پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 376880 تاریخ : 1397/06/26-15:16:52
,11,10028,
وزارت نفت باید سالانه 90 میلیون دلار به مترو پایتخت بپردازد

رئیس شورای تهران:

وزارت نفت باید سالانه 90 میلیون دلار به مترو پایتخت بپردازد

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: بر اساس قانون وزارت نفت سالانه باید مبلغ 90 میلیون دلار از محل صرفه جویی سوخت به مترو بدهد اما تا کنون ریالی پرداخت نکرده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، محسن هاشمی روز دوشنبه در نشست خبری ارائه عملکرد کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران اظهارداشت: براساس قانون به دنبال اجرای هر پروژه‌ای که موجب صرفه جویی در مصرف سوخت شود باید از سوی وزارت نفت مبلغی به عنوان کمک دریافت کند.

وی با بیان اینکه وزارت نفت می تواند به جای پرداخت بدهی، وام بانکی شهرداری را ضمانت کند گفت: دولت وظایف خود را انجام نمی دهد(کمک به حمل و نقل عمومی) و شهرداری هم این موضوع را پیگیری نمی کند.
هاشمی با بیان اینکه فعالیت هایی مانند احداث مترو باید در اولویت برنامه های شهرداری تهران باشد افزود: منابع زیادی هست که می‌توان آنها را به مترو تزریق کرد و موجب بهبود وضعیت حمل و نقل ریلی پایتخت شد.
رئیس شورای شهر تهران در ادامه همچنین با بیان اینکه ما بدهکار بانک ها هستیم خاطرنشان کرد: شهرداری تهران 50 هزار میلیارد تومان به بانک ها بدهکار است و بانک‌ها نیز با ما تعامل دارند.
وی تأکید کرد: شورای پول و اعتبار باید تصمیم گیری کند که به شهرداری تهران وام پرداخت شود.

افتتاح خط 6 مترو در گذشته، صوری بود

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با اشاره به روند افتتاح خط 6 مترو گفت: این خط 50 درصد پیشرفت دارد و در گذشته نیز صوری به بهره برداری رسید.
وی با بیان اینکه سه هزار میلیارد تومان برای خطوط 6 و 7 مترو تهران خرج شد اما این خطوط با این اعتبار ساخته نشد گفت: اینکه تونلی حفر کنند و قطار را با استفاده از جرثقیل بر روی ریل قرار دهند را نمی توان افتتاح پروژه نامید.

انقلابیون مانع مترو شدند

هاشمی در ادامه با اشاره به تاریخچه مترو تهران گفت: تصمیم برای ساخت مترو در تهران به سال 1352 برمی گردد که ترافیک زیاد و درآمد نفت خیلی بالا بود؛ سال 1354 شرکت مترو با قانون مجلس تاسیس و با فرانسوی ها برای طراحی خطوط قرارداد بست که یکصد میلیون دلار هم برای احداث مترو به یک شرکت خارجی پرداخت شد.
وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی انقلابیون معتقد بودند مترو را ساخته اند تا پول ملت را بچاپند و تا سال ها بعد کار احداث مترو رها شد.
هاشمی ادامه داد: همان زمان مشاور فرانسوی طرح ترافیکی شهر تهران را تدوین کرد و بر این اساس احداث 7 خط مترو به طول 146 کیلومتر در نظر گرفته شد.
وی با بیان اینکه اواخر سال 56 اولین کلنگ مترو در تپه های عباس آباد به زمین زده شد گفت: زمانی که ایستگاه مترو به بهره برداری رسید 30 سال پیش از آن ایستگاه را ساخته بودند و در زمان انقلاب 300 متر تونل مترو نیز حفر شده بود.
هاشمی یادآور شد: انقلابیون آن زمان که مانند دلواپسان امروز بودند ایرادهای زیادی گرفتند و گفتند نمی توان خاک مترو را بیرون برد، فاضلاب زیاد است و جلو مترو را گرفتند؛ آنان این کار را به عنوان یک حرکت انقلابی ثبت کردند.
رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: سال 60 به دنبال انحلال شرکت مترو تهران با تلاش رئیس وقت مجلس شورای اسلامی( آیت الله هاشمی رفسنجانی) در جلسه با مجمع نمایندگان تهران تلاش های زیادی برای احداث دوباره مترو انجام گرفت.
وی افزود: با این تلاش ها در مجلس موضوع احداث مترو در دولت نیز مطرح و قرار شد با روش TOD ( توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی) با وام بانکی، مترو ساخته شود و از قبل تراکم سازی اطراف ایستگاه ها (واگذاری پذیره) و مجتمع های ایستگاهی، پول مترو را پس دهند.
رئیس شورای شهر تهران گفت: اولین قرارداد تامین اعتبار مترو پنج میلیارد تومان وام از دو بانک تجارت و ملت بود.
وی خاطر نشان کرد: در سال 86 در ادامه تلاش برای راه اندازی مترو تهران، مشاور فرانسوی 12 خط مترو برای تهران شامل هشت خط داخلی و چهار خط برون شهری اکسپرس طرحی کرده بود که شامل 430 کیلومتر با 250 ایستگاه است و باید 10 میلیون سفر را در روز انجام دهد.

تاثیر تحریم ها در مترو بسیار پایین است

وی با بیان اینکه تحریم ها در مترو اثر کمی دارد گفت: از نظر تجهیزات ثابت و متحرک مشکلی نداریم و در تحریم های گذشته براحتی توانستیم مشکلات را حل کنیم.
هاشمی با بیان اینکه مترو کاری محیط زیستی و اقتصاد مقاومتی است و باید به آن ارز 3900 تومانی بدهند بیان کرد: مترو ارزبری بسیار پایینی دارد.

اتوبوس های تهران باید با برقی شوند

هاشمی در پاسخ به سوالی درباره آلایندگی پایانه های اتوبوسرانی گفت: در برنامه های تدوین شده باید اتوبوس های پایتخت از حالت دیزلی خارج شوند و از باطری استفاده کنند که در این صورت آلایندگی آنها از بین می رود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 466
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران