پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 351313 تاریخ : 1397/04/04-17:25:36
,12,9,
واکسن hpv و راه کارهای مواجه با ویروس hpv

گزارش

واکسن hpv و راه کارهای مواجه با ویروس hpv

دکتر بیگلری رئیس انستیتو پاستور ایران: ویروس پاپیلوما انسانی یا اچ پی وی که عاملی زگیل تناسلی است با ایجاد ضایعات پیش سرطانی میتواند زمینه سرطانهای شایعه ای مثل سرطان دهانه رحم را فراهم کند. خوشبختانه سرطانهای ناشی از اچی پی وی از معدود سرطانهایی هستند که با واکسن قابل پیشگیری هستند.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از تفاهم نامه بین انستیتو پاستور ،وزارت بهداشت و انجمن راه:

انستیتو پاستور ایران به عنوان اولین موسسه علمی تحقیقاتی در حوزه پیشگیری و با تاریخچه یکصد ساله افتخار دارد که در راستای اجرای تفاهم نامه منعقده بین  وزارت بهداشت و انجمن راه  و در صورت همراهی همدلانه مردم عزیز کشورمان امادگی خود را در جهت ورود به عرصه تولید ملی این واکسن با اهمیت اعلام می کند . 

دکتر ایازی معاون اجتماعی وزیر بهداشت:براساس این تفاهم نامه ما به عنوان سیستم دولتی 50 درصد این هزینه را ما متحمل شویم و 50در صد این هزینه را مردم مشارکت داشته باشند یعنی مردم کمک کنند که ما بتوانیم هزینه تولید این واکسن  را تامین شود. اقای دکتر بیگلر متعهد شدند این کار را انجام دهند . خوشبختانه مقدمات این کار را مهیا شده است . ما اگر بتوانیم منابع تامین کنیم بدون ترید این واکسن تولید میشود و با تولید این واکسن اقایان و خانومهای که در معرض ابتلای به این بیماری هستند میتوان در پیشگیری صورت گیرد و مشکلات برطرف شود. 

ما میتوانیم مسئله سرطان رحم و سرطان های مشابه این را با استفاذه از این واکسن مشکل را در سطح جامعه رفع کنیم شرط آن این اینست که مشارکت مردم به طور گسترده را داشته باشیم و خوشبختانه دولت قبول کردند 50درصد هزینه تولید این واکسن را تامین کنند با این اقدام ارزشمند که خیرین ومشارکت مردم  بدون ترید این واکسن تولید میشود و دغدغه که  مردم با آن مواجه هستند انشاالله برطرف خواهد شد.

وقتی صحبت از اچ پی وی می‌کنیم در واقع اشاره به ترمی به اسم بیماریهای منتقله از راه جنسی می‌کنیم مثل اچ ای وی ،سوزاک ،هپاتیت بی و ......  . اچ پی وی هم در همین گروه قرار می‌گیرد و می‌تواند باعث انتقال از راه جنسی شود.

اهمیت اچ پی وی این است که وقتی فرد آلوده به این ویروس میشود در انتها و پیامد منجر به کنسر وسرطان دهانه رحم در خانم ها و یکسری کنسرها و سرطان ها در آقایان بطور خاص و یکسری کنسرهای مشترک در بین آقایان و خانوم ها شود . این ویروس بیشتر از صد تیپ در طبیعت دارد ولی اآن چیزی که باعث ایجادعفونت در انسان میشود حدود 30تا از این ویروس هستند و نقش بعضی از این 30عدد پررنگ تر و مشخص تر هستند . از این تیپ ها که بیشتر باعث آسیب رساندن به انسان می شود دراین واکسن استفاده کردند بطوریکه  ما امروزه واکسن های دو ظرفیتی ،چهار ظرفیتی ، 9ظرفیتی اچ پی وی داریم و تیپ های که مقصر هستند در بروز این سرطان ها در انسان هستند اضافه کردند.

گزارشی که در دنیا وجود دارد سالیانه بیش از پانصد هزار خانم مبتلا به سرطان دهانه رحم میشود که بیش ازنیمی از این ها منجر به فوت میشود . در واقع با استفاده از این واکسن که فقط دو عدد از این تیپ  ها که در این واکسن ها مشترک هستند بیش از هفتاد درصد این موارد  سرطان را ایجاد میکند میتوانیم نقش مهمی در پیشگیری داشته باشیم.

واکسن در پیشگیری از ابتلای اولیه نقش دارد و در درمان مبتلایان به انواعی از ویرووس که در واکسن تحت پوشش قرار می گیرد یعنی انواع 6و11و 16و 18نقشی ندارد. یعنی برای کسی که به این انواع مبتلاست فایده ای ندارد. اما ممکن است فرد به انواع دیگری از ویرووس مبتلا باشد،در این صورت واکسن بیماری قبلی را از بین نمی برد اما از ابتلا به 4نوع نام برده جلوگیری می کند.

ممکن است فرد زگیل تناسلی داشته باشد،یعنی به احتمال 90درصد به یکی از انواع 6یا 11مبتلا باشد ولی مبتلا به انواع سرطانی نباشد ، در اینصورت واکسن در جهت حفاظت از انواع سرطانی کارآمد است. به یاد داشته باشید که ابتلا به انواع 16 و 18 یعنی انواع سرطانی تا زمان بروز سرطان اغلب بی علامت است و تنها از طریق آزمایش می توان از ابتلا به آن آگاه شد. 

 

واکسن اچ پی وی در چه سنی قابل تزریق است؟
بر اساس دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی: بهترین سن ده تا دوازده سالگی است ولی از نه تا بیست و شش سالگی امکان پذیراست. بهتر است قبل از اولین تماس جنسی باشد. اما اگر حتی بعد از این سن باشد به دلیل اینکه ابتلا به همه انواع آن موجود در واکسن بخصوص انواع سرطلنی محتمل نیست همچنان توصیه می شود . 

 

واکسن اچ پی وی در چند روز تزریق می شود؟ 
دو دوز واکسن برای کودکان 9تا 14سال با فاصله 6ماه و سه دوز واکسن برای افراد 15سال به بالا یا تمامی مبتلایان بیماری نقص ایمنی به فواصل 2 و 6 ماه تزریق می شود. 

 

آیا واکسن اچ پی وی خطر دارد؟ 
با اطمینان می توان گفت که خیر. واکسن در بسیاری از کشورها بیش از ده سال است که در حال تزریق است و تا کنون مورد عارضه جدی و پایداری گزارش نشده است. سوزش و التهاب محل تزریق،کمی تب یا تهوع به صورت ناشایع وجود دارد. 

 

آیا فردی که قبلا رابطه جنسی داشته یا مواجهه قبلی با اچ پی وی داشته است میتواند از واکسن بهره ببرد؟
برای پاسخ دقیق تر به این سوال به پزشک مراجعه کنید اما چون احتمال اینکه فردی همه انواع ویروسی که واکسن تحت پوشش قرار می دهد را داشته باشد پایین است، واکسن می تواند مفید باشد. 

 

واکسن را چطور تهیه کنیم؟ 
واکسن را می توان از داروخانه های معتبر کشور و همچنین انستیتو پاستور خریداری کرد. در حال حاضر تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرد. 

 

آیا فقط دختران باید واکسن بزنند؟ 
خیر. برای جلوگیری از شیوع و همچنین جلوگیری از سرطان های مقعد، آلت تناسلی مردانه و دهان و حلق برای پسران در همان سنینی که قبلا اشاره شد، توصیه می شود. 

 

آیا تست پاپ اسمیر برای تشخیص ابتلا به اچ پی وی کافیست؟ 
خیر. این تست تنها سلولهای غیرطبیعی را شناسایی می کند. جهت سنجیدن این ویروس باید از پزشک خود درخواست آزمایش اچ پی وی حین پاپ اسمیر کنید. 

 

چگونه میتوان فهمید که مبتلا شده ایم ؟ 
در واقع تشخیص این ویروس  از نظر آزمایشگاهی با محدودیت های مواجه است که در مردان بجز مواقع زگیل تناسلی دیده شود و بتوان نمونه برداری شود و شیوه ی مشخص و دقیقی برای ارزیابی نداریم بر همین اساس آمار دقیق از مردان نداریم و در خانم ها تست پاپ اسمیر است که تست پاپ اسمیر تنها شیوه غربال گری سرطان های مرتبط با اچ پی وی است که متاسفانه ما قید کردیم که ممکن است باعث سرطان دهان و حلق ، سرطان آلت تناسلی در زنان و مردان  ولی برای آنها غربالگری نداریم و فقط برای سرطان دهانه رحم غربالگری داریم و وقتی تست پاپ اسمیر میدهیم در کنار آن تست اچ پی وی را درخواست دهیم و تست پاپ اسمیر تنها سلولهای بدخیم را که از رده نرمال خارج شده اند را نشان میدهد و هیچ اطلاعی که ویروس اچ پی وی را نشان نمیدهد. 

 

قیمت دارو: به علت نوسانات در قیمت داروها این واکسن قیمت قطعی ندارد. 
تاثیر واکسن : مطالعاتی که دردنیا در این واکسن انجام شده نشان میدهد که واکسن بسیارموثراست : در پیشگیری از بیماریهای که این ویروس میتواند ایجادکند در پیشگیری ازسرطان دهانه رحم و درپیشگیری از سرطان های که در دیگر دستگاه تناسلی ودر پیشگیری از زگیل های تناسلی و یکسری کنسرها و سرطان های که می تواند ایجاد کند در ناحیه دهانی حلقی  و سیستم نفسی که میتواند  جلوگیری کرد بنابراین در دنیا اعلام شده که واکسن سیو و موثر است. 

 

این واکسن با نام تجاری گار داسیل در کشور وجود دارد. 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 284
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران