پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 265262 تاریخ : 1395/11/05-10:29:38
,10028,
هزینه ای کمرشکن تر از هزینه اعتیاد در کشور وجود ندارد

هزینه ای کمرشکن تر از هزینه اعتیاد در کشور وجود ندارد

معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: هزینه ای کمرشکن تر از هزینه های اعتیاد در کشور وجود دارد چراکه اعتیاد غیر از همراه داشتن درد درمان و بیماری ، عوارض و پیامدهای زیادی برای خانواده و جامعه دارد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، پرویز افشار روز سه شنبه  افزود: هزینه های عوارض بجا مانده از اعتیاد در خانواده و اجتماع، بیشتر از هزینه هرگونه پیوند قلب و کلیه است بنابراین لازم است توجه مردم و خیران جامعه را به سمت موضوع اعتیاد جلب کنیم تا در این زمینه کمک های بیشتری داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: مردم در دل محلات و بافت های حاشیه ای و شهرها باید خودشان به مساله اعتیاد کمک کنند چراکه دولت و حاکمیت اگر همه ساز و کارش را به کار ببرد فقط می تواند یک منطقه ای که بطورمثال در معرض افکار عمومی قرار گرفته، سامان دهد و از وجود افراد دارای اعتیاد پاک کند اما واقعیت این است که به همه معتادان دسترسی ندارد که بخواهد همه آنان را شناسایی کند.

معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر اضافه کرد: مردم محلات بیشتر از همه به افراد دارای اعتیاد دسترسی دارند و از سوی دیگر دولت امکانات کافی برای شناسایی و ساماندهی همه معتادان را ندارد.

افشار در ادامه در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا در خصوص راه های پیشگیری از بروز مسائلی مانند گورخوابی افزود: بحث بی سامانی ، بی خانمانی، حضور متکدیان یا معتادان متجاهر و سایر گروه هایی که سرپناهی ندارند بحث تازه ای نیست و اینطور هم نیست که یک جای دنیا ادعا کند و بگوید ما این مسائل را نداریم ؛ این بخشی از حقیقت جامعه مدرن و شهرنشینی است که کنارش بافت های حاشیه ای شکل می گیرد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر بسیاری از شهرهای بزرگ کشور، بافت های حاشیه ای دارند که از این دست مسائل (بی سرپناهی معتادان) نیز در آنها وجود دارد؛ آیا نگاه ما باید این باشد که پدیده ای مانند اطراق معتادان و بی سرپناهان در پاتوق ها و برخی خرابه ها و گوشه پارک ها و زیر پل ها -که یک مورد آن گورخوابی در اصیل آباد شهریار بود- اصلا نباید وجود داشته باشد یا اینکه باید بصورت ریشه ای و اصولی آن را سامان دهیم و با آنها برخورد منطقی داشته باشیم.

افشار گفت: با توجه به پیشینه خوب مردم ایران در امر خیر بودن ، می توانیم از این فرصت برای سامان مساله اعتیاد استفاده کنیم؛ همانگونه که گروه های مختلفی از خیرین سلامت تا خیرین مسجد ساز داریم به نظر می رسد خیران باید در امر اعتیاد نیز بیش از پیش ورود پیدا کنند.

وی تاکید کرد: مردم باید پای کار بیایند و بدانند که سایر آسیب دیدگان اجتماعی نیز مانند بیماری هایی مانند بیماری کلیوی یا کبدی، یک بیماری هستند و نیاز به حمایت و توجه جدی دارند. چرا مردم ما نگاه شان به یک بیمار معتاد مانند نگاه به یک بیمار مغزی و کبدی نیست؛ مردم به این علت بیمار کبدی حمایت می کنند چون هزینه یک پیوند کبد بالا و کمرشکن است اما باید به مردم تفهیم کنیم و نگاه آنان را تغییر دهیم که هزینه ای کمرشکن تر از هزینه اعتیاد با توجه به عوارض اجتماعی آن، نیست.

معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: در خصوص آسیب های اجتماعی، اولویت بسیار مختلفی در این کشور هست؛یکی از این اولویت ها، رسیدگی به فقرا، متکدیان و آسیب دیدگان اجتماعی آخر خطی ها است اما نمی شود همه اولویت ها را کنار گذاشت و فقط بطورمثال به این اقشار پرداخت ؛ بنابراین لازم است که مردم برای ساماندهی این آسیب ها، کنار دولت و حاکمیت قرار گیرند.

افشار یادآور شد: نهادهای حمایتی تاکنون واقعا نهایت تلاش خود را در امر آسیب دیدگان اجتماعی انجام داده اند و سازمان های امدادی به میان میدان آمده اند . ستاد مبارزه با مواد مخدر ، کمیته امداد و سازمان بهزیستی، وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و شهرداری ، هرکدام راجع به بخشی از این آسیب ها مسئولیت دارند؛ بطورمثال شهرداری مسئول ساماندهی و ایجاد سرپناه برای متکدیان و کودکان کار خیابانی است و بهزیستی نیز مسئول ساماندهی بیماران روانی مزمن است که معمولا ممکن است کف خیابان باشند.

وی اضافه کرد: هر کدام از اینها مسئولیت هایی را برعهده گرفته اند اما اگر می خواهیم نگاه جامعی به مساله اعتیاد داشته باشیم که عوارض را حداقلی ببینیم باید مردم را کنار خودمان داشته باشیم.

گفتنی است براساس آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر، در حال حاضر آمار جمعیت معتادان کشور یک میلیون و 325 هزار نفر است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 251
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران