاد کشاورزی در مسیر کسب سهم بیشتر از نشان"حلال" گام بردارند، افزود:درنظرگرفتن برخی مشوق ها و معافیت ها در افزایش سهم ایران در نشان "حلال" تاثیر بسزایی دارد.

کیان پور با بیان اینکه بازار ایران با پتانسیل بسیار بالایی که در عرضه مواد غذایی" حلال" دارد،می‌تواند به عنوان یک نشان مشخص در عرصه‌های جهانی حاضر شود، ادامه داد: با توجه به اینکه جنگ چندین سال آتی بر سر آب و غذا است،ایران باید از همین حالا برنامه دقیقی برای تولید بیشتر با هدف کسب بازارهای جهانی داشته باشد.

اتخاذ سیاست های راهبردی راهکاری برای افزایش سهم ایران از نشان حلال

وی افزود: اتخاذ سیاست های راهبردی یکی از اقداماتی است که می تواند سهم ایران از نشان "حلال" را بیشتر کند.

عضوکمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی،با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری دربحث اقتصاد مقاومتی،گفت:افزایش سهم ایران از نشان "حلال "یکی از اقداماتی است که می تواند اقتصادی درون زا و شکوفا را رقم بزند.


جعفرزاده ایمن آبادی:سهم ایران از نشان حلال باید افزایش یابد/ ضرورت تشکیل کارگروهی در دولت برای افزایش این سهم 

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی با تاکید برضرورت رشد صادرات با هدف بهبود وضعیت اقتصادی کشور،گفت:ارزآوری از مسیر عرضه محصولات و کالاهای ایرانی به بازارهای جهانی یکی از راهکارهای مطمئنی است که می تواند رشد اقتصادی کشور را تضمین کند.

نماینده مردم رشت درمجلس شورای اسلامی،با انتقاد از سهم ناچیز ایران از نشان "حلال"،افزود:نشان "حلال" که برای عرضه محصولات و کالاهای مورد نیاز کشورهای مسلمان است؛اکنون بیشتر ازسوی کشورهای غیرمسلمان و با توجه به توجیه اقتصادی تولید و عرضه می شود.

وی با بیان اینکه هدایت منابع کشور به سمت تولید باکیفیت می تواند صادرات را در کشور ما تقویت کند، تصریح کرد: تقویت صادرات برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی باید در اولویت باشد.

ارزآوری مناسب  برای کشور با افزایش سهم ایران در تولید غذای حلال

این نماینده مردم در مجلس دهم،با تاکید بر اینکه افزایش سهم ایران در تولید غذای"حلال" می تواند ارزآوری خوبی برای ما داشته باشد،افزود:در شرایط فعلی اقتصادکشور باید به دنبال راهکاری برای جایگزینی درآمدهای نفتی باشیم که تکیه برافزایش سهم ایران از نشان "حلال" یکی از این مسیرها است.

جعفرزاده ایمن آبادی با بیان اینکه ایران با داشتن بیش از 80 میلیون مسلمان باید بیشترین سهم را از نشان حلال داشته باشد،تصریح کرد:درحال حاضر با توجه به اینکه بسیاری ازکشورهای همسایه ایران مسلمان هستند؛باید بتوانیم با برنامه ریزی دقیق بازار نشان "حلال" را به دست بگیریم.

وی با تاکید براینکه رنج 25 درصدی سهم ایران از برند "حلال" بسیار ناچیز است،گفت:باید با برنامه ریزی منسجم و افزایش کیفیت تولیدات داخلی سهم خود از این نشان را افزایش دهیم.

بسته بندی مناسب و کسب استاندارهای لازم ضرورتی برای افزایش سهم ایران از برند حلال

این نماینده مردم درمجلس دهم،ادامه داد:بسته بندی مناسب در کنار ارتقای کیفیت تولیدات داخلی یکی از راهکارهایی است که می تواند سهم ایران از بازارهای جهانی را افزایش دهد.

این نماینده مردم درمجلس دهم،افزود:تشکیل کارگروهی از سوی وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای بررسی راهکارهای افزایش سهم ایران از نشان "حلال" راهکار خوبی برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور است.

وی ادامه داد:کسب سهم بیشتر از نشان "حلال" یکی از راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

عضوکمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی،یادآور شد:افزایش سهم ایران از نشان "حلال" منوط به ایجاد استانداردهای مورد نیاز در کالاها و محصولات تولیدی است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 323
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران