به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از وزارت راه و شهرسازی، حسین عاشوری افزود: تحریم ها در گذشته نتوانست بر همکاری ریلی ایران با دیگر کشورها حتی کشورهای اروپایی تاثیر بگذارد و راه آهن جمهوری اسلامی در شمار معدود راه آهن های جهان محسوب می شود که با راه آهن های شرق و غرب همکاری مستمری داشته و شرق و غرب را به هم متصل کرده است.
وی اظهارداشت: همکاریها و توافق های ریلی بین جمهوری اسلامی ایران و روسیه همواره رو به گسترش بوده و راه آهن منتظر اتصال بخش کوچکی از خط آهن قزوین - رشت به آستارا و آستارای ایران به آستارای جمهوری آذربایجان است.
عاشوری افزود : پیشتر بصورت آزمایشی کالاهای هندی از طریق بندرعباس به قزوین در این مسیر حمل شد و سپس از طریق قزوین تا آستارا با کامیون به آستارا منتقل شد و سپس از آستارا با راه آهن به مسکو انتقال یافت و درعمل کریدور شمال - جنوب از بندرعباس به مسکو راه اندازی شد تا مقرون به صرفه بودن حمل و نقل بین المللی در این مسیر ریلی ثابت شود و امروزه بحث کاهش هزینه ها برای تشویق انتقال کالا از این کانال نیز مطرح است.
وی اظهارداشت: امروز در پروژه های مشترک راهآهن بین ایران و روسیه از پیمانکاران ایرانی و روسی استفاده می شود و در تامین تجهیزات مورد نیاز استفاده از تجهیزات روسیه و یا سایر کشورها برای ایران هیچ تفاوتی وجود ندارد، زیرا همه طبق استاندارهای بین المللی عمل می کنند.
عاشوری گفت: قرارداد ساخت 6 هزار واگن میان شرکتهای خصوصی ایرانی و روسیه امضا شده و قرار است بخشی از قطعات مورد نیاز روسی با همکاری سه شرکت ایرانی در ایران تولید شود، تامین مالی این پروژه نیز توسط روسیه انجام می شود، اما خریداران واگن ها شرکت های خصوصی ایرانی هستند و راه آهن جمهوری اسلامی نقش ضامن بازپرداخت شرکت های ایرانی را عهده دار است تا این فرایند انجام شود.
قائممقام راهآهن جمهوری اسلامی ایران اظهارداشت: چند پروژه در حوزه ریلی بین ایران و روسیه قرار است اجرایی شود که می توان در این زمینه از پروژه دو خطه کردن مسیر خواف به کاشمر و برقی سازی خط راهآهن سرخس - بندرعباس نام برد.
وی افزود: همکاری های راه آهن های ایران و روسیه منحصر به احداث و اجرای پروژه های مشترک محدود نیست، بلکه راهآهن های 2 کشور در مجامع بین المللی همکاری های بسیار خوبی را با یکدیگر دارند و تلاش برای تداوم و توسعه این همکاری های 2 جانبه ادامه دارد.
قائم مقام راه آهن جمهوری اسلامی اضافه کرد: بیشتر مذاکرات 2 کشور برای همکاری به منظور حمل و نقل بار است، اما پیشنهاداتی به منظور توسعه این همکاری ها و ایجاد یک شرکت مشترک حمل و نقل بین المللی بین ایران - روسیه مطرح شده است.
توسعه همکاری های ریلی و ترانزیت کالا در کریدور شمال - جنوب از مسیر ایران از مدت های پیش در دستور کار راه آهن و وزارت راه وشهرسازی قرار گرفته تا کالاهای چین و هند از مسیر ریلی ایران در محور شرق و یا غرب دریای خزر به کشورهای آسیای میانه، روسیه و اروپا حمل شود.