پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 388197 تاریخ : 1397/07/14-14:59:38
,23,17,
نقش نظام مالیاتی در رفع مشکلات اقتصادی کشور

یادداشت

نقش نظام مالیاتی در رفع مشکلات اقتصادی کشور

در طرح تحول اقتصادی، نظام مالیاتی به حق به‌عنوان یکی از محورها تعیین شده است. انتظار می‌‌رود با بررسی همه‌جانبه نظام مالیاتی کشور و رفع کاستی‌‌ها ی آن، بتوان گام اساسی در به ثمر رسیدن تحول اقتصادی در کشور برداشت. در این نوشتار توانایی های نظام مالیاتی ایران و نقش فعلی و بالقوه آن در رفع و کاهش معضلات اقتصادی کشور مورد بررسی قرار گرفته و راهکارهایی در این زمینه ارائه می‌‌شود.

بانک و صنعت ، نظام مالیاتی در جهان امروز وظایف متعددی را به‌عهده دارد که تامین هزینه‌‌های دولت، تنها یکی از وظایف آن محسوب می‌‌شود. از مهم‌ترین وظایف نظام‌‌‌های مالیاتی، هدایت اقتصاد در مسیر درست آن است. در واقع اهرم مالیات یکی از موثر‌‌ترین حربه‌‌ها در هدایت اقتصاد کشور بشمار می‌‌رود که کشور‌‌‌های غربی با استفاده درست از آن توانسته‌اند به پیشرفت‌‌های اقتصادی بزرگی نایل آیند. 

در واقع دولت‌‌ها با استفاده از نظام مالیاتی، قانون را در کشور اعمال کرده و به اقتصاد کشور برای رسیدن به هدف‌های ملی جهت می‌‌دهند. همچنین با به‌کارگیری اهرم‌‌های هدایت اقتصاد در نظام مالیاتی، می‌‌توانند بر بسیاری از مشکلات اقتصاد کشور فایق آیند.
نظام‌‌‌های مالیاتی، نرم افزار دولت‌‌ها برای ارشاد و هدایت اقتصاد کشور برای بهره‌‌گیری از تمام توان اقتصاد است و می‌‌تواند در صورت برنامه‌‌ریزی و تدوین درست آن، با توجه به هدف‌ها و نیازها و همچنین چشم انداز آینده، با نگرش به روند‌‌های موجود در جهان، اقتصاد کشور را به‌صورت آرام و قانون‌مند به‌سوی پیشرفت و تعالی سوق دهد. 
نظام‌‌‌های مالیاتی هم چنین قادرند که در حل و تخفیف مسائل و مشکلات کوتاه‌مدت و بلند‌مدت اقتصادی و اجتماعی کشورها، کمک‌‌های بسیاری انجام دهند. 
با توجه به پیشرفت‌‌‌های بسیار خوب دهه اخیر در نظام مالیاتی ایران نسبت به قبل از آن، مالیات می تواند هم به عنوان یک منبع درآمد برای دولت‌ عمل می‌‌کند و هم در هدایت و تاثیرگذاری بر اقتصاد، مورد توجه قرار گیرد. حال ببینیم که ظرفیت بالقوه نظام مالیاتی کشور در چه زمینه هایی می تواند اثرگذار باشد.
تورم بزرگترین مشکل مردم و دولت در زمان حاضر است. یکی از مهم‌ترین دلایل نرخ‌‌‌های پایین تورم در کشور‌‌‌های پیشرفته، کارایی نظام مالیاتی آنها است. اگر ظرفیتهای قانون مالیات ها در کشور ما به درستی کشف و مورد استفاده قرار گیرد و از بورس‌بازان زمین و مسکن و سایر درآمد‌‌های بادآورده مالیات واقعی اخذ شود، امکان چنین افزایش قیمت‌هایی بوجود نخواهد آمد. همچنین از معضلات حال و آینده کشور موضوع اشتغال است. یکی از بزرگترین ابزار‌‌‌های دولت‌‌ها برای ایجاد، تشویق و حفظ اشتغال، نظام مالیاتی و قوانین مالیاتی حمایتی در آن است.
در نهایت، می توان به کمبود سرمایه اشاره کرد. کمبود سرمایه یکی از اصلی‌‌ترین مشکلات بنگاه‌‌‌های اقتصادی کشور است و به‌همین دلیل همیشه در همه بانک‌‌ها صف طولانی از بنگاه‌‌‌های متقاضی وام وجود دارند. یکی از دلایل تقاضای بالای وام در بنگاه‌‌‌های تولیدی، کمی‌‌سرمایه ثبت شده شرکت توسط سهامداران است. دلیل این امر را نیز باید در بازده پایین سرمایه در بسیاری بنگاه‌‌ها جست‌و‌جو کرد. از سوی دیگر بسیاری شرکت‌‌‌های بزرگ نیز بدون دلیل موجهی دارای سرمایه ثبت شده اندکی هستند. به‌علاوه امکان ثبت شرکت با مبلغی اندک، یکی از راه‌‌‌های ثبت شرکت‌‌‌های آنچنانی است که هر روز در مطبوعات شاهد مسائل آنان هستیم. امید است با الحاظ میزان سرمایه ثبت شده و پرداخت شده شرکت در تعیین مقدار مالیات پرداختی، بستری فراهم شود تا سرمایه‌‌های بزرگ در شرکت‌‌ها انباشته گردد و توان رقابت با غول‌‌‌های اقتصادی فراهم آید. 

 

سازمان امور مالیاتی کشور



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 382
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران