پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 214053 تاریخ : 1395/06/01-10:43:07
,11,
نوسازی بافت های فرسوده و رونق بازارمسکن دو برنامه مهم تحقق اقتصاد مقاومتی است

نوسازی بافت های فرسوده و رونق بازارمسکن دو برنامه مهم تحقق اقتصاد مقاومتی است

معاون ساختمان و مسکن وزیر راه و شهرسازی گفت: در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه مسکن، دو برنامه نوسازی بافت های فرسوده شهری و رونق مسکن در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ، حامد مظاهریان روز دوشنبه افزود: به منظور ایجاد رونق در بخش مسکن، برنامه ها و سیاست های تقویت عرضه و تقاضای مسکن (با ایجاد نهادهای جدید و استفاده از ابزارهای مختلف تامین مالی در بازار سرمایه و سیستم بانکی) و همچنین برنامه ساخت واحدهای مسکونی توسط شرکت ها و سازمان های تابعه وزارت راه و شهرسازی مورد توجه جدی است.

وی افزایش سقف تسهیلات خرید و ساخت مسکن، کاهش نرخ سود بانکی، راه اندازی حساب های امانی و انتشار اوراق رهنی جهت توسعه نظام پیش فروش مسکن را از جمله سیاست ها و برنامه های عملیاتی شده تقویت تقاضا و عرضه مسکن عنوان کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی راه اندازی صندوق های وام و پس انداز منطقه ای، توسعه ای کردن بانک مسکن، راه اندازی انواع صندوق های ضمانت و راه اندازی صندوق املاک و مستغلات را از دیگر برنامه های این وزارتخانه برای رونق بازار مسکن در کشور برشمرد.
مظاهریان گفت: در این راستا عملیاتی شدن برنامه های اجرایی در استان ها تهیه و به سازمان ها و دستگاه های تابعه حوزه مسکن و ادارات کل استانی ابلاغ شده است.
معاون ساختمان و مسکن وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: به منظور نوسازی بافت های فرسوده شهری وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر محله محوری و مشارکت شهروندان و با استفاده از ظرفیت نهادهای توسعه گر، بازسازی محلات هدف در بافت های فرسوده را آغاز کرده است.
مظاهریان با اشاره به اهمیت ارتقای توان تولید ملی ( درون زایی اقتصاد) در رونق بخش مسکن اظهار داشت: بین بخش مسکن و تولید ملی ارتباط دو طرفه ای وجود دارد. از یک طرف عمده مصالح و نهاده های بکار رفته در بخش مسکن و ساختمان در داخل کشور تولید می شود به طوری که این بخش ارتباط پیشین گسترده ای با بسیاری از صنایع کشور دارد.
به گفته این مقام مسوول، هر گونه رونق و تغییر و تحول در بخش مسکن و ساختمان با توجه به سهم بالای این بخش در اشتغال و سرمایه گذاری کشور، تاثیر بسزایی بر صنایع داخلی و اقتصاد کشور خواهد داشت و از طرف دیگر ارتقای توان تولید داخلی نیز منجر به رشد تولید ناخالص داخلی و افزایش توان اقتصاد خانوار می شود.
معاون ساختمان و مسکن وزیر راه وشهرسازی تاکید کرد، این مساله می تواند به تقویت قدرت خرید و سرمایه گذاری خانوارها در بخش مسکن و ایجاد رونق در این بخش منجر شود و وزارت راه و شهرسازی درصدد است با ارایه راهکارهای مناسب رونق را به این بازار بازگرداند.
پیشتر مظاهریان اعلام کرده بود هم اکنون برای هر 100هزار واحد مسکن در کشور104 خانوار و در کشور 23 میلیون خانوار و 22 میلیون موجودی مسکن داریم که این نشان می دهد در این زمینه یک میلیون واحد مسکن در سطح کشور کسری وجود دارد.
مظاهریان در ادامه با اشاره به سهم مسکن در اقتصاد ملی گفت: سهم مسکن در پرداخت تسهیلات بانکی از 22 درصد به 10 درصد کاهش یافته در حالی که سهم آن باید به 25 درصد برسد.
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: سهم دولت در سرمایه گذاری های حوزه مسکن بین نیم تا 3درصد است و سهم این بخش در بودجه خانوارها به بیش از 33 درصد رسیده است.
وی با بیان این که سهم هزینه زمین در تولید مسکن در کشور 55 درصد است، گفت: در صورتی که بتوانیم بین 4 تا 5 درصد بیش از نیاز کشور مسکن در کشور داشته باشیم، مسکن به یک کالای مصرفی تبدیل شده و سوداگری و دلالی در این حوزه از بین خواهد رفت.
مظاهریان در ادامه با اشاره به وضعیت بازار مسکن کشور افزود: در چهار ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تعداد قراردادهای خرید و فروش مسکن 10.6 درصد افزایش یافته و فروش مسکن در ماه های فروردین، اردیبهشت، خرداد و تیرماه امسال روند افزایشی داشته است.
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: در این مدت نسبت به سال قبل قیمت مسکن به طور متوسط 7.6 درصد در شهر تهران افزایش یافته و این نشان می دهد که متقاضیان خرید مسکن بیشتر شده اما همچنان صدور پروانه های ساختمانی در کشور روند کاهشی داشته است.
وی تاکید کرد: برای ثبات در بازار مسکن کشور جای دو نهاد توسعه ای مسکن و نهاد تضمین کننده سرمایه گذاری در این بخش خالی است و ضروری است این دو نهاد در حوزه مسکن کشور به اسرع وقت ایجاد شود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 289
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران