پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 225324 تاریخ : 1395/06/25-12:39:01
,10028,10032,
وجود بیش از 7 متقاضی فرزندخواندگی به ازای هر نوزاد بی‌سرپرست

در نشست رسیدگی به نوزادان و مادران معتاد مطرح شد

وجود بیش از 7 متقاضی فرزندخواندگی به ازای هر نوزاد بی‌سرپرست

مدیرعامل موسسه مهرآفرین، از وجود هفت متقاضی فرزند خواندگی در کشور به ازای هر نوزاد بی سرپرست خبر داد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت در این نشست دکتر  احمد حاجبی، مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با اشاره به این‌که عدم رسیدگی به نوزادان مادران معتاد می‌تواند پیامدهای ناگواری داشته باشد، گزارش‌های واصله مبنی بر مشکلات موجود بر سر راه حمایت از این نوزادان را یادآور شد و افزود: با توجه به احتمال  سوءاستفاده از این کودکان ، اگر حمایت به موقع و درستی از آنان صورت گیرد، مانع از بروز مشکلات بعدی خواهد شد.

وی افزود: خوشبختانهه همکاری میان دستگاه‌های وزارت بهداشت، بهزیستی، قوه قضاییه و موسسه مهرآفرین در این موضوع خوب است و تکلیف مادر و نوزاد را مشخص کرده است. اما با توجه به این‌که بیش از یک ماه از ابلاغ پروتکل و فلوچارت مربوط می‌گذرد و توافق لازم حاصل شده است، بعضی ناهماهنگی‌ها و مشکلات هم از سوی دستگاه های مربوط در اجرا وجود دارد.

در ادامه، دکتر  مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، گفت: با توجه به اقدامات انجام شده اخیر در سال جاری، آمار کودکانی که به خاطر اعتیاد والدین تحت حمایت بهزیستی قرار میگیرند، نسبت به سال گذشته افزایش خواهد داشت. به نظر من باید نقش مددکاری اجتماعی در بیمارستان‌ها بازنگری اساسی شود تا فراتر از وظایف کنونی، به موضوع آسیب‌های اجتماعی نیز ورود جدی‌تر داشته باشند و موارد آسیب را گزارش و ارجاع دهند.

مسعودی فرید همچنین تصریح کرد: باید ماموریت‌های اورژانس اجتماعی را در این محدوده‌ها بازنگری کنیم و ببینیم چه حجم ماموریت را می‌بایست انجام دهند و چه تعداد مراجعه دارند و آیا تناسبی بین ظرفیت آن‌ها و ارجاعات آنان وجود دارد یا خیر؟ بهتر است مددکاران بیمارستان‌ها، گزارشی از موضوع، از زمان تماس تا مرحله اقدام را تهیه کنند تا براساس آن مانیتور و راه‌کار را پیاده‌سازی کنیم.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: ما باید حوزه‌های استانی خود را مجاب کنیم تا با یک‌دیگر مراوده داشته باشند. به این صورت که حوزه اجتماعی دانشگاه‌ها با حوزه بهزیستی استان جلسه هماهنگی داشته باشند و ضمن مرور سابقه موضوع، درباره نحوه اجرای پروتکل و فلوچارت ابلاغی در استان مربوطه هماهنگ شوند و گزارشی از عمل‌کرد را برای سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت بفرستند.

فاطمه دانشور، عضو شورای شهر تهران و مدیرعامل موسسه مهرآفرین نیز با بیان اینکه بعضی از بیمارستان‌ها هنوز از ابلاغ بهمن‌ماه وزارت بهداشت برای رسیدگی به نورادان مادران معتاد اطلاع ندارند، اضافه کرد: شاید معاونان درمان دانشگاه‌ها این موضوع را به بیمارستان‌ها اعلام نکرده‌اند. بیمارستان‌هایی هم که اطلاع دارند، در خبر دادن به اورژانس اجتماعی، دچار مشکل شده‌اند و اظهار می‌کنند  که اورژانس اجتماعی برای تحویل گرفتن این نوزادان، تعلل دارد. هم‌چنین محدوده‌های پر مساله‌تر شهر نیاز به توجه جدی‌تری دارد و به همین دلیل باید به تقویت اورژانس اجتماعی بهزیستی پرداخت.

وی  افزود: باید شاخص‌هایی را که بر اساس آن می‌توان نوزاد را تحویل اورژانس اجتماعی داد، به طور کامل و شفاف برای مددکاران اجتماعی روشن کرد، البته اولویت ما ماندن فرزند در کنار مادر است، اما این کار باید با رعایت ملاحظاتی از جمله تمایل مادر به ترک اعتیاد و حصول اطمینان از عدم سوء‌استفاده از نوزاد صورت گیرد.

مدیرعامل موسسه مهرآفرین در ادامه تاکید کرد: علی‌رغم این‌که با همکاری‌های وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و سازمان بهزیستی،  نسبت به قبل بهتر شده ولی تا رسیدن به وضعیت مطلوب، به هماهنگی و کار بیش‌تری نیاز است.

به گزارش پایگاه خبری معاونت اجتماعی وزارت بهداشت؛ دانشور با اشاره به آماری، مبنی بر اینکه به ازای هر نوزاد سالم، بیش از هفت متقاضی فرزندخواندگی در کشور وجود دارد، گفت: متقاضیان، عمدتا خانواده‌هایی هستند که به دلیل بچه‌دار نشدن، تحت فشار  و در آستانه  فروپاشی هستند که نشان دهنده ضرورت سرعت در  فرآیند شناسایی و واسپاری نوزادان به این خانواده‌ها است. 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 289
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران