پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 308731 تاریخ : 1396/08/22-16:40:51
,2,
نقش غیرقابل انکار شرکت های گروه بانک صنعت و معدن در عرصه صنعت، بورس و توسعه اقتصادی کشور

مصاحبه

نقش غیرقابل انکار شرکت های گروه بانک صنعت و معدن در عرصه صنعت، بورس و توسعه اقتصادی کشور

مدیر امور مجامع و شرکت های بانک صنعت و معدن در گفتگویی با اعلام عملکرد چهار ساله شرکت های گروه بانک صنعت و معدن نقش این شرکت ها را در توسعه اقتصادی کشور مهم و کارآمد دانست.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی بانک صنعت ومعدن، آنچه می خوانید مصاحبه پایگاه اطلاع رسانی بانک صنعت و معدن با ابوالفضل نجار زاده است:

به عنوان اولین سوال، شرکتهای گروه بانک صنعت و معدن را به ما معرفی بفرمایید.

شرکتهای گروه بانک صنعت و معدن متشکل از هفت شرکت می باشد که عبارتند از شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران، شرکت سرمایه گذاری صنعت و معدن، شرکت گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند و شرکت لیزینگ صنعت و معدن که شرکتهای بورسی هستند. شرکت آتیه الوند است که قبل از این شرکت لیزینگ آتیه الوند بوده که اخیرا بدلیل محدودیتهای قانونی، فعالیت لیزینگی شرکت، متوقف شده است. شرکت های کارگزاری و شبکه صرافی بانک صنعت و معدن که شرکتهای ابزاری بانک محسوب می شوند. پایان سال مالی همه این شرکتها 30 آذر ماه هرسال می‌باشد که با توجه به مهلت 4 ماهه برگزاری مجمع سالانه شرکتها، مجامع عادی سالانه همه شرکتها قبل از پایان مهلت مقرر و  تا پایان اسفند ماه سال گذشته برگزار شد.


لطفا شرح مختصری از زمینه فعالیت شرکتها و زمینه های کاربردی آنها بفرمایید.

شرکت سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران که در سال 1363 با مشارکت وزارت صنایع و بانک صنعت و معدن به منظور توسعه صنایع پتروشیمی و با سرمایه اولیه 165 میلیون ریال تاسیس شد و فعالیت اصلی این کارخانه تولید الکیل بنزن خطی(LAB) است که ماده اولیه در تولید شوینده ها می باشد. در حال حاضر این شرکت با افزایش سرمایه خود از 771 میلیارد ریال در سال 1392 به 4.628 میلیارد ریال کنونی،  115.000 تن (LAB) در سال تولید می کند و با اجرای طرح توسعه به 220.000 تن در سال خواهد رسید. صورتهای مالی این شرکت کاملا شفاف است به‌طوریکه در سالهای 1394 و 1395 سازمان حسابرسی، در گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی وضعیت گزارش را مطلوب اعلام نموده است.
شرکت سرمایه گذاری صنعت و معدن با سرمایه 4.500 میلیارد ریال از دیگر شرکتهای بورسی این بانک به حساب می آید که همواره سعی بر پویاسازی و بهینه کردن وضعیت پرتفوی خود داشته است. از دیگر فعالیت های این شرکت انجام بازارگردانی سهام شرکتهای گروه و استفاده از ابزارهای نوین مالی می باشد. ارزش بازار این شرکت در هم اکنون بالغ بر 4.495 میلیارد ریال است.
شرکت لیزینگ صنعت و معدن نیز با سرمایه 3.300 میلیارد ریال در سال 1396، یکی دیگر از شرکتهای بورسی بانک صنعت و معدن به حساب می آید که طبق گزارش سازمان حسابرسی وضعیت صورتهای مالی در سال 1395 مطلوب گزارش شده است. این شرکت اولین لیزینگ دریافت کننده گواهینامه ایزو و اولین لیزینگ اخذکننده مجوز فعالیت 5 ساله با اصلاح و تطبیق اساسنامه براساس نظر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می‌باشد که با ورود به عرصه لیزینگ ریلی فصل جدیدی از فعالیتها را آغاز نموده است.
از دیگر شرکتهای بورسی این بانک گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند می‌باشد که اصلاح ساختار و واگذاری شرکتهای زیرمجموعه بانک و همچنین بهینه سازی پرتفوی شرکت از اهم برنامه های آن  می‌باشد که سرمایه آن از 1.000 میلیارد ریال در سال 1392 به 4.500 میلیارد ریال در سال 1396 افزایش یافته است. ارزش بازار این شرکت از 4150 میلیارد ریال در سال 1392 به مبلغ 10.395 میلیارد ریال افزایش یافته است.
شرکت کارگزاری بانک صنعت و معدن با اخذ رتبه الف در بورس اوراق بهادار و بورس کالا از شرکتهای پیشرو در عرصه فعالیتهای بورسی می‌باشد چنانچه توانسته است در بین 108 کارگزاری، رتبه 26 در بورس اوراق بهادار و رتبه 13 در بورس کالا را به خود اختصاص دهد. افزایش سرمایه صندوق کوثر، راه اندازی صندوق بازارگردانی اختصاصی نماد و راه اندازی باشگاه مشتریان online از اقدامات مهم شرکت در چهار سال گذشته می‌باشد. این شرکت نیز در راستای تحقق افزایش شفافیت در گزارشات مالی توانسته است چهار سال متوالی اظهارنظر مطلوب حسابرس مستقل و بازرس قانونی را از حسابرس خود اخذ نماید.
شرکت شبکه صرافی صنعت و معدن بعنوان یکی دیگر از شرکتهای ابزاری بانک صنعت و معدن با سرمایه 140 میلیارد ریال مشغول فعالیت ارزی در چارچوب قوانین و مقررات و دستورالعملهای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می باشد که توانسته است برای چهارمین سال متوالی در سال مالی 1395 هم اظهارنظر مطلوب سازمان حسابرسی در گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی را دریافت نماید.


دستاوردهای مهم چند سال اخیر شرکت های بانک را ذکر نمایید.

همانگونه که ذکر گردید در چند سال گذشته مجامع شرکت های گروه بانک، طبق زمانبندی مشخص و زودتر از مهلت مقرر برگزار گردیده است که وضعیت تمامی آنها از نظر گزارش حسابرسی و بازرس قانونی بهبود یافته است. در دوره مذکور سرمایه شرکت های گروه بانک از حدود 3500 میلیارد ریال به 16000 میلیارد ریال افزایش یافته است(افزایش 5 برابری) که اکثر این افزایش سرمایه ها از محل سود انباشته شرکت های گروه بوده است. همچنین علی رغم نوسانات بازار سهام و افزایش سرمایه شرکت ها، در چهار سال گذشته شاهد افزایش ارزش بازار شرکت های بورسی بانک بوده ایم که نشانگر مدیریت و عملکرد  مطلوب آنها بوده است. همچنین شرکت های گروه دستاوردهای بزرگی از جمله تبدیل شدن شرکت سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران به بزرگترین تولید کننده LAB جهان(با اجرای طرح توسعه) و حذف کاتالیست خطرناک HF ، اصلاح و بهینه کردن پرتفوی سهام و اقدام در جهت انتشار اولین اوراق صکوک ارزی توسط شرکت سرمایه گذاری صنعت و معدن، اخذ مجوز 5 ساله فعالیت و ورود به فعالیت های جدید همچون لیزینگ حمل و نقل هوایی و ریلی توسط شرکت لیزینگ صنعت و معدن، اخذ رتبه الف بورس کالا و بورس اوراق بهادار توسط کارگزاری صنعت و معدن و تعیین تکلیف حدود 3000 میلیارد ریال از مطالبات و فروش شرکت هایی همچون سایان کارت و خزر خز توسط شرکت سرمایه گذاری آتیه دماوند داشته اند.


آیا برنامه خاصی در زمینه ادامه روند مطلوب فعالیت شرکتها و برگزاری مجامع آنها در دستور کار دارید؟

طبق روال چند سال گذشته برنامه‌ای جهت برگزاری مجامع عادی سالانه شرکتها، تا پایان اسفند ماه سال جاری تدوین و به شرکتهای گروه ابلاغ شده تا تمهیدات لازم در این خصوص اندیشیده شود. از سویی دیگر برنامه هایی در راستای افزایش همکاری با شرکت های بین المللی، افزایش ارزش بازار شرکتهای بورسی، افزایش شاخصهای بنیادی شرکتها، تدوین صورت های ملی شرکت ها بر مبنای IFRS و پیگیری وصول مطالبات تدوین و در صدر برنامه های آتی امور مجامع و شرکتهای بانک قرار دارد. همچنین در راستای خروج از بنگاه داری مذاکراتی جهت واگذاری تمام یا بخشی از سهام بانک در شرکت های زیر مجموعه در دست اقدام می باشد که در صورت قطعی شدن به نحو شایسته اطلاع رسانی خواهد شد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 299
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران