پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 349954 تاریخ : 1397/03/09-08:00:50
,13,
وضع صنعت مرغ گوشتی کشور اسفبار است

در گفتگوی ویژه خبری؛

وضع صنعت مرغ گوشتی کشور اسفبار است

سخنگوی کمیسیون کشاورزی: وزارت جهاد در تنظیم بازار محصولات به ویژه گوشت و خرید تضمینی ناموفق عمل می کند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، علی محمد شاعری در برنامه زنده گفتگوی ویژه سه شنبه شب شبکه دو سیما افزود: اکنون قیمت تمام شده هر کیلو گوشت مرغ گرم برای تولیدکننده حدود پنج هزار و 600 تومان است اما به دلیل شرایط بازار و افزایش قیمت نهاده ها مرغدار مجبور است در کشتارگاه، محصول خود را 1000 تومان زیر قیمت بفروشد. 

وی گفت: شرکت پشتیبانی امور دام وزارت جهاد کشاورزی قدرت تنظیم بازار را ندارد.
شاعری افزود: سیاست این وزارتخانه نباید به گونه ای باشد که مرغدار پیش از موعد مرغ خود را بفروشد. 
وی با بیان اینکه گوشت مرغ 30 درصد قیمت تمام شده وارد بازار می شود گفت: اکنون وضع صنعت مرغ گوشتی کشور اسفبار است. 
شاعری افزود: با توجه به تولید 120 میلیون تن محصولات کشاورزی، وزارت جهاد در عمل توانایی و مهارت کنترل بازار را ندارد البته این وزارتخانه در مقایسه با وزارت بازرگانی در کنترل بازار بهتر عمل می کند. 
وی با انتقاد از وضع بازار نهاده های دامی گفت: چرا این بازار در اختیار دو نفر است و وزارت جهاد این انحصار را نمی شکند؟! 
علی صابری دبیر انجمن ملی شرکت های زنجیره ای تولید گوشت مرغ نیز در این برنامه گفت: صنعت طیور کشور با مشکلات فراوان روبرو و این موجب شده است قیمت واقعی تولید هر کیلو گوشت مرغ حدود 10 هزار تومان باشد. 
وی افزود: اکنون مرغداران برای هر کیلو مرغ دو هزار تا دو هزار و 500 تومان از اصل هزینه ضرر می دهند. 
صابری با بیان اینکه تولیدکنندگان معمولاً با دولت درباره قیمت به تفاهم نمی رسند گفت: اگر اکنون در قیمت عوامل تولید تغییری ایجاد شود در یک هفته باید برای قیمت جدید گوشت مرغ تصمیم گیری شود اما این موضوع با فرآیندهایی که در سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده وجود دارد پس از شش ماه تعیین و اعلام می شود که اثربخشی خود را ندارد. 
وی افزود: با وجود 27 هزار مرغداری و تولید حدود یک میلیارد و 300 میلیون جوجه در سال و پراکندگی مرغداری ها در کشور دولت چرا از دغدغه قیمت گذاری رها نمی شود و بر قیمت گذاری این محصول اصرار دارد؟! 
صابری گفت: تولیدکنندگان مرغ گوشتی، دولت را مانع این صنعت می دانند و اگر گوشت مرغ از شمول قیمت گذاری دولت خارج شود بازار خود به خود تنظیم خواهد شد. 
حمید ورناصری مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور نیز در این برنامه گفت: با توجه به تولید دو میلیون و 200 هزار تن گوشت مرغ در کشور و مصرف سرانه 26 کیلوگرم از این محصول، مازاد تولید گوشت مرغ در کشور داریم. 
وی افزود: دخالت دولت در زمینه قیمت گذاری گوشت مرغ زمانی است که نوسانات ویژه ای در قیمت ها ایجاد شود. 
ناصری گفت: هر روز 1000 تن گوشت منجمد برای حمایت از تولید کنندگان خرید می کنیم. 
وی افزود: دامنه هزینه های تولید گوشت مرغ برای تولیدکنندگان متفاوت و برای برخی 10 هزار تومان و برای برخی بسیار پایین تر است.
ورناصری گفت: عرضه مرغ در طرح ضیافت بسیار ناچیز بود و دولت فقط نشان داد که دستش برای حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده خالی نیست و می تواند برنامه های خود را اجرا کند. 
وی افزود: با توجه به اینکه کمترین نوسانات قیمت درباره جو بود، تأثیر نهاده ها در بحث قیمت تمام شده دامداران ناچیز است. 
ورناصری گفت: اکنون جو در بازار کیلویی هزار و 40 تومان عرضه می شود.
داوود موسوی معاون نظارت بر کالاهای مصرفی سازمان حمایت نیز در این برنامه گفت: افزایش قیمت ها بر اساس مصوبه ستاد هدفمندی یارانه ها تا شش درصد بر عهده این سازمان است اما برای بیش از آن گزارش کارشناسی تهیه می کنیم و این گزارش به کارگروه تنظیم بازار ارائه و بر اساس شرایط، تعیین قیمت می شود. 
وی با بیان اینکه در ستاد تنظیم بازار سقف و کف قیمت ها تعیین شده است افزود: بر اساس آخرین مصوبه این ستاد گوشت مرغ می تواند از 7 هزار و 100 تومان تا 7 هزار و 800 تومان در بازار عرضه شود و اگر قیمت مرغ به بیش از این قیمت برسد دولت به عرضه گوشت مرغ اقدام می کند و اگر به کمتر از 7 هزار و 100 تومان برسد گوشت مرغ را از تولیدکنندگان می خرد. 
موسوی گفت: بر اساس پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی به ستاد تنظیم بازار، قیمت گوشت مرغ از 6 هزار و 200 تومان به 7 هزار و 600 تومان افزایش یافت و اکنون دولت روزی 1000 تن گوشت مرغ با قیمت 7 هزار و 600 تومان از تولیدکنندگان خریداری می کند. 
وی افزود: برای کنترل قیمت گوشت قرمز نیز که از 16 هزار تومان به 24 هزار تومان در هر کیلو دام زنده افزایش یافت بحث ممنوعیت صادرات دام مطرح شده است. 
موسوی گفت: از اواخر سال 95 نیز طرح واردات گوشت سرد تازه از استرالیا و کشورهای آسیای میانه در دستور قرار گرفت.
حسین نعمتی مدیرعامل اتحادیه دامداران استان قزوین نیز در این برنامه گفت: 70 درصد قیمت تمام شده گوشت مربوط به نهاده هاست. 
وی اضافه کرد: در حالی که در چهار پنج ماه اخیر کنجاله سویا حدود 50 درصد، جو و ذرت 30 درصد و یونجه 90 درصد افزایش قیمت داشته اند اما قیمت گوشت گوساله حدود 7 درصد افزایش و قیمت شیر کاهش یافته است.
نعمتی گفت: چهار سال پیش قیمت شیر هزار و 440 تومان نرخ گذاری شد اما تاکنون شیر را به این مبلغ نخریده اند و بهترین قیمت خرید هزار و 350 تومان است. 
وی افزود: 90 درصد گوشت قرمز در داخل تولید می شود اما به واردات ،ارز 3 هزار و 200 تومان اختصاص می یابد و واردات زمانی انجام می شود که به ضرر تولیدکننده است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 294
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران