پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 348850 تاریخ : 1397/02/25-09:46:35
,17,20,22,
نیروی انسانی جوان و مزیت‌های بومی، دو رکن مهم اقتصاد دانش‌بنیان هستند

ستاری در نشست شورای اداری استان سیستان و بلوچستان:

نیروی انسانی جوان و مزیت‌های بومی، دو رکن مهم اقتصاد دانش‌بنیان هستند

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری گفت: توسعه و تحقق اقتصاد دانش‌بنیان با تکیه بر دو رکن اساسی توانمندی نیروی انسانی جوان و خلاق و نیز ظرفیت‌های بومی محقق خواهد شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در نشست شورای اداری استان سیستان و بلوچستان که با حضور استان‌دار، نماینده‌گان مردم در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران ارشد استانی برگزار شد، توجه به ظرفیت‌های بومی و توجه به خلاقیت نیروی انسانی را دو رکن اساسی توسعه و پیشرفت اقتصاد دانش‌ینیان دانست و گفت: خوشبختانه با ورود فناوری و نوآوری به حوزه کم‌آبی به عنوان یکی از مشکلات اساسی استان سیستان و بلوچستان و کشور، نتایج خوبی در برداشته است و امروز با اجرایی شدن یکی از این پروژه‌ها برای کاهش تبخیر  راه را برای حل این معضل اساسی کشور به کمک دانش و فناوری هموار می‌کند.

وی، به اهمیت بخشیدن به توانمندی نیروی انسانی جوان و گذار اقتصاد کشور از دوره منبع‌محوری به خلاقیت‌محوری به عنوان مهم‌ترین ویژگی اقتصاد دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: در معاونت علمی و فناوری تلاش شده است تا ادبیات جدیدی در فضای اقتصادی کشور شکل بگیرد که مبنای آن خلاقیت نیروی انسانی جوان و تحصیل‌کرده به عنوان موتور محرک اقتصاد است.

ستاری، ایجاد فضای کسب‌وکار و کارآفرینی را مهمترین رکن شکل‌گیری تحول اقتصاد کشور به کمک شرکت‌های دانش بنیان دانست و افزود: اگر فضای کسب و کار و کارآفرینی با شکل‌گیری زیست ‌بوم آن ایجاد شود، جوانان کشور حاضرند با تلاش خود زمینه کارآفرینی و تحول این اقتصاد را فراهم کنند.

ضرورت توجه به ظرفیت نیروی انسانی جوان و خلاق

رئیس بنیاد ملی نخبگان افزود: بیش از 33 میلیون جوان،  5 میلیون دانشجو و نیز فارغ‌التحصیلانی دانشگاهی که عمدتا در حوزه‌های علوم پایه، فنی و مهندسی دانش آموخته اند، ظرفیتی خارق‌العاده برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان به شما می‌روند که جز مساعد بودن محیط برای بروز خلاقیت و کسب و کار چیز دیگری احتیاج ندارند و می‌توانند با نوآوری، زمینه مشکلات کشور را فراهم کنند.

ستاری، به گام‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری برای ایجاد زیست بوم کارآفرینی و نوآوری اشاره کرد و گفت: با اجرایی ساختن بندهای قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و ارائه بیش از 130 خدمت به فعالان کسب وکارهای این حوزه، موجب ایجاد فضای مساعدی برای رونق اقتصاد دانش‌بنیان شد که نتیجه این حمایت، رونق بیش از 3500 شرکت دانش‌بنیان و درآمدی بیش از 60هزار میلیارد تومان است.

وی با اشاره به ظهور نسل جدید کارآفرینان خلاق که عمدتاً جوانان هستند، افزود: بیش از صدها استارتاپ توسط دانشگاهیان و نخبگان ایرانی ایجاد شده است که در این زیست بوم فعالیت می‌کنند و با پیشرفت فزاینده‌ای که به صورت روزانه تجربه می‌کنند به زودی جایگاه بزرگ‌ترین و موفق‌ترین کسب و کارهای کشور را به خود اختصاص می‌دهند.

ستاری، بر ضرورت حمایت زیرساختی و ایجاد زیست بوم برای شکوفایی ایده‌های جوانان خلاق تأکید کرد و گفت: ایده چاه‌نیمه‌ها که موجب جهشی در استان سیستان و بلوچستان شده، نه با پول دولتی بلکه با نوآوری و خلاقیت پیاده سازی شده است.مشکل اصلی برای حل مشکلات، دانش است و قرار نیست این دانش با پول خریداری شود.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، با بیان این‌که  ظرفیت ارزنده‌ای از نیروی انسانی جوان، خلاق واساتید برجسته ای که از دانشگاه‌های برجسته فارغ‌التحصیل شده اند در این شهرستان گرد هم آمده‌اند گفت:  این حجم ارزشمند و قابل توجه از نیروی انسانی با چنین وزنی از دانش باید افزایش یابد و این ظرفیت ارزشمند محور حل تمامی مشکلات استان قرار بگیرد.

وی با بیان این‌که تزریق پول دولتی تضمین کننده موفقیت پروژه‌های فناورانه نیست و دولت باید زمینه را برای حضور سرمایه‌گذار بخش خصوصی فراهم کند، اظهار کرد: این‌که خوشبختانه دو پروژه نیروگاه آبی در این استان که هردو توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی تأمین می‌شود نشان می‌دهد در این استان زیست‌بومی ایجاد شده است که سرمایه‌گذار بخش خصوصی احساس امنیت می‌کند و با پیاده‌سازی نمونه‌های موفق و ایجاد فضایی مساعد، دیگر سرمایه‌گذاران نیز ترغیب می‌شوند که دارایی خود را در حوزه دانش و فناوری سرمایه‌گذاری کنند.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، با تأکید بر این که صنعت باید مبتنی بر شرایط و مزیت‌های بومی هر استان شکل بگیرد اظهار کرد: تجربه ایجاد صنایع گوناگون بدون در نظر گرفتن مزیت‌های بومی استان‌ها مشکلات متعددی را به همراه داشته است.

صنایع نرم و فرهنگی مزیت بومی استان سیستان و بلوچستان

رئیس ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز با بیان این‌که صنایع نرم و فرهنگی به عنوان معرف پیشینه تاریخی و فرهنگی ایران می‌تواند با کمک نوآوری پیشرفت اقتصادی را رقم بزند، افزود: استان سیستان و بلوچستان در حوزه صنایع دستی و گردشگری ظرفیت‌های ذاتی خارق‌العاده‌ای دارد که می‌تواند با تزریق نوآوری و فناوری به ایجاد ارزش افزوده بالا منجر شود.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، به نقش کلیدی دانشگاه‌ها در توسعه صنایع خلاق و فرهنگی با پرورش نیروی انسانی خلاق و کارآفرین اشاره کرد و گفت: صنعت و دانشگاه وارداتی که بر پایه درآمد نفتی شکل گرفتند، کمک یا خدمتی به  صنایع فرهنگی ما ارائه ندادند و حتی در مقاطعی راهبردها آسیب‌های جدی به این زیست بوم وارد ساختند، فناوری‌ها و صنعت ماتقریبا هیچ کمکی به این صنعت نکرد اما فرش به عنوان صنعتی خلاق و فرهنگی که از دل بوم کشور ایجاد شده است همچنان به راه خود ادامه می‌دهد و باید با ایجاد یک بستر مساعد، راه این صنایع هموار شود.

وی افزود: در حوزه های دیگر همچون اصلاح کشت ،توسعه گیاهان مقاوم به کم آبی و همچنین و توسعه گیاهان دارویی بومی استان سیستان و بلوچستان که از حالت سنتی خارج شده و با بهره‌گیری از فناوری‌های روز تجاری‌سازی شده از دیگر گام‌های جدی در حوزه توسعه کسب و کارهای صنعتی و فناور مبتنی بر مزیت‌های بومی استان به شمار می‌رود.

رئیس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان با اشاره به حمایت معاونت علمی و فناوری از طرح‌های خلاق استانی گفت: جنس این حمایت‌ها از نوع نوآوری، زیرساخت و حمایت ایجاد شرکت‌های استارتاپی و دانش‌بنیان است و در کنار این حمایت‌ها راه حل‌های کاربردی را برای حل مسائل استانی بر پایه خلاقیت و نوآوری ارائه می‌کند.

امضای تفاهم‌نامه همکاری 3جانبه در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر

در بخش دیگری از این نشست، تفاهم‌نامه همکاری ایجاد منطقه ویژه فناوری‌ انرژی‌های تجدیدپذیر سیستان و بلوچستان با حضور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، استاندار سیستان و بلوچستان و معاون وزیر نیرو  منعقد شد.

ایجاد بستر مناسب برای توسعه و تجاری‌سازی فناوری‌های مرتبط با صنایع و کسب و کارهای دانش‌بنیان وابسته به انرژی‌های تجدیدپذیر و همچنین سرمایه‌گذاری‌های حوزه احداث نیروگاه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر از محورهای این تفاهم‌نامه منعقد شده میان معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، استانداری سیستان و بلوچستان و وزارت نیرو است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 309
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران