پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 278812 تاریخ : 1396/01/30-10:57:44
,17,
هزینه انتقال پول کاهش یافت/ ماموریت جدید بانک مرکزی

هزینه انتقال پول کاهش یافت/ ماموریت جدید بانک مرکزی

نشست شورای عالی صادرات غیرنفتی به ریاست معاون اول رییس جمهور و برخی وزرای کابینه تدبیر و امید برگزار شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ,اسحاق جهانگیری در جلسه شورای‌عالی توسعه صادرات غیرنفتی با اعلام اینکه عملکرد دولت در توسعه صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی در سال 95 تحسین برانگیز است، گفت: برای رونق در تولید و ایجاد اشتغال باید مسیر صادرات تسهیل شود و دولت همه مساعی خود را برای حمایت از تولیدکنندگان و تجار به کار گرفته است.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه در سال 95 بسته حمایتی برای تشویق صادرات تدوین شد، اظهارداشت: خوشبختانه تراز تجاری ایران طی سال های 1394 و 1395 مثبت بوده است؛ به نحوی‌که صادرات غیرنفتی در سال 95 نسبت به سال 94، 38 درصد از نظر وزنی و 3 درصد از نظر ارزشی رشد داشته است.

جهانگیری افزود: افزایش صادرات فولاد و محصولات فولادی از 4 میلیون تن در سال 94 به 6 میلیون تن در سال 95 رسید و همینطور افزایش صادرات بخش پتروشیمی که از دستاوردهای مهم کشور در سال 95 بوده، قابل توجه است.

وی با ابراز خرسندی از اینکه امروز محصولات تولیدی ایران علاوه بر کشورهای همسایه و آسیای مرکزی در اروپا و آمریکا نیز مشتری دارد، گفت: اگر می خواهیم تولید در سال «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» حرکت جدی داشته باشد راهی جز تسهیل کردن مسیر صادرات و کسب بازارهای بین المللی نداریم.

معاون اول رییس جمهور تاکید کرد: همه دستگاه ها مکلفند برای تسهیل صادرات برنامه ریزی و اقدام موثر داشته باشند و باید در صورت لزوم با اصلاح ساختارها و حمایت های مالی و اختصاص خط اعتباری به کشورهای هدف زمینه افزایش صادرات غیرنفتی و خدمات فنی و مهندسی را فراهم کنیم.

وی با اشاره به تحولات انجام شده در دستگاه هایی نظیر گمرک که موجب حمایت از صادر کنندگان و نیز وارد کنندگان شد، از بانک مرکزی، بانک توسعه صادرات و صندوق توسعه ملی خواست تا در حمایت از صادرکنندگان نهایت مساعی خود را به کار گیرند.

جهانگیری همچنین ضرورت توجه به ظرفیت های کشور در جذب گردشگران خارجی را خاطرنشان ساخت و گفت: بر اساس آمار در سال گذشته 8 میلیارد دلار در این زمینه کشور درآمد کسب کرده و می توان امیدوار بود که با رونق بخش گردشگری و خدمات بتوان بیش از پیش اشتغال در کشور ایجاد کرد.

وی با اشاره به اینکه در جهت حمایت از صادرکنندگان دولت 2 میلیارد و 500 میلیون تومان مالیات اخذ شده از آنها را باز گردانده گفت: سیاست دولت حمایت از صادرات کشور است و در این زمینه برای ایجاد انگیزه در تجار و مرتفع ساختن مشکلات شرکت های صادر کننده خدمات فنی و مهندسی برنامه ریزی های خوبی انجام شده است.

معاون اول رییس جمهور ضمن قدردانی از تجار و تولیدکنندگان کشور برای صادرات محصولات با کیفیت گفت: دولت بسترهای لازم برای توسعه صادرات نظیر تخصیص اعتبارات بسته حمایتی،‌ صدور ضمانت نامه،‌ کاهش هزینه‌های بنادر، تهیه دستورالعمل برای پرداخت تسهیلات با نرخ یکسان، پرداخت یارانه سوخت به هواپیمای باری برای کاهش هزینه های صادرات را در برنامه های خود دارد تا وابستگی کشور به درآمدهای نفتی بیش از پیش کاسته شود.

در این جلسه که وزرای صنعت،‌ معدن و تجارت،‌ وزیر امور اقتصادی و دارایی،‌ وزیر نیرو ،‌ رییس کل بانک مرکزی،‌ معاون علمی و فناوری رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حضور داشتند؛ مواردی نظیر صدور ضمانت نامه های بانکی مورد نیاز صادرات خدمات فنی و مهندسی،‌ تخصیص اعتبارات بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی، حذف موانع غیررقابتی شدن محصولات تولیدی - صادراتی، برقرار روابط بانکی با کشورهای هدف و تسهیل در ورود موقت مواد و کالاهای مورد نیاز در توسعه صادرات مورد بررسی قرار گرفت و تصمیمات لازم در این زمینه ها اتخاذ شد.

محمدرضا نعمت‌زاده؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت در این جلسه با اشاره به اهمیت بازارهای برون مرزی در پیشبرد سیاست های اقتصاد مقاومتی،‌ اظهار امیدواری کرد در سال 96 با وجود بسترهای لازم و برنامه ریزی های انجام شده شرایط صادرات غیرنفتی و خدمات فنی و مهندسی بهتر از گذشته شده و به اهداف تعیین شده در برنامه ششم توسعه برسیم.

همچنین علی صالح آبادی مدیر عامل بانک توسعه صادرات در این جلسه از کاهش هزینه انتقال پول به کشور پس از اجرای برجام خبر داد و گفت: با اجرای برجام هزینه انتقال پول به کشور که تا پیش از آن حدود 11 درصد بود به 3 درصد کاهش یافته که از جمله نتایج مثبت و دستاوردهای دولت پس از اجرای برجام است.

در پایان این جلسه خسروتاج؛ قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس کل سازمان توسعه تجارت گزارشی از عملکرد صادرات غیرنفتی کشور در سال 1395 ارایه کرد. بر اساس این گزارش حجم تجارت خارجی کشور در سال 95 با 6,87 میلیارد دلار، حدود ‌4 درصد نسبت به سال 94 افزایش داشته است؛ همچنین اصلی ترین بازار کالاهای صادراتی ایران، چین، امارات متحده عربی، عراق، ترکیه، جمهوری کره، هند،‌ افغانستان، ژاپن و پاکستان بوده است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 428
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران