پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 349741 تاریخ : 1397/03/06-16:28:05
,17,10029,
واردات دارو با دلار 4200 تومان

واردات دارو با دلار 4200 تومان

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو گفت: دارو از دایره گیرندگان ارز یارانه ای کنار رفت و براساس تصمیم جدید مسئولان قرار است واردات دارو با دلار 4 هزار و 200 تومان و یوروی 5هزار و 200 تومان انجام شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، ناصر ریاحی افزود: مشکل کنونی واردکنندگان دارو، گذشته از مسئله نرخ ارز، اصلاح قیمت هاست. در گذشته دارو با یوروی حداکثر 4هزار و 200 تا 300 تومانی که نرخ مبادله ای آن بود وارد می شد. قیمت دارو هم براساس همین نرخ تعیین شد و البته هنوز در همان سطح باقی مانده است.

در جلسه مشترک واردکنندگان با بانک مرکزی قرار شد دلار را با 400 تومان یارانه به واردات دارو به عنوان یک کالای اساسی اختصاص بدهند اما به دلیل پیچیده بودن مکانیزم پرداخت و کافی نبودن بودجه 800 میلیارد تومانی برای این منظور، شرایط به گونه ای دیگر پیش رفت.

وی افزود: شرط بانک مرکزی برای پرداخت یارانه به واردات دارو این بود که قیمت ها برای یک سال به روال سابق باقی بماند اما پیش از تغییر نرخ ارز، واردکنندگان دارو به قیمت ها و افزایش نداشتن آن در سال 96 معترض بودند در نتیجه با چنین شرطی موافقت نشد.

ریاحی گفت: در نهایت تصمیم بر این شد که دارو را از دایره کالاهای اساسی که با دریافت یارانه وارد می شد خارج کنند، و از سوی دیگر وزارت بهداشت قول داد که قیمت داروهای وارداتی را براساس نرخ 4 هزار و 200 تومان برای دلار اصلاح کرده و دوباره قیمت گذاری را انجام دهد.

وی با بیان اینکه اکنون واردکنندگان دارو در انتظار عملی شدن این تصمیم وزارت بهداشت هستند افزود: قیمت خرید و فروش­ دارو مشخص است و مسئولان آگاهی دارند که واردکنندگان دارو را با چه قیمتی از طرف خارجی می خرند و با چه قیمتی در داخل کشور به فروش می رسانند بر این اساس­و با توجه به این که اصلاح قیمت دارو برای دولت مسئله ای نیست قرار است دولت به زودی قیمت ها را اصلاح کند.

ریاحی با بیان اینکه واردکنندگان دارو در مورد دیگر هم بلاتکلیف اند گفت: بزرگترین مشکل امروز کسانی که از ارز متقاضی استفاده می کنند، واردات گذشته است. در گذشته کالای وارد شده یا اعتبار اسنادی و ال سی مدت دار گشایش یافته اما 80 درصد از آن سررسید نشده است. کالا با نرخ سابق ارز وارد کشور شده، قیمت گذاری شده و به فروش رفته اما واردکننده هنوز پول آن را دریافت نکرده است.

رئیس انجمن واردکنندگان دارو گفت: این مسئله با مراجعات مکرر و حتی جلسه با معاون اول رئیس ­جمهور هم چنان پابرجاست و به بلاتکلیفی واردکنندگان دامن زده است. در جلسات به ما گفتند که فکری برای این مشکل می کنند اما در عمل و از اطلاعیه هایی که صادر می شود، اینطور به نظر می رسد که هیچ تدبیری در این باره اندیشیده نشده است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 297
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران