پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 348753 تاریخ : 1397/02/24-11:06:19
,11,
نقشه جامع ارتباطات وزارت راه آماده بهره برداری شد

نقشه جامع ارتباطات وزارت راه آماده بهره برداری شد

معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی گفت: نقشه جامع ارتباطات و فناوری اطلاعات این وزارتخانه که اسفندماه پارسال به تصویب رسید، به زودی رونمایی می شود تا طرح های عمرانی با نگاه کارشناسی و دقیق بررسی و اجرایی شوند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از ایرنا، طی دهه های گذشته طرح های عمرانی متعددی در کشور اجرایی شده که تصمیم گیری درباره انجام آنها نه براساس اطلاعات دقیق بلکه نیازهای محلی اتخاذ شده است؛ اکنون نه تنها برخی از این طرح های عمرانی بازدهی لازم و مورد انتظار را ندارند، بلکه اجرای آنها مشکلات بسیاری نیز به بار آورده است.

در این پیوند می توان به جانمایی نادرست فرودگاهها در کشور اشاره کرد که سبب شده اغلب آنها زیر ظرفیت خود کار کنند و اغلب آنها بازدهی لازم را ندارند.
برات قبادیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این باره گفته است: برخی صنایع آب بر در فلات مرکزی و مناطق کم آب مستقر شده است که ادامه این روند کشور را در زمینه منابع آبی به قهقرا می برد.
کارشناسان حوزه اطلاعات مکانی (GIS) بر این باورند که بی توجهی مدیران به اطلاعات و آمارهایی که با تحمل مشقات زیاد برآورد شده اند، مشکلات را دو چندان می کند.
در این زمینه معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی بر این باور است که تصمیم گیری براساس نیازهای محلی به جای استفاده از اطلاعات دقیق و جامع سبب شده تا بسیاری از طرح های عمرانی غیرکارشناسانه و مشکل زا باشد.
امیر امینی اظهار داشت: آمارها و اطلاعات زیادی در کشور استخراج می شود که مورد بی توجهی تصمیم گیران و تصمیم سازان قرار می گیرند و به آنها احترام گذاشته نمی شود.
وی با تاکید بر اینکه آمارها و اطلاعات استخراج شده در کشور مبنای تصمیم گیری برای توسعه نیستند، افزود: سد، راه، فرودگاه و طرح های عمرانی بسیاری در کشور ساخته می شود که هیچ کدام بر مبنای اطلاعات دقیق و صحیح نیست و تصمیم سازان و تصمیم گیران محلی نقش اصلی را داشته اند که همین امر اکنون مشکلات متعددی را ایجاد کرده است.
امینی گفت: بسیاری از طرح هایی که نیاز به طراحی از سوی مدیریت و فهم کلان جامعه دارند، در مدیریت های محلی طراحی شده و به مرحله اجرا درآمده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر ضرورت آسیب شناسی این معضل در کشور خاطرنشان کرد: باید تلاش کرد تصمیم گیری بر مبنای اطلاعات و داده های دقیق جایگزین تصمیم های محلی شود تا مشکلات کشور برطرف شود و این نیاز به یک همکاری فرا ملی دارد.
به گفته وی، اکنون کشورمان در زمینه اطلاعات و داده های دقیق با کمبودی مواجه نیست اما این مدیران هستند که به جای تصمیم سازی بر اساس آنها، تحت تاثیر مدیریت های محلی قرار دارند.
معاون برنامه ‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در ادامه به تصویب نقشه جامع ارتباطات و فناوری اطلاعات این وزارتخانه در اسفندماه پارسال اشاره کرد و افزود: اکنون سامانه این نقشه تکمیل شده و به زودی در همایشی معرفی می شود.
امینی گفت: نقشه معماری کلان وزارت راه و شهرسازی نیز بر پایه ارتباطات و فناوری اطلاعات بر اساس قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات طراحی شده است و همه می توانند به آن دسترسی داشته باشند؛ در این نقشه کلان، چشم انداز نظام معماری کشور تا سال 1401 خورشیدی ترسیم شده است.
به گزارش ایرنا، سامانه اطلاعات مکانی یا سیستم اطلاعات جغرافیایی (Geographic Information Systems) یا همان GIS یک سیستم کامپیوتری برای مدیریت و تجزیه و تحلیل اطلاعات مکانی به شمار می رود که قابلیت جمع آوری، ذخیره، تجزیه و تحلیل و نمایش اطلاعات جغرافیایی (مکانی) را دارد.
هدف نهایی یک سیستم اطلاعات جغرافیایی، پشتیبانی جهت تصمیم گیری های پایه گذاری شده بر اساس داده‌های مکانی است و عملکرد اساسی آن بدست آوردن اطلاعاتی است که از ترکیب لایه‌های متفاوت داده‌ها با روشهای مختلف و با دیدگاه‌های گوناگون بدست می‌آیند.
این سامانه برای نخستین بار در نیمه دوم دهه 1960 در آمریکا مورد بهره برداری قرار گرفت و امروز با گذشت بیش از نیم قرن از بکارگیری این روش نوین، سهم غیرقابل انکاری در حوزه های مختلفی چون کشاورزی، جنگلداری، خاک، زمین شناسی، اکتشافات معدنی، منابع طبیعی، سنجش از دور، هواشناسی، محیط زیست، مخابرات، شهرسازی و ناوبری جهان دارد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 327
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران