پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 354621 تاریخ : 1397/05/28-10:00:00
,17,
هشدار نسبت به موج جدیدی از بیکاری

آمار افرادی که بیمه بیکاری دریافت می کنند افزایش یافته است

هشدار نسبت به موج جدیدی از بیکاری

کارخانه های خودورسازی، قطعه سازی، شرکت های مهندسی و.... نسبت به تعطیلی واحدها و تعدیل نیروهایشان هشدا می دهند

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی، در شرایطی که آمارهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می دهد بیش از 3 میلیون و 200 هزار نفر در کشور بیکار هستند، کارشناسان اقتصادی نسبت به موج جدید بیکاری در مشاغل مختلف و افزایش جمعیت بیکاران کشور هشدارهای جدی می دهند. موضوعی که با رصد اخبار اقتصادی و صنعتی و مشاهدات میدانی از شهرک های صنعتی و بازار هم به سادگی قابل تایید است. این روزها بسیاری از کارخانه ها، شرکت های مهندسی، خدماتی و... اقدام به تعطیلی واحد اقتصادی خود یا کاهش تعداد نیروهایشان کرده اند. برای مثال روز گذشته خبرگزاری ایلنا از تعطیلی موقت کارخانه تولی پرس با 150 نیرو داد؛ واحد تولیدی مواد شوینده که چندین دهه سابقه دارد ولی با مشکل کمبود مواد اولیه رو به رو شده و نزدیک دو ماه است که حقوق و دستمزد نیروهای خود را پرداخت نکرده است. همچنین در روزهای گذشته برخی از اخبار نشان می دهد که در استان خوزستان هم دو واحد تولیدی نیشکر هفت تپه و فولادسازی با مشکل رو به رو شده اند و کارگرانشان دست به تجمع و تعطیلی کار زده اند. البته این موج بیکاری و مشکلات واحدهای صنعتی به کارخانه های بزرگ از جمله صنایع خودروسازی هم رسیده است تا جایی که «مازیار بیگلو» دبیر انجمن قطعه ‌سازان و عضو کارگری شورای عالی کار اعلام کرده است:«هفته پیش طی نامه‌ای به وزیر کار به طور رسمی اعلام کردیم که از شهریورماه آماده موج بیکاری 450 هزار نفر در قطعه‌ سازی‌ها باشند.» به گفته او از ابتدای سال 14 هزار نفر در صنعت قطع سازی بیکار شده اند و شرکت قطعه ‌سازی کروز نیز می خواهد 3500 نفر را تعدیل کند. علاوه براین ها در روزهای گذشته نسبت به موج گسترده تعطیلی شرکت های ارائه دهنده خدمات گردشگری هم هشدارهای جدی داده شده است.

اما در این میان سوالی اصلی چرایی تعطیلی واحدهای تولیدی، خدماتی و... است که در پاسخ به آن کارشناسان از افزایش هزینه های تولید، سخت شدن واردات مواد اولیه، افزایش قیمت شدید مواد خام و اولیه، نبود نقدینگی در واحدها، کاهش شدید تقاضا، سیاست گذاری های غلط، سوء مدیریت ها، افزایش رانت و فساد، گرانی دلار و به دنبال آن بالا رفتن انواع قیمت بلیط پروازها، اجاره واحدها و... به عنوان عوامل اصلی چالش های کنونی نام می برند.  

افزایش تعداد بیمه بیکاری بگیران

یکی دیگر از شواهد روشن برای افزایش تعداد بیکاران کشور مراجعه به آمارهای سازمان تامین اجتماعی از افرادی است که بیمه بیکاری دریافت می کنند، افزایش تعداد مقرری ‌بگیران بیمه بیکاری نشانه خوبی برای بازار کار یک کشور نیست. چرا که معمولا نشان از مسائل و مشکلات اقتصادی واحدهای صنعتی و خدماتی و تعطیلی آنها دارد. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخشی از گزارش خود که در اردیبهشت ماه تحت عنوان «ویژه‌ نامه روز جهانی کار و کارگر» منتشر شده است، آمار جدیدی را در زمینه تعداد مقرری‌ بگیران بیمه بیکاری اعلام کرده است. این گزارش نشان می دهد که تعداد مقرری ‌بگیران بیمه بیکاری کشور در سال 1396 نسبت به سال قبل آن، حدود 2?4 درصد افزایش یافته است. گزارش وزارت کار نشان می‌دهد از 178 هزار نفری که در سال 1396، مقرری بیمه‌ بیکاری دریافت کرده‌اند، تنها 16 هزار نفر مجددا وارد بازار کار شده ‌اند و مابقی افراد به جمعیت بیکار کشور اضافه شده اند. البته در این گزارش به این موضوع هم اشاره شده که تنها 7 درصد از کل بیکاران کشور بیمه بیکاری دریافت می کنند و این خود نشان می دهد که جمعیت بیکاران کشور چندین برابر این عدد است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 287
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران