پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 305647 تاریخ : 1396/07/13-11:06:08
,6,17,12,
هزینه واردات خودروهای سواری به کشور

گزارش

هزینه واردات خودروهای سواری به کشور

بسیاری از مشتریان این پرسش را مطرح می‌کنند که چرا خودروهای خارجی عرضه شده به بازار ایران در مقایسه با بازارهای جهانی با قیمت بالایی به فروش می‌رسند؟

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ، در این زمینه برخی واردکنندگان را مقصر می‌خوانند و اینکه ورود خودرو به کشور سود فراوانی را نصیب آنها می‌کند، این در شرایطی است که واردکنندگان اخذ انواع مالیات و عوارض دولتی را مانع جدی در متعادل‌سازی قیمت خودروهای وارداتی می‌خوانند و اینکه ورود خودرو منبع مهمی در کسب درآمد دولت محسوب می‌شود.

هزینه واردات خودروهای سواری
با این اوصاف به‌نظر می‌رسد که تمامی هزینه‌های ورود یک خودرو خارجی به ایران به حساب مشتری گذاشته می‌شود و این خریدار است که باید سود واردکننده و درآمد دولت در این زمینه را تامین کند؛ اما آنچه در قانون گمرک به آن تصریح شده، هزینه‌های مربوط به واردات و ضرایب مربوط به آن است.  بررسی قوانین گمرکی کشور نشان می‌دهد درباره واردات خودرو بیش از 10 بند هزینه‌ای وجود دارد. آنگونه که سامانه پیام‌رسان گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده اکنون خودروهای ساخت 2017 و 2016 به شرط نو بودن، قابل ترخیصند. ارزش هر خودرو وارداتی را با اصطلاح سیف (Cif) در نظر می‌گیرند که شامل قیمت خرید در بندر کشور مبدا (FOB) همراه با بیمه و کرایه حمل است. حقوق ورودی خودروهای تا سقف 2500 سی‌سی معادل 55 درصد ارزش سیف تعیین شده و حقوق ورودی خودرو تا سقف 2000 سی‌سی 40 درصد ارزش سیف است.
یک درصد حقوق ورودی به عوارض هلال‌احمر مربوط می‌شود. مالیات ارزش افزوده معادل 9 درصد از جمع حقوق ورودی و ارزش خودرو و پنج درصد ارزش فوب به‌عنوان عوارض خاص واردات خودرو تعیین شده است. بر پایه قانون، هزینه استاندارد معادل هشت در هزار ارزش سیف محاسبه می‌شود. همچنین برای پلاک کردن هر خودرو ترخیص شده بنزینی باید معادل چهار دستگاه خودرو اسقاطی از رده خارج شود که هزینه ریالی هر دستگاه 25 میلیون ریال (در مجموع 100 میلیون ریال) تعیین شده که این میزان برای خودروهای هیبریدی فقط معادل یک دستگاه خودرو اسقاطی است.
براساس هزینه‌های اعلام شده، 10درصد ارزش کالا به پلاک‌گذاری مراکز شماره‌گذاری (عوارض راهنمایی و رانندگی) می‌رسد. همچنین هنگام شماره‌گذاری هزینه نقل‌و‌انتقال دارایی سه درصد ارزش آن است. عوارض شهرداری هنگام پلاک کردن، بسته به نوع خودرو از سه میلیون تا هفت میلیون ریال است. متوسط کرایه حمل بار در منطقه خلیج‌فارس به مقصد بندرعباس برای هر خودرو سواری نیز 500 تا 750 دلار آمریکاست. البته جانبازان و معلولان براساس مجوزهای اعلام شده به گمرک مشمول معافیت شده‌اند. همچنین در قیمت نهایی هزینه انبارداری نیز باید در نظر گرفته شود اما به سراغ تعرفه واردات خودرو برویم. تعرفه واردات خودرو نزدیک به چهار سال است که ثابت مانده است این در شرایطی است که اخیرا اظهاراتی بر مبنای تغییر تعرفه براساس ارزش خودرو مطرح شده است.
بر این اساس پس از آنکه هر خودرو وارداتی براساس لیست قیمتی گمرک، ارزش‌گذاری شد، برای هر خودرو بسته به حجم موتور آن درصدی از ارزش مشخص‌شده آن، به‌عنوان تعرفه اعمال می‌شود. به این ترتیب با توجه به جدول مقررات صادرات و واردات، به‌طور کلی خودروهای سواری کمتر از 1500 سی‌سی در ردیف تعرفه‌ای 87032290 طبقه‌بندی می‌شوند و واردات این خودروها مشمول 40 درصد حقوق و عوارض گمرکی است. همچنین واردات خودروهای سواری بین 1500 تا 2000 سی‌سی در ردیف تعرفه‌ای 87032319 طبقه‌بندی شده و مشمول 40 درصد حقوق و عوارض گمرکی می‌شود. خودروهای سواری از 2000 تا 2500 سی‌سی هم در ردیف تعرفه‌ای 87032329 طبقه‌بندی می‌شوند که این دسته از خودروها نسبت به دو ردیف قبلی، از 15 درصد تعرفه بالاتری برخوردارند و مشمول 55 درصد حقوق و عوارض گمرکی می‌شوند.
واردات خودروهای سواری بالای 2500 سی‌سی نیز کماکان براساس مصوبه هیات وزیران ممنوع است، اما سایر خودروها علاوه بر تعرفه و عوارض، همان‌طور که گفته شد مشمول 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده و چهار درصد مالیات علی‌الحساب است. بر این اساس همان‌طور که گفته شد قرار است براساس طرح پیشنهادی وزارت امور اقتصاد و دارایی تعیین تعرفه براساس ارزش دلاری صورت ‌گیرد. با توجه به اشکالات تعرفه‌گذاری براساس قدرت موتور، این پیشنهاد به دولت داده شده تا خودروهای گران‌تر تعرفه بالاتری را بپردازد. به این ترتیب در پیشنهادی که این وزارتخانه به کمیسیون اقتصادی هیات دولت داده در بخش بنزینی تاکید شده که همسو با افزایش حجم موتور و ارزش دلاری خودرو تعرفه واردات از 40 تا 150 درصد افزایش پیدا کند.
در این طرح خودروها براساس حجم موتور تا 1500 سی‌سی، 1500 سی‌سی تا 2000 سی‌سی، 2000 تا 2500 سی‌سی و 2500 سی‌سی تا 3000 سی‌سی تقسیم‌بندی شده‌اند. در بخش ارزش دلاری نیز خودروها در 13 بخش قیمتی طبقه‌بندی شده‌اند که ارزش خودروها از 15 هزار دلار تا بالاتر از 45 هزار دلار دیده شده است. تعرفه خودروها نیز در 13 طبقه از 40 تا 150 درصد در نظر گرفته شده است. بر این اساس اگر خودرویی دارای حجم موتور 1500 سی‌سی باشد و ارزش آن 15 هزار دلار باشد باید با تعرفه 40 درصد وارد کشور شود. اما اگر خودرویی دارای حجم موتور 1500 سی‌سی باشد، اما ارزش آن بین 15 هزار تا 20 هزار دلار باشد باید با تعرفه 55 درصد به کشور وارد شود.
در بخش هیبریدی نیز وضعیت به همین منوال است؛ یعنی براساس افزایش حجم موتور و ارزش دلاری تعرفه واردات خودروهای هیبریدی افزایش پیدا می‌کند. در این بخش اما 15 طبقه‌بندی قیمتی و تعرفه‌ای در نظر گرفته شده است. بر این اساس، ارزش خودروها از 20 هزار دلار تا بالاتر از 45 هزار دلار در نظر گرفته شده است که تعرفه آنها نیز در 15 طبقه‌بندی از 4 درصد تا 55 درصد است. به این ترتیب اگر پیشنهاد وزارت امور اقتصاد و دارایی مصوب شود بسیاری از خودروهای گران قیمت ممکن است امکان ورود به بازار ایران را پیدا نکنند.


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 279
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران