پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 354265 تاریخ : 1397/05/22-18:56:19
,23,8,
نگاهی به تازه ترین تحولات بازار فولاد

در یادداشتی بررسی شد؛

نگاهی به تازه ترین تحولات بازار فولاد

قیمت انواع محصولات فولادی در هفته گذشته و در شروع معاملات این هفته بازارهای آسیایی نوسانات مثبتی را تجربه می کند. در بین عوامل متعددی که بر تغییر قیمت ها اثر می گذارند، انتظارات برای کاهش عرضه در چین طی ماه های آتی و گزارش های حامل افزایش تقاضای داخلی کشورهای حوزه CIS و ترکیه، نقش پر رنگی در چشم انداز مثبت فولاد دارند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ، داده های تولید صنعت فولاد ایران در چهار ماه اول امسال نشان می دهد که این صنعت در حال رشد است و با توجه به طرح های توسعه شرکت های زنجیره فولاد کشور که طی امسال و سه ماهه اول سال آینده به بهره برداری می رسند، می توان انتظار داشت که این رشد ادامه یابد.

بر اساس گزارش های عملکرد شرکت های حاضر در زنجیره فولاد، میزان تولید گندله از 14 میلیون و 513 هزار تن در چهارماه اول امسال عبور کرده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل 41 درصد رشد نشان می دهد. همچنین، میزان تولید شمش فولادی با رسیدن به 6 میلیون و 286 هزار و 200 تن در چهار ماه اول امسال 15 درصد نسبت به سال 96 افزایش یافته و محصولات فولادی نیز با ثبت رکورد سه میلیون و 718 هزار تن، 11 درصد نسبت به پارسال بیشتر شده است. در تولید کنسانتره و آهن اسفنجی نیز که حلقه های تامینی این زنجیره هستند، به ترتیب رشدهای 22 درصدی و 11 درصدی داشته ایم که نشان می دهد، زنجیره فولاد چه در حلقه تامین و چه در تولید محصولات نهایی عملکرد مطلوبی دارد. مجموع صادرات شرکت های این زنجیره در سال بالغ بر 10 میلیارد دلار است که بیش از یک پنجم صادرات غیرنفتی کشور را تشکیل می دهد و از این رو رقم قابل توجهی است.

از سوی دیگر حضور پررنگ شرکت های فلزی معدنی در بازار سهام و تاثیر پذیری درآمد این شرکت ها از نرخ های جهانی، روند قیمت بازارهای صادراتی را اهمیتی دو چندان بخشیده است.

معلق ماندن قیمت ها در چین

افزایش تعداد شهرهای مشمول کاهش تولید فولاد در چین به دنبال پیگیری سیاست های زیست محیطی، قیمت ها را در بازارهای آتی این کشور قدری افزایشی داده و این مساله موجب توقف افت قیمت ها در بازارهای نقدی شده است. این در حالی است که به نظر می رسد سیاست های کاهش عرضه در ماه های آینده، کماکان اثر محسوس خود را بر حفظ قیمت ها داشته باشد.

برخی معامله گران فولاد در چین به ویژه در منطقه تانگشان افزایش تقاضای کارخانه های ذوب را موجب کاهش موجودی انبارها و تقویت قیمت ها می دانند و بر این نظرند که این تقاضا برای اطمینان از دسترسی به مواد اولیه و تامین تقاضا در ماه های آینده است و همچنان در تقاضای مصرفی افزایشی دیده نمی شود. بر همین اساس قیمت بیلت در بازارهای جنوبی چین- منطقه تانگشان- با رشد محدود 0.3 درصدی روبرو شد و در همان محدوده ی 584 دلار باقی ماند. قیمت انواع ورق صادراتی نیز در این بازار، نیم نگاهی به دشواری های تجاری ناشی از اعمال تعرفه های متقابل داشت و پس از آنکه ورق گرم نزدیک به 2 دلار کاهش یافت و به کمتر از 582 دلار برای هر تن رسید، با افزایش قیمت ها در ویتنام، شاهد افزایش در قیمت اعلامی تولیدکنندگان هستیم. همینطور در بازارهای شرق چین رشد قیمت ورق تا 610 دلار ادامه یافته است. در این بین باید به دو موضوع مهم توجه کرد، نخست آنکه نوسان قیمت ها روند جامعی ندارد و نااطمینانی ناشی از جنگ تجاری موجب سردرگمی تولیدکنندگان و خریداران شده، به طوریکه برخی قیمت های خود را کاهش داده و برخی حتی افزایش داده اند. دوم آنکه، تقاضا نسبت به ماه های قبل افزایشی نداشته و نوسانات قیمتی بیشتر ناشی از تخمین و برآورد معامله گران از شرایط عرضه در آینده صورت می پذیرد.

افزایش تقاضای داخلی در منطقه CIS

در منطقه CIS نیز تقاضای صادراتی هنوز رشد نکرده ولی تولیدکنندگان روسی و اوکراینی از افزایش تقاضای داخلی خبر می دهند که علیرغم تضعیف یورو در برابر دلار و اثر منفی آن بر فوب دریای سیاه و بر معاملات یورویی، تولیدکنندگان را به این نتیجه رسانده که قیمت های داخلی خود را افزایش دهند. بررسی معاملات انجام شده در پایان هفته قبل نشان می دهد که قیمت عرضه ورق گرم برای سفارشات تحویل سپتامبر از سوی تولیدکنندگان بزرگ بین 575 تا 580 دلار ثبت شده که حاکی از رشد هفتگی 1.8 درصدی است و قیمت ورق سرد نیز در فوب دریای سیاه از 625 دلار به بیش از 630 دلار رسیده، قیمت اسلب نیز با رشد نزدیک به یک درصد به 540 دلار افزایش یافته، این در حالی است که قیمت بیلت کاهش یک درصدی را تجربه کرده و 492 دلار برای هر تن معامله می شود.

قیمت ورق گرم در بازارهای داخلی روسیه با رشد نزدیک به 2.8 درصدی همراه شد و از 675 دلار تا 694 دلار برای هر تن صعود کرد. این افزایش قیمت بر معاملات منطقه ای اثر محسوسی گذاشت و قیمت ورق گرم در فوب بندر انزلی را افزایش داد. به طوری که ورق گرم وارداتی ایران در این بندر با رشد هفتگی 6.7 درصدی به 640 دلار در تن رسید و در صدر افزایش قیمت های فولادی در هفته گذشته ایستاد. هر تن ورق سرد نیز در حال حاضر در فوب شمال کشور با 640 دلار داد و ستد می شود.

نگاهی به رشد قیمت ها در بازار رو به رشد ترکیه

بررسی روند بازار فولاد در بخش محصولات نهایی و مقاطع نشان می دهد که بازار ترکیه در حال افزایش توجه و گسترش در این بخش است. تولید محصولات نهایی ترکیه در شش ماه اول سال جاری میلادی نسبت به دوره مشابه قبلی با 9 درصد افزایش از 18 میلیون و 800 هزار تن به بیش از 20 میلیون و 500 هزار تن رسیده، این در حالی است که داده های تجاری انجمن فولادسازان این کشور حاکی از رشد 11.5 درصدی تقاضا در این دوره است.

گسترش صنایع زیرساختی در ترکیه موجب شده تا میزان مصرف مقاطع بلند فولادی در این کشور طی شش ماه اول 2018 معادل 4.6 درصد رشد کند و مصرف انواع ورق افزایش 18.3 درصدی داشته باشد. در حالی که میزان تولید فولاد خام تنها 3.72 درصد افزایش داشته است. فاصله موجود میان رشد تولید و مصرف که به دلیل زمان بر بودن بهره برداری از طرح های پیش بینی شده برای توسعه فولاد سازی در این کشور است موجب شده تا شاهد تقاضای قدرتمند وارداتی باشیم. قیمت ورق گرم وارداتی ترکیه 585 دلار است و انتظار می رود که روند افزایشی داشته باشد، البته کاهش ارزش لیر به تقاضای وارداتی آسیب می زند ولی کماکان چشم انداز مصرف فولاد در این کشور روشن است.

همچنانکه با توجه به شرایط تعرفه ای جدید امریکا که تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم را از ترکیه دو برابر افزایش داد، اروپا نقش پر رنگ تری در مقاصد صادراتی این کشور خواهد داشت. بر اساس گزارش انجمن فولادسازان ترکیه، میزان صادرات این کشور در شش ماه اول سال میلادی بیش از 2 میلیون و 582 هزار تن بوده که 14.1 درصد نسبت به دوره مشابه سال 2017 رشد نشان می دهد. در حالی که داده های تجاری نشان می دهد میزان تقاضا در ماه ژولای کاهش محسوسی داشته، انتظار می رود این افت در سه ماهه سوم تا حدود زیادی جبران شود.

منبع: سنا



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 289
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران